Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
För övrigt så sket Göran Kropp i brallorna på nedvägen efter sin bestigning 96. Han var helt slut och väck och led av diareer...
Det är inte helt ovanligt. Står man på en isig 60 grader sluttning och måste använda minst en hand till isyxan och det trycker på så har man i grunden 2 val:
- Släpp yxan, fäll ned luckan och skit och riskera att falla (folk har provat detta och fallit)
- Skit på dig! Klart otrevligt, men jämfört med ovanstående alternativ inte alls lika farligt.
Livet över 8000 meter är inte speciellt galmoröst, det handlar om att överleva i första hand, med lite tur kan man nå toppen och komma ned igen.
5% av dom som gör seriösa toppförsök på everst avlider i samband med försöket, så även om det finns "turistresor" upp på berget så är det ett mycket farligt berg på grund av höjden.
När jag var yngre drömde jag också om att klättra everst så jag satte igång att läsa en massa exepditionslitertur, såg filmer och grejjor. Ju mer jag läste, och ju mer folker jag såg desto mindre blev lusten. I nästan alla filmer och böcker var det någon som dog.