2008-08-05, 18:19
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jag tycker inte alls att det är konstigt att hon inte vill svara på vissa frågor.
Tex om hon fött barn eller ej, vad har rätten med det att göra. Ska de ända in i livmodern och snoka, tänker hon säkert. Hon kan ju mycket väl ha fött ett barn, om det blir känt kanske journalisterna börjar leta upp det precis som de letade upp hennes döende morsa.

Det kan ju inte heller ha någon betydelse om hon varit Köping den o den dagen för ett par år sedan, som åklagaren frågade om. Hon kan ju ha träffat en ny kille och suttit hos honom och rökt på. Det har ju ingenting med det aktuella brottet att göra.

Jag förstår inte alls attityden "svarar du inte på exakt alla privata närgågna frågor är du en mördare".
Det tyngsta argumentet för att hon är skyldig är tydligen. Hon är inte som vi.
2008-08-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Enligt mig är det 50% chans att det är tyskan och 50% chans att det är sambon! I det utgångsläget tycker inte jag att någon av dem borde dömas för morden, det är bara att beklaga åklagarens skitjobb! Om inte vi får ny teknisk bevisning eller ett erkännande, så kommer ingen att kunna säga att någon av dem är utom allt rimligt tvivel skyldig till morden!

Och du briljerar igen. Du får ingen magkänsla alls när du läser förhören?
2008-08-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkeballe
Och du har säker källa på att T är oskyldig eller...

Ja!
2008-08-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Öh.. oförträfflig? Vad menar du?

"förmer" .... eller "outpekbar" ... mysko ord jag använde, håller med om det.
Senast redigerad av catami 2008-08-05 kl. 18:34.
2008-08-05, 18:27
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=795283
Vad av 'sambons berättelse' skulle ha 'smulats sönder'?
2008-08-05, 18:31
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jag tycker inte alls att det är konstigt att hon inte vill svara på vissa frågor.
Tex om hon fött barn eller ej, vad har rätten med det att göra. Ska de ända in i livmodern och snoka, tänker hon säkert. Hon kan ju mycket väl ha fött ett barn, om det blir känt kanske journalisterna börjar leta upp det precis som de letade upp hennes döende morsa.

Det kan ju inte heller ha någon betydelse om hon varit Köping den o den dagen för ett par år sedan, som åklagaren frågade om. Hon kan ju ha träffat en ny kille och suttit hos honom och rökt på. Det har ju ingenting med det aktuella brottet att göra.

Jag förstår inte alls attityden "svarar du inte på exakt alla privata närgågna frågor är du en mördare".
Undrar om någon blev vimsig av förhöret med C.
Expressen

17.44
Åklagaren fortsätter att fråga om tyskans ekonomiska situation. Tyskan berättar om den bostad hon fick i juni på Södermalm där hon var inneboende.
– Jag skulle vilja sluta här, jag känner mig trött i huvudet säger åklagaren.
2008-08-05, 18:34
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejja
Finns det någon bild av den åtalade tyskan på nätet?

Sök på Google :-)

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/365201/2008/07/31/Zweedse-moeder-vermoorde-kindjes-herkent-beklaagde.dhtml
2008-08-05, 18:35
Medlem
Om Smedjan

Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
I förhöret idag säger CS att hon bl.a. varit på Smedjan en kväll med sina vänner. Vet att T arbetade där men vad är det för ett ställe? Är det ett ställe CS normalt skulle gå till om inte T arbetade där, dvs. ett ställe man normalt skulle besöka om man vill gå ut i Köping?

Jag besvarar din fråga nedan!

Citat:
Ursprungligen postat av xpna
Smedjan är en poppisclub man normalt besöker.

Nej, du tänker nog på Ögir och inte på Smedjan. Smedjan har under det senaste året haft en väldigt låg profil och börjat på nytt med lokala band och öppen scen kvällar. För ett par år sedan var det populärt, även för folk ifrån Örebro, Eskilstuna, Västerås, Köping, Arboga och Kungsör (och vid några enstaka tillfällen hemvändare som bott/bor på annan ort) när det arrangerades spelningar med mer kända band.

