2008-12-12, 20:01
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlleyCat
Visst har du rätt, en icke acklimatiserad människa kommer dö inom max en halvtimma. På extrema höjder som Everest kan kroppen aldrig acklimatiseras för, kroppen bryts helt enkelt ner och en människa kan aldrig producera tillräckligt med blodkroppar för att syresätta kroppen tillräckligt.

Dessutom så är alla människor olika, en del kommer aldrig kunna nå vissa höjder trots acklimatisering. Blodet blir tjockare då det produceras fler röda blodkroppar, har man klent utrustade blodkärl kan dessa brista. Även hjärnblödningar, blodproppar och hjärtattacker är vanliga på höjder över 5000 meter. I syvene sist handlar det om gener huruvida man klarar hög höjd!

Som jag tidigare nämde beror allt på gener och hur pass acklimatiserad du är för höjden. Det högsta jag varit på är 7546m, jag var väldigt acklimatiserad för denna höjd (hade bestigit ett annat +7000 berg ett par veckor innan), trots detta går allt i snigelfart och skallen är inte alltid riktigt med. Man tar små steg och trots detta måste man stanna var tionde steg och pusta ut. Och jag har mycket bra blodvärden med högt EVF-värde naturligt.

Har även åkt skidor på ca 5600 meters höjd. Kan säga att det var jääävligt jobbigt att resa sig upp efter fall. Efter femte fallet tog det mig tjugo minuter att återhämta sig innan jag kunde fortsätta nedåt. Jag var helt klart inte lika acklimatiserad denna tur...

Muztagh Ata?
Citera
2008-12-12, 20:46
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ET-hansen
Eftersom du har varit över 7000 m så har jag stor respekt för din klättringsförmåga! Jag vill därför passa på att ställa några frågor. Inte alltför många som klättrar så högt trots allt. Själv har jag ingen erfarenhet av klättring alls men jag har alltid fascinerats av berg/snö/skidåkning. Dock är jag sugen på att börja klättra lite smått men just nu är allting en stor djungel. Vilka berg kan vara lagom att börja med för att testa hur man klarar höjder osv? Mont blanc, Kilimanjaro, (Kebnekaise till och med) kanske?

Gärna billiga alternativ då jag för tillfället är student som lever på studiemedel. Inga avancerade klättringsrutter behöver vara inblandade utan mest att sätta den ena foten framför den andra för att testa sin ork vid tunn luft på hög höjd. Jag gillar att "plåga" mig själv lite när jag vet att det kommer en belöning i slutändan

Eftersom jag bara har varit strax under en topp på 6 962 meters höjd har du givetvis inte samma respekt för mig men det skiter jag i och svarar ändå.

Har du tänkt satsa seriöst på alpinism är en kurs i Chamonix egentligen den bästa start du kan få, det kostar dock en hel del pengar. En tågresa till Kiruna, buss till Nikklaluokta och Kebnekaise med ryggsäck, tält och alla förnödenheter du behöver för en vecka för att sedan ägna dig åt att ränna upp och ned för varenda jävla topp du kan hitta under en vecka är nog annars den bästa erfarenheten av lite höjd du kan få på en så tight budget. Köp boken "Detta är Kebnekaise." av Tore Abrahamsson och respektera hans råd avseende vad som är farligt och inte. Tvinga med en kompis.
Senast redigerad av swedishsteel 2008-12-12 kl. 20:49.
Citera
2008-12-13, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Eftersom jag bara har varit strax under en topp på 6 962 meters höjd har du givetvis inte samma respekt för mig men det skiter jag i och svarar ändå.

Har du tänkt satsa seriöst på alpinism är en kurs i Chamonix egentligen den bästa start du kan få, det kostar dock en hel del pengar. En tågresa till Kiruna, buss till Nikklaluokta och Kebnekaise med ryggsäck, tält och alla förnödenheter du behöver för en vecka för att sedan ägna dig åt att ränna upp och ned för varenda jävla topp du kan hitta under en vecka är nog annars den bästa erfarenheten av lite höjd du kan få på en så tight budget. Köp boken "Detta är Kebnekaise." av Tore Abrahamsson och respektera hans råd avseende vad som är farligt och inte. Tvinga med en kompis.

