2010-10-13, 08:27
Medlem
zedisdeads avatar
Att Roy Andersson skulle vara den ENDA riktigt bra regissören från Sverige tycker jag inte. Jag tycker inte ens att han är bäst, so far, han har goda potential att bli det dock. Min enda invändning mot att han ska få bli utnämd till det (av mig) är att han gjort för få filmer.

Det kan låta töntigt men jag tycker för att kunna kallas en RIKTIGT bra regissör så ska man kunna backa upp sig själv med en rad av verk av dignitet. Det gör det omöjligt för Roy att jämföras med T.EX allas våran Bergman (nu kommer alla skrika troll och säga att jag leker pretto jag vet) men jag tycker ändå att även om Roys filmer absolut är i klass med Bergmans filmer så är hans karriär på det stora hela inte det... än.
Citera
2010-11-09, 21:04
Medlem
Kanske lite OT, men i En kärlekshistoria åker ju Annika med rälsbuss ut till en järnvägsstation, där hon ska träffa Pär.
Jag undrar då: Var ligger denna station, och vad är namnet på den?
Citera
2010-11-09, 21:40
Medlem
obin_gams avatar
Måns Mårlind som gjorde Storm och De Drabbade borde få mer cred än att bara glömmas bort såhär som han gjorts nu...
Citera
2010-11-10, 02:42
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Själv tycker jag Roy är en av våra mest överskattade regissörer. Hans filmer är pretentiösa och oerhört dåliga i min smak. Räknar man till publiksiffror så är det även där floppar bortom denna värld, men media vill gärna framställa dem som succéer för att de vinner priser på några kulturella festivaler i Europa.

Äsch, vad vet den stora massan om kultur

Avatar har väl slagit nåt rekord i publiksiffror, ändå är det en måttligt underhållande film med ganska trist story. Historiskt viktig ur ett tekniskt perspektiv kanske, men vafan.

Sedan är faktiskt Roy Andersson egentligen ingen svår regissör. Hans filmer är faktiskt ganska lätta att ta till sig av, bara man inte tänker utifrån amerikansk dramaturgi och konventionella stilmallar, som sitter djupt rotade i ryggraden. Jag tror att det är därför folk blir förvirrade när de ser Roy Anderssons filmer, de vet inte riktigt hur de ska tolka det hela. Både "Du Levande" och "Sånger från andra våningen" är ju rätt straight forward, till skillnad från tex. David Lynch som är lite skum på riktigt. Filmerna är ju bara en serie bisarra situationer som är jävligt komiska, men också en överdriven och karikatyrisk bild av den svenska verkligheten.

Men men, smaken är som baken.
Citera
2011-07-03, 01:46
Medlem
För den som klarar av att höra göteborgare försöka tala engelska så tror jag att det är en scen ur Roy Anderssons kommande långfilm som visas här från 4.35: http://www.youtube.com/watch?v=nsCUTII3aT4
Citera
2011-10-25, 17:12
Medlem
Casabas avatar
Blåser lite liv i tråden och förväntningarna inför den nya filmen, i och med att Roy fått ett stöd på 6 miljoner kr från Europarådets filmfond. Det största stödet som någonsin tilldelats en nordisk film
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...-stod-i-europa

Tyvärr står det dock även att premiären av filmen väntas ske i Cannes 2014. Lite väl långt borta...
Citera
2011-10-25, 21:21
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Sedan är faktiskt Roy Andersson egentligen ingen svår regissör. Hans filmer är faktiskt ganska lätta att ta till sig av, bara man inte tänker utifrån amerikansk dramaturgi och konventionella stilmallar, som sitter djupt rotade i ryggraden. Jag tror att det är därför folk blir förvirrade när de ser Roy Anderssons filmer, de vet inte riktigt hur de ska tolka det hela. Både "Du Levande" och "Sånger från andra våningen" är ju rätt straight forward, en serie bisarra situationer som är jävligt komiska, men också en överdriven och karikatyrisk bild av den svenska verkligheten.

