Citat:
Ursprungligen postat av ET-hansen
Tycker det där låter väldigt misstänksamt. Anledningen till att en bestigning ofta tar så lång tid är att man måste vänja kroppen vid tryckförändringen. Om jag förstått det rätt så gör den tunnare luften att kroppen producerar mer röda blodkroppar. En alltför snabb stigning utan tryckkarbin borde därför innebära en extrem höjdsjuka.
De nämner detta bl a i dokumentären från discovery channel "Beyond the limit". Läkaren där påstod att man antagligen inte skulle överleva mer än ett par minuter. På sin max en halvtimme ifall man på något sätt flögs upp och släpptes av. Ingen jättetrovärdig källa men ändå. Låter ganska extremt.
Rätta mig om jag har fel.
Visst har du rätt, en icke acklimatiserad människa kommer dö inom max en halvtimma. På extrema höjder som Everest kan kroppen aldrig acklimatiseras för, kroppen bryts helt enkelt ner och en människa kan aldrig producera tillräckligt med blodkroppar för att syresätta kroppen tillräckligt.
Dessutom så är alla människor olika, en del kommer aldrig kunna nå vissa höjder trots acklimatisering. Blodet blir tjockare då det produceras fler röda blodkroppar, har man klent utrustade blodkärl kan dessa brista. Även hjärnblödningar, blodproppar och hjärtattacker är vanliga på höjder över 5000 meter. I syvene sist handlar det om gener huruvida man klarar hög höjd!
Citat:
Ursprungligen postat av Shambolic
Trevlig historia. Är novis på ämnet, har väl hajkat 3400m som högst. Hur är luften på ca 5000m respektive högre? Har förstått att den är ca 1/3 av havsnivåns, på drygt 8000m.
Som jag tidigare nämde beror allt på gener och hur pass acklimatiserad du är för höjden. Det högsta jag varit på är 7546m, jag var väldigt acklimatiserad för denna höjd (hade bestigit ett annat +7000 berg ett par veckor innan), trots detta går allt i snigelfart och skallen är inte alltid riktigt med. Man tar små steg och trots detta måste man stanna var tionde steg och pusta ut. Och jag har mycket bra blodvärden med högt EVF-värde naturligt.
Har även åkt skidor på ca 5600 meters höjd. Kan säga att det var jääävligt jobbigt att resa sig upp efter fall. Efter femte fallet tog det mig tjugo minuter att återhämta sig innan jag kunde fortsätta nedåt. Jag var helt klart inte lika acklimatiserad denna tur...