Det senaste året har besöksantalet legat mellan 5 (fem)-90 pers beroende på kväll, med ett snitt under 50 pers, under det senaste året har kanske 15-20 spelningar genomförts. De flesta av dessa har som sagt varit lokalband där bandets kompisar har dykt upp som publik samt diverse folk som normalt brukar gå till Smedjan, och tillhör det som man kan kalla för stammisar.

Målgruppen är 15-20-åringar, med en snittålder på 16-17 år. Smedjan drivs av en ideell förening och de serverar inte alkohol, så därför är det INTE ett vanligt ställe att gå ut på om man tex ska "ut på krogen". Om man är musikintresserad och ta sig en öl så beger man sig nog mer troligt till Ögir än till Smedjan.

Det är en föreningen men alla är välkomna till spelningarna, dock så är det främst pop- och rocklyssnare samt musier från orten (inklusive Arboga och Kungsör) där de allra flesta känner eller vet vilka dom andra är. Någon "okänd" person som skulle kunna ha varit CS har inte setts till på Smedjan under den tid som hon uppger i tingsrättsförhandlingen.

värt att notera är att T är aktiv i föreningen och det är även andra som känner T och även personer som träffat CS vid flera tillfällen. Så CS skulle kännas igen om hon hade befunnit sig på platsen (inte av alla, men utav de som träffat henne)
2008-08-05, 18:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Det kan vara så att man benämner henne som "tyskan" just i tidningen. Det behöver inte vara så han sagt i rätten. O andra sidan så kan jag begripa om han vid det här laget inte benämner henne vid hennes rätta namn.

Jo, det är från rättegången i dag (citerat i AB).
2008-08-05, 18:39
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jo, det är från rättegången i dag (citerat i AB).

Ja ok, vet dock inte vad det skulle ha för betydelse.
2008-08-05, 18:40
Medlem
Jag fattar inte vad Alhem menar med att målsägarsidans berättelse har smulats sönder. Vadå tyskan ger inte intryck av att ha med detta att göra? Hur kan man säga en sådan sak? Det finns många hemska dåd som har utförts av personer som vid första anblicken sett väldigt oskyldiga ut. Och exakt hur trovärdigt har tyskans eget vittnesmål varit?
2008-08-05, 18:42
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Nej, inte ens för att hon är misstänkt för att ha tagit ett tuggummi.
Det är som om hon skulle säga: "Jag är här för att ha mördat två barn och försökt mörda deras mamma".

Varför sa hon inte "misstänkt"?

Jag är så perhört förvånad att åklagaren "köper" hennes svar. Hon vägrar svara på vissa frågor t.ex om detta med att hon fött barn. Kan ju inget om rättegångar mm men får man verkligen låta bli att svara på frågor?

Jag var idag till Köping för att plåta, men kom tyvärr för sent :-( Dock såg jag att man ställt transportbilen så finurligt att det helt enkelt inte gick att ta bilder när hon fördes in.
De journalister, fotografer som var där var oerhört snorkiga och frågade vem jag var etc.
En sak som faktiskt var fin, var att en SVT buss med "god morgon" dekal var parkerad utanför och de hade lagt ut högtalare på marken. Där satt flera personer inkl. mig då och lyssnade på förhören. Jag hörde dock bara delar av T´s svar och jag tyckte han skötte sig utmärkt, men åklagaren var inte "nådig" mot honom. Hörde även hur CS förhördes och svarade på tyska på frågorna.

Trodde det skulle vara stor mediabevakning, men det var det inte. Några avdankade pressfotografer med stora - långa teleobjektiv stod i buskarna.
Tyvärr har jag inte längre något presskort så jag kunde inte ta mig in någonstans :-(, vilket var mitt egentliga mål. Dock har jag ljudsekvenser (dåligt ljud) som jag spelade in med min videokamera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in