Jag har full respekt även för dig! Tack för ditt svar! Hittade en svensk sida som ordnade guidade turer till toppen av mont blanc. 6 dagar med guidning och undervisning, samt bestigning. Halvpension, boende och i viss mån utrustning ingick för ett pris på ca 15 000 kr.

www.mont-blanc.se/

Känner att det vore dumt att försöka sig på något sådant utan en bra guide. Det är ju trots allt inte helt ofarligt att klätta även på knappa 5000 m.
Citera
2008-12-13, 07:10
Medlem
Shambolics avatar
Citat:
Som jag tidigare nämde beror allt på gener och hur pass acklimatiserad du är för höjden. Det högsta jag varit på är 7546m, jag var väldigt acklimatiserad för denna höjd (hade bestigit ett annat +7000 berg ett par veckor innan), trots detta går allt i snigelfart och skallen är inte alltid riktigt med. Man tar små steg och trots detta måste man stanna var tionde steg och pusta ut. Och jag har mycket bra blodvärden med högt EVF-värde naturligt.

Har även åkt skidor på ca 5600 meters höjd. Kan säga att det var jääävligt jobbigt att resa sig upp efter fall. Efter femte fallet tog det mig tjugo minuter att återhämta sig innan jag kunde fortsätta nedåt. Jag var helt klart inte lika acklimatiserad denna tur...

Muztagh Ata, fy fan. Respekterar det.

Förstår att alla är olika gällande acklimatisering motsvarande, dock borde nordbor ha en relativt jämn genetisk förmåga att skapa röda blodkroppar. kanske inte. Hur som hellst är det relativt svårt att relatera till om man ser bestigning på film.

Du som vet, hur mycket är fysiskt och hur mycket är genetiskt. Såg en film om Hessner där han säger att han ej är relativt bra tränad eller bra klättrare. Vidare tjatar han om att allt sitter i skallen. Möjligtvis jävligt korkad fråga, men fortfarande intressant.
Citera
2008-12-13, 07:57
Bannlyst
Hur många når toppen utan syrgas? För det måste ju vara det som är den optimala bedriften
Citera
2008-12-14, 02:42
Medlem
AlleyCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Muztagh Ata?

Det stämmer! Antar att du varit på aconcagua?

Citat:
Ursprungligen postat av ET-hansen
Vilka berg kan vara lagom att börja med för att testa hur man klarar höjder osv? Mont blanc, Kilimanjaro, (Kebnekaise till och med) kanske?

Gärna billiga alternativ då jag för tillfället är student som lever på studiemedel. Inga avancerade klättringsrutter behöver vara inblandade utan mest att sätta den ena foten framför den andra för att testa sin ork vid tunn luft på hög höjd. Jag gillar att "plåga" mig själv lite när jag vet att det kommer en belöning i slutändan

Aconcagua är ett bra berg om du enbart vill känna hög höjd! Även Mustagata är ett eneklt otekniskt berg för att känna tunn luft...

Citat:
Ursprungligen postat av Shambolic
Du som vet, hur mycket är fysiskt och hur mycket är genetiskt. Såg en film om Hessner där han säger att han ej är relativt bra tränad eller bra klättrare. Vidare tjatar han om att allt sitter i skallen. Möjligtvis jävligt korkad fråga, men fortfarande intressant.

Antar du menar Messner? Finns en anledning till att han låter som en gammal avdankad boxare idag. Låt oss säga att han har pressat hjärnan lite för mycket utan syre. Visst betyder pannbend mycket. Men en emboli i ena lungan hjälper inget pannben mot.
Citera
2008-12-14, 03:01
Medlem
Shambolics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morolto
Hur många når toppen utan syrgas? För det måste ju vara det som är den optimala bedriften
Här har du statistik över Everest:
http://www.adventurestats.com/tables/EverestO2Fat.shtml

Citat:
Antar du menar Messner? Finns en anledning till att han låter som en gammal avdankad boxare idag.

Messner. Såg en film precis angående detta samt lungkapacietet och hur höjd påverkar kroppen. Intressant.
Citera
2008-12-14, 07:59
Bannlyst
Det är mao en jävla skillnad att ta sig upp utan syrgas
Citera
2008-12-19, 19:34
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Det stämmer! Antar att du varit på aconcagua?

Ja, avbrutet toppförsök tyvärr p.g.a. väderomslag.

Mycket snö när du var där? Jag vill nog rekommendera Mera Peak som ett alternativ till redan nämnda berg. Har inte varit där men utsikten lär ju vara helt fantastisk en klar dag. Har du väl fått Cho Oyu och Everest i blickfånget lär det vara svårt att lägga isyxan på hyllan.
Citera
2009-03-06, 20:36
Medlem
Bumpar den här tråden.

Hur pass duktig behöver man vara på att klättra för att bestiga berg på 5000+ meter?

Eller är det mer en fråga om fysisk uthållighet och en sjuhelvetes envishet?

Jag har ingen kunskap i ämnet men tänker jag klättring ser jag framför mig seniga killar som hänger i långfingret samtidigt som man letar nästa steg.
Lodrätt rakt upp för en klippa.

