2008-08-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ja, jag var tvungen att läsa om hur mycket som helst i FU:n. Syftningsfel kan ju få oanade konsekvenser när man dokumenterar vittnesmål etc.

Å andra sidan ska ett refererat som återger ett vittnesmål anges ordagrant. Talspråk skiljer sig som bekant från skrivspråk och då kan det se lite konstigt ut ibland.
En sammanfattning av ett förhör ser helt annorlunda ut.
2008-08-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
s.1284 ska det nog vara.
Jag ger upp. Jag hittade det aktuella avsnittet men förstår inte heller den konstiga meningen. Dessutom försökte jag leta fram andra förhör i FUn som gäller det aktuella fotot men hittar inget som ger vid handen om de visat det för E eller inte. Tilläggas ska kanske att jag ärligt talat inte har tid att ägna mig mer åt detta just nu. Men jag tolkar fortfarande de två tidigare citaten som att något ev kan ha kommit emellan och fotot av någon anledning aldrig visades för E, även om detta just var syftet. T ska såvitt jag hastigt kunnat läsa mig till ur FUn aldrig ha sett eller träffat L så varför just han skulle se bilden fattar jag inte riktigt.
2008-08-07, 16:20
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Å andra sidan ska ett refererat som återger ett vittnesmål anges ordagrant. Talspråk skiljer sig som bekant från skrivspråk och då kan det se lite konstigt ut ibland.

Då är det väl i deras sammanfattningar som det kan dyka upp konstigheter.De spelar väl in alla förhör, så där kan det inte vara så svårt att skriva ned exakt vad som sagts.
2008-08-07, 16:23
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Jag ger upp. Jag hittade det aktuella avsnittet men förstår inte heller den konstiga meningen. Dessutom försökte jag leta fram andra förhör i FUn som gäller det aktuella fotot men hittar inget som ger vid handen om de visat det för E eller inte. Tilläggas ska kanske att jag ärligt talat inte har tid att ägna mig mer åt detta just nu. Men jag tolkar fortfarande de två tidigare citaten som att något ev kan ha kommit emellan och fotot av någon anledning aldrig visades för E, även om detta just var syftet. T ska såvitt jag hastigt kunnat läsa mig till ur FUn aldrig ha sett eller träffat L så varför just han skulle se bilden fattar jag inte riktigt.

Ja, det är mycket som är oklart. Sen så fattar jag inte varför T får sköta minnesanteckningar heller.
2008-08-07, 16:24
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami

"Ska" o "är" är i realiteten inte alltid samma sak, när en utskrift av förhöret gjorts ska den förhörde själv godkänna det, antingen genom att denne får läsa utskriften eller genom att den läses upp i telefon.
Ett tips till de som ev. hamnar i den sitiationen är att VERKLIGEN läsa vad där står innan ni skriver under! En polis som sammanfattar ett bandat förhör kan få mycket om bakfoten o de flesta poliser skriver sedan så lite som möjligt. Så visst tappar det på vägen, även om det SKA vara ordagrant!
2008-08-07, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Jag svarade på ett inlägg där man menade att hon faktiskt konstaterat att MT var just mullig. Nu låg det ju inte riktigt till så, utan det var mer en spekulation om varför hennes kläder i E's tycke satt illa. Därmed så har hon ju egentligen inte lämnat två faktiska signalement om MT's kroppsstorlek.

Okey...Sa hon inte åxå att GM varit inomhusklädd vid något tillfälle?
2008-08-07, 16:28
Medlem
miapetters avatar
Magazin24as direktrapportering:
"Dagens förhandlingar avslutas. Förhandlingarna återupptas på måndag den 11 augusti klockan 09.00."
2008-08-07, 16:30
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Okey...Sa hon inte åxå att GM varit inomhusklädd vid något tillfälle?

Varför läser du inte FUP?

Och jo det har hon nämnt, men vart vill du komma med det? Kläder man har på sig inomhus kan ju också sitta illa
2008-08-07, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Inga fler förhör med CS?

Det här måste väl ändå vara en överaskning för de flesta här?

Va? Ja jag är överaskad. Det har ju varit väldigt lite förhören med CS har gett tycker jag, vissa lögner men det är allt. Jag trodde att hon skulle pressas mer.
Förhören verkar ha handlat om rena bagateller cykeln osv.
2008-08-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Varför läser du inte FUP?

Och jo det har hon nämnt, men vart vill du komma med det? Kläder man har på sig inomhus kan ju också sitta illa
men CS hade ju haft luva och grejer för och inte spilla dna prata ni om... försvaret kan ju inte både säga att hon är mullig och smal, utan ytterkläder och påpälsad...
2008-08-07, 16:47
Bannlyst
[quote=Astracan]
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Jag tycker även CSs advokats kommentar är intressant:

Jag antar att man spekulerar om väninnan vid sitt första möte med mamman sätter sig vid sängen -bryter mot de förhållningsorder hon har fått ifrån familj och polis- för att påverka mamman mot "tyskans" riktning?

Kunde varit ett troligt scenario om:

1. Väninnan är totalnonchalant och högaktningsfullt ger f-n i de direktiv hon fått!

2. Att väninnan själv hyser ett personligt agg mot "tyskan" och se sin chans att sätta dit en person som vi hittills bara vet att hon har hört talas om.

3. Detta vredesagg ska vara så starkt att hon helt arrogant struntar i vem som utsatte hennes väninna och dennes barn för ett sådant vaninnesdåd så att hon riskerar att den rätta mördaren går fri!

Tja, låter väldigt troligt!
Hyr en amerikansk thriller till och återkom med bra uppslag!

Det är ett troligt scenario om väninnan med flera vittnen känner sej helt säkra på att tyskan är skyldig och är rädda att hon ska gå fri. Det kan vara en orsak till att vittnesmålen ändras osv. Inte att familj och vänner visar illvilja på något sätt utan att de gör så gott se förstår och utifrån vad de tror är sant. Det samma gäller Emma.

Om de är säkra på att tyskan är skyldig, vilket de verkar vara, är det ju naturligt att de vill ha tyskan fälld. Detta betyder dock INTE att det verkligen ÄR tyskan som är skyldig bara för att familjen tror det!
Förstår ni skillnaden?
2008-08-07, 16:49
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är detta en av de troende arbogaklanen som tar lagen i egna händer och lägger ut CS med bild och allt och beskriver henne som mördare.

visar lite isåfall hur farliga dessa är, att de totalt skiter i svensk lag. Ger själva rätter sig till att döma... Om det visar sig att CS är oskyldig och en annan gärningsman blir fälld. hur gör de då, om CS dessutom blir mördad.

Tänker denna klanen inte utan bara följer nån gud eller röster de hört, ja inte verkar de kärleksfulla och troende i mina ögon iallafall.

Det är ganska löjeväckande att antyda att Arboga är ett fanatiskt religiöst näste som egentligen får skylla sig själva att dessa barn mördats, eller det vore löjeväckande om det inte handlade om en så pass otäck händelse (tycker i alla fall jag!)
Mej veterligen är denne bloggare inte Arbogabo o angående religioner så kan jag bara tala för mej själv när jag säjer att jag finner Kristendomen lika trolig som Kung Arthur sagan eller andra stundtals trevliga berättelser.
Religiösa fanatiker får du nog snarare leta efter i den andra falangen av dessa trådar där fler tidigare uttalat sig om vad Gud gett dem...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in