2009-03-13, 22:53
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeezeer
Tack Swedishsteel!
Förstår att det är svårt att ge ett generellt svar.Har bara funderat lite på hur avancerad teknisk klättring som är möjligt med alla kläder o packning de pulsar runt med på höghöjsexpeditioner.

Finns det folk som sysslar med alpin klättring(eller bergsbestigning som jag kallar det..)men inte direkt håller på med den typen av klättring jag beskrev ovan? Eller är det omöjligt? Hoppas du förstår hur jag menar.

Cerro Torre.Respekt.

Jag vet kanske inte om jag förstår exakt vad du menar Squeezeer men jag skall försöka svara så gott jag kan och är något fortsatt oklart frågar du bara igen. Jodå, man kan visst ägna sig åt bergsbestigning utan att alls vara förmögen att klättra, toppen på berget Kilimanjaro torde vara en av de högst belägna platserna på jorden man kan nå genom ren, tuff vandring utan någon som helst klättring.

Bilden av dessa taniga hälsenor till män som hänger i pekfingret från en avsats har du fått från friklättringens värld, en helt annan gren av klättringen. Nej, något sådant är inte möjligt på högre höjd även om människor som Conrad Anker fortsätter att trotsa gränserna för vad som är möjligt. Alpinism kräver generellt grundkunskaper i klättring men i övrigt bara extrem uthållighet, sunt förnuft och tur i det genetiska lotteriet.
Citera
2009-03-15, 14:46
Medlem
Precis det jag undrade över;tack!
Du verkar vara väl insatt i ämnet och jag lär säkerligen återkomma med mer frågor så titta gärna till tråden ibland.

MVH
Citera
2009-03-20, 17:41
Medlem
swedishsteels avatar
Svarar gärna om jag i någon mån kan vara behjälplig Squeezeer. Tack för berömmet. Sovrar du bara rejält bland inläggen har faktiskt nedannämnda tråd dels en hel del information och dels en hel del tankvärda berättelser/foton från Mount Everest.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=13616899#post13616899

// Swedishsteel.
Citera
2009-03-24, 15:13
Bannlyst
varför tar man inte bara en snöskoter och sticker upp?
Citera
2009-03-24, 17:03
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
varför tar man inte bara en snöskoter och sticker upp?

Har inte en jävla aning om det där var en seriöst menad fråga men jag svarar ändå. Bland annat därför att:

#1 ..den mänskliga organismen inte överlever en vistelse 8900 meter över havet utan att långsamt acklimatisera sig till höjden.

#2 ..stora delar av berget inte är snötäckta under den väderleksmässigt säkraste delen av året.

#3 ..du skulle få bära snöskotern på ryggen medan du hanterar de klättringsmoment som ändå finns, vilken rutt du än väljer.

#4 ..du aldrig skulle få ett "klättringstillstånd" av myndigheterna i vare sig Nepal eller Tibet.

#5 ..en förbränningsmotor får sämre effekt ju högre höjd den arbetar på.

#6 ..det inte skulle finnas någon större ära i bedriften.
Citera
2009-03-25, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Har inte en jävla aning om det där var en seriöst menad fråga men jag svarar ändå. Bland annat därför att:

#1 ..den mänskliga organismen inte överlever en vistelse 8900 meter över havet utan att långsamt acklimatisera sig till höjden.

#2 ..stora delar av berget inte är snötäckta under den väderleksmässigt säkraste delen av året.

#3 ..du skulle få bära snöskotern på ryggen medan du hanterar de klättringsmoment som ändå finns, vilken rutt du än väljer.

#4 ..du aldrig skulle få ett "klättringstillstånd" av myndigheterna i vare sig Nepal eller Tibet.

#5 ..en förbränningsmotor får sämre effekt ju högre höjd den arbetar på.

#6 ..det inte skulle finnas någon större ära i bedriften.

1 - är det därför det tar så lång tid för dom?
2 - skoter kan man åka på barmark också
3 - så det är så pass brant alltså
4 - vem kolla om man har tillstånd innan man sticker upp? berget är ju rätt stort så det bör var lätt att smita upp utan tillstånd. leder är för amatörer
5 - jo det är möjligt
6 - jag skulle nog känna mej stolt bara av att va där uppe. sen om man kan göra det lättare för sej är ju bara ett plus. kanske luftballong kan va nått annat alternativ eller att rida på en jak.

BTW så skulle jag vilja se lite filmer från expeditioner på everest där folk faller ner för stup och dylikt (med eller utan skoter ). sågs Strängs film på AB igår, men det lilla man fick se var ointressant. finns det ocensurerat nånstans?
Senast redigerad av ghjkiuyt 2009-03-25 kl. 16:18.
Citera
2009-03-27, 18:49
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
1 - är det därför det tar så lång tid för dom?
2 - skoter kan man åka på barmark också
3 - så det är så pass brant alltså
4 - vem kolla om man har tillstånd innan man sticker upp? berget är ju rätt stort så det bör var lätt att smita upp utan tillstånd. leder är för amatörer
5 - jo det är möjligt
6 - jag skulle nog känna mej stolt bara av att va där uppe. sen om man kan göra det lättare för sej är ju bara ett plus. kanske luftballong kan va nått annat alternativ eller att rida på en jak.

