Citat:
Ursprungligen postat av Squeezeer
Bumpar den här tråden.
Hur pass duktig behöver man vara på att klättra för att bestiga berg på 5000+ meter?
Eller är det mer en fråga om fysisk uthållighet och en sjuhelvetes envishet?
Jag har ingen kunskap i ämnet men tänker jag klättring ser jag framför mig seniga killar som hänger i långfingret samtidigt som man letar nästa steg.
Lodrätt rakt upp för en klippa.
Följt avsnitten på Discovery som går nu och få där ser i mina ögon ut som klättrare i den bemärkelsen.Missförstå mig inte nu;alla där är garanterat jävligt uthålliga och vältränade,antagligen mer än vad som framställs där,men jag har svårt att se vissa av dem hänga i en arm på nån ökenklippa någonstans.
Så min fråga är alltså;hur pass tekniskt duktiga är dem som bestiger dessa berg?
Har det överhuvud taget nåt att göra med den typen av klättring jag tänker på?
Hur pass vältränad bör man vara för att vara med på en liknande expedition?Är det folk som springer Sthlm marathon med nån veckas förberedelse för att de är så pass grundtränade?
Många verkar vara lite äldre;har de klättrat i hela sina liv och äntligen blivit tillräckligt erfarna eller har de helt enkelt börjat sent i livet?
Berg på +5000 meters höjd är ungefär lika olika sinsemellan som svenska män på +50 års ålder är, Squeezeer. Det går inte att ge några generella svar på dina frågor. Berget Mera Peak, 6 476 möh, är exempelvis så lättklättrat som ett berg bara kan bli utan att vara asfalterat hela vägen till toppen, de sydamerikanska 3000-meters bergen Cerro Fitz Roy och Cerro Torre så svåra att det närmast vore självmord för någon som inte är EXTREMT tekniskt skicklig att ge sig på dem.
Cerro Torre:
http://www.trekearth.com/gallery/photo719659.htm
Alla berg har dessutom olika leder med varierande svårighetsgrad, folk strävar efter att hitta nya rutter och få äran av att få en ny led uppkallad efter sig. Låt mig iaf säga att alla högre berg kräver en klättringskurs i botten, en fortsättningskurs med inriktning alpin klättring och en hel del erfarenhet av klättring på lägre höjd. Ett tekniskt moment man upplever som relativt enkelt på 1500 meters höjd är kanske 5 gånger svårare på 4000 meters höjd och säkert 50 gånger svårare på 8000 meters höjd. Prova att sätta en klädnypa för näsan och att andas genom ett sugrör nästa gång du ger dig ut i motionsspåret och joggar så kan du själv få dig en liten aha-upplevelse av hur det är att försöka prestera på hög höjd.
Jag vänder lite på frågan kring hur vältränade folk som ingår i Everestexpeditioner egentligen är genom att säga att klarar man inte av att genomföra ett marathon skall man nog inte försöka sig på världens högsta berg, i mitt tycke iaf. Anledningen till att medelåldern är ganska hög på Everest är nog att det krävs både en hel del fritid över till förberedelser och betydande ekonomiska resurser för att kunna genomföra en expedition, två saker som människor i mogen ålder i högre grad än yngre har.
// Swedishsteel