• 1
  • 2
2008-08-04, 19:33
Bannlyst
Hittade ingen tråd om detta geni så skapar denna. Well, hur många här förutom jag är ett fan av denna karl då? Det jag gillar med hans filmer är att Du Levande som f.ö. var en ruskigt härlig bioupplevelse och Sånger från andra våningen ju är så jävla skruvade på sitt helt egna sätt och att En Kärlekshistoria ju är så originell, jag har iaf. innan jag såg den filmen aldrig tidigare sett en film som visar vanliga medelsvenssons helt vanliga vardag vilket ju Andersson gör i sina filmer.

Sen att En Kärlekshistoria inte alls är skruvad förutom att människorna i filmen typ inte har ett skit att säga till varandra (var folk verkligen så osociala 1969?) gör inte filmen sämre alls, fantastiskt vacker film, verkligen, tycker den hör till allmänbildning att ha sett om man inte gjort det.

Skriv vad ni har att bjuda på!
Citera
2008-08-04, 22:31
Medlem
Husbögens avatar
Ok. Eftersom jag utnämt Roy Andersson till en av mina hatregissörer of all time så är jag väldigt intresserad av varför du tycker att hans filmer är så fantastiska. Jobbar du på Nöjesguiden?

EDIT: Eller på SVT?
Citera
2008-08-04, 23:01
Medlem
Qjts avatar
Sveriges sämsta regissör utan tvekan.
Dom enda som påstår sig gilla honom är folk som vill verka kultiverade etc.
Citera
2008-08-04, 23:09
Medlem
Duerfians avatar
Roy Andersson är en fantastisk regissör. Smart samhällskritik, bra känsla för vår historia och en humor så svart att det ibland knappt går att uppfatta.

Jag kan förstå att folk inte gillar honom. Långa tagningar, statisk kamera, amatörer som skådespelare och ingen traditionell historieberättare gör honom udda i dagens mediaklimat.

Följande scen är lite av ett litmustest: http://www.youtube.com/watch?v=so5M8Mgf50c

Jag får gåshud av den varje gång. Jag kan tänka mig att de som inte gillar hans stil är helt oberörda av den.

Sen att nästan alla scener är gjorda i studio gör det ännu mer imponerande. De som bygger åt honom är snuskigt duktiga.
Senast redigerad av Duerfian 2008-08-04 kl. 23:13.
Citera
2008-08-04, 23:17
Medlem
gurkan???s avatar
Hmm, att Roy ska vara sveriges "bästa" regissör säger mer om sveriges filmklimat än om Roy tyvärr. Håller inte med dig heller, har sett två av hans filmer, och visst är dom bra, men jag personligen tycker Bo Widerberg är bättre. Har testat fler genrer, och (iförsig likt Roy) väldigt medveten om den visuella delen av filmen, som man inte ser röken av i dagens filmer...

Mitt tips, se: Kvarteret Korpen, Ådalen 31, Elvira Madigan, Mannen på taket, mannen från mallorca så kommer du nog komma på andra tankar.
Citera
2008-08-04, 23:18
Medlem
Vet inte riktigt vad jag tycker om de senaste två filmerna av honom, men en sak är säker och det är att han har väldigt stort inflytande på dagens svenska film. Alla unga begåvade regissörer verkar nästan känna sig tvingade att ta efter åtminstone drag av hans stil. Och på nåt vis känns det helt rätt. För även om filmerna "som filmer" känns lite trötta och gubbiga så känns stilen ändå självklar, eller jag vet inte hur jag ska säga det. Men inflytandet han har ska inte ringaktas, och jag tycker det är bra. Talar såklart då bara om riktiga regissörer, inte alla mysko filmstödsnissar som man knappt ens märker längre trots att man får dem tryckta framför ögonen.