Mycket sant och bra formulerat! I dessa mästerverk finns ej en tablå eller en scen
som känns främmande. Varenda karaktär i dessa filmer har jag, i mitt 65-åriga liv,
någon eller ett flertal gånger stött på. Även drömsekvenserna känns så bekanta.

Jag tycker Roy Andersson, med ömsint värme och humor, skildrar våra existentiella
villkor (i ett Sverige som i 200 år varit förskonat från krig).

Slutscenen i -Du levande-, ger mästerverket en avgrundsdjup, skrämmande dimension ...
Citera
2011-10-26, 14:50
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
På vilket vis anser du att Roy Andersson är överskattad? Vad menar du exakt med att hans filmer är överdrivet anspråksfulla? Hur ser du på motsatsen? Vad är t.ex. en opretentiös film?
Är Sånger från andra våningen en pretentiös film för att den inte följer gängse normer för en ordinär Hollywood produktion?
Svarar på ett gammalt inlägg som inte är riktat till mig.

Att skapa konst, i synnerhet sådan som ska "säga någonting om livet", är i sig pretentiöst, vilket naturligtvis inte betyder att det inte ska göras och att allt ska reduceras till underhållning. Det som kan ligga Andersson i fatet hos oss som inte förmår se hans storhet i Sånger från andra våningen är att han använder exakt samma estetik (brunmurrig vardagstristess, smålustiga, "karaktärsfulla" amatörer) som i sina reklamfilmer, blåser upp det till kolossalformat och tycks vilja säga oss något "större", men inte får så mycket mer gjort. Redan i reklamfilmerna lyckas han ju på ett effektivt sätt fånga en känsla av tristess och mänsklig futtighet och larvighet med en del humor. I en långfilm önskar man sig dock något som är större än summan av delarna: en fördjupad karaktärsteckning, en bärande tanke eller för den delen något slags sugande mystik, en känsla av att man inte riktigt förstår vad som händer (och jag menar då inte att jag efterlyser "spänningsfilm"). Jag håller möjligheten öppen för att det är jag som inte fattat, men jag ser inte mer än ett antal av hans reklamfilmer staplade på varandra, ingenting som får mig att undra därför att det är "svårt" eller misstänka ett avsevärt tankedjup, bara lite tristess och smålustighet.

Men jag har bara sett Sånger från andra våningen en gång när den gick på bio och inte Du levande. Kanske borde man ge hans nya filmer en chans till. Både i En kärlekshistoria och (som jag minns det) Giliap tyckte jag att det fanns betydligt mer att hämta.

Citat:
Ursprungligen postat av metodmannen
Roy är ok men personligen gillar jag mer Ruben Östlund, De Ofrivilliga är ett mästerverk. Sen är Björn Runge mycket bra också samt Lukas...
Ja, De ofrivilliga lyckas genom att skildra människor som är människor säga betydligt mer om världen än Anderssons krumelurer som ska säga något om världen.
Citera
2011-10-27, 12:51
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Svarar på ett gammalt inlägg som inte är riktat till mig.

Att skapa konst, i synnerhet sådan som ska "säga någonting om livet", är i sig pretentiöst, vilket naturligtvis inte betyder att det inte ska göras och att allt ska reduceras till underhållning. Det som kan ligga Andersson i fatet hos oss som inte förmår se hans storhet i Sånger från andra våningen är att han använder exakt samma estetik (brunmurrig vardagstristess, smålustiga, "karaktärsfulla" amatörer) som i sina reklamfilmer, blåser upp det till kolossalformat och tycks vilja säga oss något "större", men inte får så mycket mer gjort. Redan i reklamfilmerna lyckas han ju på ett effektivt sätt fånga en känsla av tristess och mänsklig futtighet och larvighet med en del humor. I en långfilm önskar man sig dock något som är större än summan av delarna: en fördjupad karaktärsteckning, en bärande tanke eller för den delen något slags sugande mystik, en känsla av att man inte riktigt förstår vad som händer (och jag menar då inte att jag efterlyser "spänningsfilm"). Jag håller möjligheten öppen för att det är jag som inte fattat, men jag ser inte mer än ett antal av hans reklamfilmer staplade på varandra, ingenting som får mig att undra därför att det är "svårt" eller misstänka ett avsevärt tankedjup, bara lite tristess och smålustighet.

