• 1
  • 2
2008-08-04, 22:56
Medlem
DoktorKubiks avatar
Halloj! Nu är jag inte säker på att denna tråd är rätt placerad, men det känns väl som en extremsport. Om inte annat är det bara att flytta den.

Jag har alltid haft en liten dröm som legat och pyrt i bakhuvudet. Nämligen att bestiga Mount Everest. Cliché, I know, men det skulle kännas som en bedrift och en upplevelse. Därför har jag ett par frågor.

Är det någon här som är bergsklättare? Någon som kanske rent av har gjort just det jag efterfrågar, eller något liknande?

Vad är en vettig instegsport? Hur går man vidare? Hur pass vältränad bör man satsa på att vara? Jag har läst att en del av de svenska bergsklättrarna började med Kebnekajse, gick vidare till berg som Mont Blanc, och sedan ökade på därifrån. Kan det vara något för en rookie som mig? Vart kan man få klättrarkurser i vertikalklättring och dylikt?

Vill trycka på att detta inte är något naivt tänkande i stil med "detta vore kul att göra nästa helg", utan jag är medveten om att det är en mycket lång process. Jag tänker snarare över en tio-femtonårsperiod. Tacksam för svar!
Citera
2008-08-05, 01:25
Medlem
-jOE!s avatar
Här finns en liten guide: http://www.guardian.co.uk/world/2003...rest.features3

Enligt ovanstående och andra medier jag läst så får du räkna med uppåt en halv miljon i kostnader, så förutom fysiken och andra förberedelser så är det bara att sätta igång å spara cash!
Citera
2008-08-05, 01:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKubik
Halloj! Nu är jag inte säker på att denna tråd är rätt placerad, men det känns väl som en extremsport. Om inte annat är det bara att flytta den.

Jag har alltid haft en liten dröm som legat och pyrt i bakhuvudet. Nämligen att bestiga Mount Everest. Cliché, I know, men det skulle kännas som en bedrift och en upplevelse. Därför har jag ett par frågor.

Är det någon här som är bergsklättare? Någon som kanske rent av har gjort just det jag efterfrågar, eller något liknande?

Vad är en vettig instegsport? Hur går man vidare? Hur pass vältränad bör man satsa på att vara? Jag har läst att en del av de svenska bergsklättrarna började med Kebnekajse, gick vidare till berg som Mont Blanc, och sedan ökade på därifrån. Kan det vara något för en rookie som mig? Vart kan man få klättrarkurser i vertikalklättring och dylikt?

Vill trycka på att detta inte är något naivt tänkande i stil med "detta vore kul att göra nästa helg", utan jag är medveten om att det är en mycket lång process. Jag tänker snarare över en tio-femtonårsperiod. Tacksam för svar!

Hur gammal är du? (Seriös fråga)
Citera
2008-08-05, 01:32
Medlem
CommonKnowledges avatar
Är det inte väldigt få som lyckats med detta och många har dött på vägen och i sin tur ligger där fortfarande?
Citera
2008-08-05, 10:41
Medlem
itchys avatar
Själv är jag ingen alpinist men har dock klättrat en hel del.

Börja med att leta reda på din närmaste klätterklubb och lär dig klättring och kolla om det är något för dig. Några kurser är också att rekomendera... Börja med nybörjarkurs och fortsätt med någon typ av alpinkurs/isklättring.

Att promenera upp på Kebnekajse kan säkert vara fint men jag tvivlar på att det ska ses som övning inför everest.

När du fått lite grunder inom klippklättring och isklättring kan du ge dig ner till alperna och se hur du klarar 4000+ meterstopparna där nere och om detta är något för dig.

