Halloj! Nu är jag inte säker på att denna tråd är rätt placerad, men det känns väl som en extremsport. Om inte annat är det bara att flytta den.
Jag har alltid haft en liten dröm som legat och pyrt i bakhuvudet. Nämligen att bestiga Mount Everest. Cliché, I know, men det skulle kännas som en bedrift och en upplevelse. Därför har jag ett par frågor.
Är det någon här som är bergsklättare? Någon som kanske rent av har gjort just det jag efterfrågar, eller något liknande?
Vad är en vettig instegsport? Hur går man vidare? Hur pass vältränad bör man satsa på att vara? Jag har läst att en del av de svenska bergsklättrarna började med Kebnekajse, gick vidare till berg som Mont Blanc, och sedan ökade på därifrån. Kan det vara något för en rookie som mig? Vart kan man få klättrarkurser i vertikalklättring och dylikt?
Vill trycka på att detta inte är något naivt tänkande i stil med "detta vore kul att göra nästa helg", utan jag är medveten om att det är en mycket lång process. Jag tänker snarare över en tio-femtonårsperiod. Tacksam för svar!