I övrigt gillar jag Giliap skarpt. Det är lite parodiskt att tycka det i och med att Killinggänget driver med att den är underskattad i Percy Tårar. Men det är ändå sant, den är underskattad och en av de bästa "moderna" svenska filmerna.
Citera
2008-08-04, 23:41
Medlem
Husbögens avatar
Valfri svensk reklamfilm dom senaste åren är en ren kopia på Anderssons estetik. Nu menar jag utöver dom som han gjort själv. Måste faktiskt ge mig lite och erkänna att han är rolig i små doser som i reklamfilmsformat. Han borde stanna där.

http://www.youtube.com/watch?v=7ofPRv29RMs
Citera
2008-08-04, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husbögen
Ok. Eftersom jag utnämt Roy Andersson till en av mina hatregissörer of all time så är jag väldigt intresserad av varför du tycker att hans filmer är så fantastiska. Jobbar du på Nöjesguiden?

EDIT: Eller på SVT?

Fråga, såg inte du i mitt förra inlägg att jag skrev "Det jag gillar med hans filmer är att Du Levande som f.ö. var en ruskigt härlig bioupplevelse och Sånger från andra våningen ju är så jävla skruvade på sitt helt egna sätt och att En Kärlekshistoria ju är så originell, jag har iaf. innan jag såg den filmen aldrig tidigare sett en film som visar vanliga medelsvenssons helt vanliga vardag vilket ju Andersson gör i sina filmer" ?

Nej, jag jobbar varken på Nöjesguiden eller bland finkulturfittorna på Filmkrönikan och det hade jag inte tänkt börja göra heller.
Citera
2008-08-05, 00:20
Medlem
nidarodrs avatar
Roy är ett geni

Både En kärlekshistoria och Sånger från andra våningen är totalt magnifika även om de inte liknar varandra alls, vet inte om jag hade för höga förväntningar men Du levande höll inte alls samma klass som Sånger från andra våningen, även om scener som tex när hyreshuset anländer till järnvägsstationen följer Roys unika tänka-fritt stil.
Har inget emot att hans filmer tagit många år att göra. Ett perfekt resultat når man inte hursomhelst.

Som en hyllning till Roy Andersson ses många av de senare svenska filmerna, tex PingPong Kingen.
Citera
2008-08-05, 01:08
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen
Vet inte riktigt vad jag tycker om de senaste två filmerna av honom, men en sak är säker och det är att han har väldigt stort inflytande på dagens svenska film. Alla unga begåvade regissörer verkar nästan känna sig tvingade att ta efter åtminstone drag av hans stil. Och på nåt vis känns det helt rätt. För även om filmerna "som filmer" känns lite trötta och gubbiga så känns stilen ändå självklar, eller jag vet inte hur jag ska säga det. Men inflytandet han har ska inte ringaktas, och jag tycker det är bra. Talar såklart då bara om riktiga regissörer, inte alla mysko filmstödsnissar som man knappt ens märker längre trots att man får dem tryckta framför ögonen.

I övrigt gillar jag Giliap skarpt. Det är lite parodiskt att tycka det i och med att Killinggänget driver med att den är underskattad i Percy Tårar. Men det är ändå sant, den är underskattad och en av de bästa "moderna" svenska filmerna.
Haha va? Jens Jonssons estetik påminner en del om Roys, ja, men innehållet i Ping-pongkingen är i högsta grad konventionellt. Därmed inte sagt att det är dåligt, för det är det inte.

Vilka fler svenska (antar att du syftade till dem, annars kan jag ha fel) unga regissörer syftar du till?

Gilliap är bra och underskattad men den har brister, Du Levande också (för mycket publikfrieri). Sånger från andra våningen har jag ingenting att invända emot. Var iofs ett tag sedan jag såg den.
Citera
2008-08-05, 02:35
Medlem
Simaõs avatar
Roy Andersson är tveklöst bäst i Sverige säger jag. Maken till komisk briljans finns knappt att hitta på vår jord i övrigt. Fantastiskt unikt roligt och befriande på alla sätt att se hans filmer. En av mina absoluta favoriter i världen.
Citera
2008-08-05, 02:53
Medlem
Samwises avatar
Jag tycker att En kärleks historia är en undebart vacker och fin film.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in