Nu har inte jag varit upp på några högre toppar och absolut inte everest men du ska ha klart för dig att det krävs en hel del förberedelser och kostar pengar att ge sig upp på dom riktigt höga bergen. Börja med klippklättring och se vad du tycker om det. Själv har jag aldrig kännt någon lockelse mot everest och liknande. Kan vara nog så äventyrligt att klättra betydligt mindre berg
Citera
2008-08-05, 16:50
Medlem
-jOE!s avatar
Nu verkar det vara REA:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...dnyheter&o=sp4
Citera
2008-08-05, 17:36
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Här finns en liten guide: http://www.guardian.co.uk/world/2003...rest.features3

Enligt ovanstående och andra medier jag läst så får du räkna med uppåt en halv miljon i kostnader, så förutom fysiken och andra förberedelser så är det bara att sätta igång å spara cash!
Tack för länken, ska kika på den! Och ja, jag har läst att det har gått på så mycket som 600 000, så nog kostar det.
Citera
2008-08-05, 17:58
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur gammal är du? (Seriös fråga)
Jag är 22.
Citera
2008-08-05, 18:00
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Är det inte väldigt få som lyckats med detta och många har dött på vägen och i sin tur ligger där fortfarande?
Runt 2000 har försökt, 160-170 har dött. Men det senaste decenniet har väl 95% av de som försökt klarat det, tack vare bättre kunskap, förberedelser, och utrustning.
Citera
2008-08-05, 18:24
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itchy
Själv är jag ingen alpinist men har dock klättrat en hel del.

Börja med att leta reda på din närmaste klätterklubb och lär dig klättring och kolla om det är något för dig. Några kurser är också att rekomendera... Börja med nybörjarkurs och fortsätt med någon typ av alpinkurs/isklättring.

Att promenera upp på Kebnekajse kan säkert vara fint men jag tvivlar på att det ska ses som övning inför everest.

När du fått lite grunder inom klippklättring och isklättring kan du ge dig ner till alperna och se hur du klarar 4000+ meterstopparna där nere och om detta är något för dig.

Nu har inte jag varit upp på några högre toppar och absolut inte everest men du ska ha klart för dig att det krävs en hel del förberedelser och kostar pengar att ge sig upp på dom riktigt höga bergen. Börja med klippklättring och se vad du tycker om det. Själv har jag aldrig kännt någon lockelse mot everest och liknande. Kan vara nog så äventyrligt att klättra betydligt mindre berg
Ja precis, verkar som att det krävs väldigt mycket förberedelser. För min del ser jag väl inte Everest som just det mest äventyrliga, då det ju egentligen inte ska vara bland de svåraste (som K2), men just för att man då har stått på den högsta punkten på jorden och blickat ut över skapelsen. Så att säga.
Citera
2008-08-06, 03:24
Medlem
Fernet77s avatar
Börja med att begrava respekten. Med för mycket respekt och säkerhetstänk får du aldrig något uträttat och du kommer ändå aldrig ifrån det faktum att du kan råka dö. Sen så hittar du en likasinnad. Läser lite skildringar från liknande företag(finns en uppsjö) samt freedom of the hills. Tränar er upp från 4000m eller så. Ett steg i taget. Lär er behärska klättring på is, snö och klippa. Lär dig om snö
Och sist ja: Vänta inte så länge. Varför inte göra upp en fem, kanske fyra, tre eller t.o.m. en två-årsplan istället. Själva klättringen behöver heller inte vara så dyr. Hoppa bara över helikoptertransporter och sherpa-armén.

Eller så öppnar du pluskan och följer med på en guidad tur upp.
Citera
2008-08-06, 09:52
Medlem
Nakenchocks avatar
Fernet77: Bra att du säger det där om att lära sig om snö som verkligen kan variera när det gäller konsistens, bärighet etc Och Inte att förglömma fjällväder. Ena sekunden sol och någon minut senare på väg att blåsa upp till storm.

DoktorKubik: Jag skulle rekommendera dig att vara ute mycket i snö och rejäl kyla. Känn efter hur din kropp och psyke reagerar på det. Gå på fjällturer med fjällvana människor. Lär dig att sova utomhus. Hur bra tränad du än är fysiskt så hänger det mycket i slutändan på hur tålig du är psykiskt. Hur van du är vid att frysa, att vara trött och slut och ändå prestera och tänka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in