Följt avsnitten på Discovery som går nu och få där ser i mina ögon ut som klättrare i den bemärkelsen.Missförstå mig inte nu;alla där är garanterat jävligt uthålliga och vältränade,antagligen mer än vad som framställs där,men jag har svårt att se vissa av dem hänga i en arm på nån ökenklippa någonstans.

Så min fråga är alltså;hur pass tekniskt duktiga är dem som bestiger dessa berg?

Har det överhuvud taget nåt att göra med den typen av klättring jag tänker på?

Hur pass vältränad bör man vara för att vara med på en liknande expedition?Är det folk som springer Sthlm marathon med nån veckas förberedelse för att de är så pass grundtränade?

Många verkar vara lite äldre;har de klättrat i hela sina liv och äntligen blivit tillräckligt erfarna eller har de helt enkelt börjat sent i livet?
Citera
2009-03-08, 17:07
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeezeer
Bumpar den här tråden.

Hur pass duktig behöver man vara på att klättra för att bestiga berg på 5000+ meter?

Eller är det mer en fråga om fysisk uthållighet och en sjuhelvetes envishet?

Jag har ingen kunskap i ämnet men tänker jag klättring ser jag framför mig seniga killar som hänger i långfingret samtidigt som man letar nästa steg.
Lodrätt rakt upp för en klippa.

Följt avsnitten på Discovery som går nu och få där ser i mina ögon ut som klättrare i den bemärkelsen.Missförstå mig inte nu;alla där är garanterat jävligt uthålliga och vältränade,antagligen mer än vad som framställs där,men jag har svårt att se vissa av dem hänga i en arm på nån ökenklippa någonstans.

Så min fråga är alltså;hur pass tekniskt duktiga är dem som bestiger dessa berg?

Har det överhuvud taget nåt att göra med den typen av klättring jag tänker på?

Hur pass vältränad bör man vara för att vara med på en liknande expedition?Är det folk som springer Sthlm marathon med nån veckas förberedelse för att de är så pass grundtränade?

Många verkar vara lite äldre;har de klättrat i hela sina liv och äntligen blivit tillräckligt erfarna eller har de helt enkelt börjat sent i livet?

Berg på +5000 meters höjd är ungefär lika olika sinsemellan som svenska män på +50 års ålder är, Squeezeer. Det går inte att ge några generella svar på dina frågor. Berget Mera Peak, 6 476 möh, är exempelvis så lättklättrat som ett berg bara kan bli utan att vara asfalterat hela vägen till toppen, de sydamerikanska 3000-meters bergen Cerro Fitz Roy och Cerro Torre så svåra att det närmast vore självmord för någon som inte är EXTREMT tekniskt skicklig att ge sig på dem.

Cerro Torre: http://www.trekearth.com/gallery/photo719659.htm

Alla berg har dessutom olika leder med varierande svårighetsgrad, folk strävar efter att hitta nya rutter och få äran av att få en ny led uppkallad efter sig. Låt mig iaf säga att alla högre berg kräver en klättringskurs i botten, en fortsättningskurs med inriktning alpin klättring och en hel del erfarenhet av klättring på lägre höjd. Ett tekniskt moment man upplever som relativt enkelt på 1500 meters höjd är kanske 5 gånger svårare på 4000 meters höjd och säkert 50 gånger svårare på 8000 meters höjd. Prova att sätta en klädnypa för näsan och att andas genom ett sugrör nästa gång du ger dig ut i motionsspåret och joggar så kan du själv få dig en liten aha-upplevelse av hur det är att försöka prestera på hög höjd.

Jag vänder lite på frågan kring hur vältränade folk som ingår i Everestexpeditioner egentligen är genom att säga att klarar man inte av att genomföra ett marathon skall man nog inte försöka sig på världens högsta berg, i mitt tycke iaf. Anledningen till att medelåldern är ganska hög på Everest är nog att det krävs både en hel del fritid över till förberedelser och betydande ekonomiska resurser för att kunna genomföra en expedition, två saker som människor i mogen ålder i högre grad än yngre har.

// Swedishsteel
Citera
2009-03-08, 22:55
Medlem
Tack Swedishsteel!
Förstår att det är svårt att ge ett generellt svar.Har bara funderat lite på hur avancerad teknisk klättring som är möjligt med alla kläder o packning de pulsar runt med på höghöjsexpeditioner.

Finns det folk som sysslar med alpin klättring(eller bergsbestigning som jag kallar det..)men inte direkt håller på med den typen av klättring jag beskrev ovan? Eller är det omöjligt? Hoppas du förstår hur jag menar.

Cerro Torre.Respekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in