Jag gör Käg Malax sällskap och svarar på ett - ej till mig riktat inlägg.

Jag är ingen filmvetare. Tvärt om. Mitt film-tittande ligger säkerligen under genomsnittet.
Dessutom hör jag till den lite märkliga grupp av människor, som när dom fascinerats av
någon film, envisas med att se den - om och om igen.
Det är som en förälskelse där man icke tröttnar på att ses - om och om igen.
För mig debuterade denna åkomma på 60-talet, när jag såg Polanskis -Cul De Sac-
Därefter är förälskelserna många och dom håller än - Fellini, Polanski, Troell, Kaurismäki,
Coen Brothers - för att nämna några, samt naturligtvis även Roy Andersson.

Nämnda åkomma hämmar fullständigt bredden på mitt filmvetande, men den ger måhända
även en viss styrka, då jag, efter att ha sett alla deras filmer en 10, ibland 20 gånger
omedvetet "pluggat" in filmernas manus och sceneri och kan varje replik utantill.

Varför har jag då drabbats av denna åkomma? Vet ej! Men det är inget som jag lider av
och behöver därför ej botas.

Varför har jag då sett Roy Anderssons -Du levande- ett 15-tal gånger? Vad är det jag
fascineras av? Detta har jag aldrig tänkt på, men känner mig, här och nu, svaret skyldig:

Det är för oss levande - glest mellan smultronställen på livets krokiga stig.
En stig som slingrande gå fram genom vardagstristess och mänsklig futtighet.
De som nyss fyllt trettio, håller ej alltid med om detta. Dock känna de icke stigen.
De har blott avverkat en tredjedel och dessutom - den lättsamma delen.

Roy Andersson är en svensk filmmakare och -Du levande- är en mycket svensk film.
Varje scen, ja, varje filmruta är som ett konstverk (som en målning) i sig och utspelar
sig i ett (tidlöst) svenskt 70-tal. Dialogen är fullständigt äkta och det finns icke en enda
replik, som jag ej kan skänka ett igenkännande leende.

Scenerna/tablåerna är medvetet löst "staplade", och summan av dessa bildar en
enhet som långt överstiger... Kort sagt: 1+1=3.
Filmens mycket starka slutscen - är även en nyckelscen.

Vi svenskar är ganska bortskämda varelser som ej har vett att hålla till godo med
med vardaglig tristess och mänsklig futtighet. Detta skildrar Roy Andersson ömsint
och med varm humor (samt fullständigt utan pekpinnar) i mästerverket -Du levande-.

Jag tror att Roy och Troells filmer om 50 år kommer räknas till dom mest intressanta
från tiden ca. 1970 - 2010.

EDIT: Såg igår Kaurismäkis -Mannen utan minne-. En underbar film och jag tycker
det finns ett slags filmiskt brödraskap mellan dessa mästare - Aki och Roy.
Senast redigerad av FruGondol 2011-10-27 kl. 13:07.
Citera
2017-07-04, 03:41
Medlem
Såg just En Kärlekshistoria. Den ska ju vara deprimerande enligt vissa, men vilken idyllisk film det visade sig vara! Största problemet var att man kunde få stryk av moppepojkar, att storasyster var lite förvirrad eller att pappa tog jobbet för allvarligt. Tänk en sanningsenlig ungdomsfilm från idag. Verkligheten är ju värre än 20-talisternas värsta mardröm.

Bra låt förresten
https://www.youtube.com/watch?v=O1MBeF2FZMg
Citera
2019-09-08, 07:09
Medlem
Roy Andersson vann regipriset för filmen Om det oändliga i Venedig.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...iset-i-venedig
Citera
2023-03-29, 11:10
Medlem
Fyller 80 år 31/3 ! Dagens födelsebarn i DN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in