BTW så skulle jag vilja se lite filmer från expeditioner på everest där folk faller ner för stup och dylikt (med eller utan skoter ). sågs Strängs film på AB igår, men det lilla man fick se var ointressant. finns det ocensurerat nånstans?

Man tillvänjer sig långsamt höjden genom att förflytta sig upp och ned på berget och har därmed en rimlig chans att överleva om AMS (acute mountain sickness) uppträder på relativt låg höjd. Efter AMS följer lung- och hjärnödem om den drabbade inte omedelbart förs ned till lägre höjd. Vore det fysiskt möjligt att ta sig upp meddelst skoter, vilket det inte är, hade du varit död innan du nått toppen.

http://www.youtube.com/watch?v=XS-brLcZh1M

Enligt uppgift klättras ca 70 höjdmeter i denna tävling. Nåväl. Klara då sektionen och fortsätt sedan med 125 sektioner till över grovt rullgrus, klippväggar med närmare 90° lutning, trotsande akut höjdsjuka, avtagande syn, svindel, soppatorsk, kinesiska prickskyttar och var inställd på att vandra ner några tusen höjdmeter och börja om från början med en helt ny skoter varje gång du trillar av. Point made?
Citera
2009-11-08, 17:24
Medlem
Seriös fråga..

Jag har alltid undrat hur man gör om man blir riktigt bajsnödig på everest.. Under de, ibland sjukt långa klättringarna till nästa läger eller toppen. Om man inte ens får ta av sig vantarna utan att förfrysa händer på de högre höjderna (dödszonen)

Någon som vet?
Citera
2009-12-01, 22:22
Medlem
sfrges avatar
Sånt gör dom väll i lägret...

Citat:
Ursprungligen postat av mattssop
Jag har alltid undrat hur man gör om man blir riktigt bajsnödig på everest.. Under de, ibland sjukt långa klättringarna till nästa läger eller toppen. Om man inte ens får ta av sig vantarna utan att förfrysa händer på de högre höjderna (dödszonen)

Någon som vet?

Sånt lär dom väll göra undan i lägret innan klättringen kan jag tänka mig.
Vad tar det från sista lägret upp till toppen och tillbaka?? Tror inte det är några problem att hålla sig under den här tiden.
Dessutom så är väll dom flesta inga direkta "matvrak" uppe på dom här höjderna utan äter väll ganska lite så dom kan säkert gå flera dar utan att skita...
För övrigt så sket Göran Kropp i brallorna på nedvägen efter sin bestigning 96. Han var helt slut och väck och led av diareer...
Citera
2010-01-10, 23:11
Medlem
jirlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattssop

Någon som vet?

jag såg en liten everest dokumentär där dom visade lite av utrustningen dom använder när dom bestiger berget, det bästa är en heltäckande overall, den har en dragkedja vid röven så man kan öppna där och skita på om man vill.
Citera
2010-01-18, 00:01
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

För övrigt så sket Göran Kropp i brallorna på nedvägen efter sin bestigning 96. Han var helt slut och väck och led av diareer...

Det är inte helt ovanligt. Står man på en isig 60 grader sluttning och måste använda minst en hand till isyxan och det trycker på så har man i grunden 2 val:
- Släpp yxan, fäll ned luckan och skit och riskera att falla (folk har provat detta och fallit)
- Skit på dig! Klart otrevligt, men jämfört med ovanstående alternativ inte alls lika farligt.

Livet över 8000 meter är inte speciellt galmoröst, det handlar om att överleva i första hand, med lite tur kan man nå toppen och komma ned igen.
5% av dom som gör seriösa toppförsök på everst avlider i samband med försöket, så även om det finns "turistresor" upp på berget så är det ett mycket farligt berg på grund av höjden.

När jag var yngre drömde jag också om att klättra everst så jag satte igång att läsa en massa exepditionslitertur, såg filmer och grejjor. Ju mer jag läste, och ju mer folker jag såg desto mindre blev lusten. I nästan alla filmer och böcker var det någon som dog.
Citera
2010-01-18, 00:22
Medlem
jirlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Det är inte helt ovanligt. Står man på en isig 60 grader sluttning och måste använda minst en hand till isyxan och det trycker på så har man i grunden 2 val:
- Släpp yxan, fäll ned luckan och skit och riskera att falla (folk har provat detta och fallit)
- Skit på dig! Klart otrevligt, men jämfört med ovanstående alternativ inte alls lika farligt.

Livet över 8000 meter är inte speciellt galmoröst, det handlar om att överleva i första hand, med lite tur kan man nå toppen och komma ned igen.
5% av dom som gör seriösa toppförsök på everst avlider i samband med försöket, så även om det finns "turistresor" upp på berget så är det ett mycket farligt berg på grund av höjden.

När jag var yngre drömde jag också om att klättra everst så jag satte igång att läsa en massa exepditionslitertur, såg filmer och grejjor. Ju mer jag läste, och ju mer folker jag såg desto mindre blev lusten. I nästan alla filmer och böcker var det någon som dog.

Jag har nu börjat kolla ganska mycket seriöst på himex everest expeditioner, det är inte billigt 40.000euro för södra sidan.
Någon gång i framtiden vill jag prova på det, men det tar några års sparande, några års träning och förberedelser, jag är nu 19 och hoppas kunna göra det innan jag blir 30.
dock vet jag inte hur sugen jag är om några år, men just nu känns det som något jag verkligen vill göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in