Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
På vilket vis anser du att Roy Andersson är överskattad? Vad menar du exakt med att hans filmer är överdrivet anspråksfulla? Hur ser du på motsatsen? Vad är t.ex. en opretentiös film?
Är Sånger från andra våningen en pretentiös film för att den inte följer gängse normer för en ordinär Hollywood produktion?
Pretentiös är sannerligen ett ord som används för ofta nuförtiden t.ex. när folk inte kan komma på vad de ogillade med en viss konstnärlig produkt och utan att veta vad ordet egentligen betyder. Pretentiös har idag nästintill blivit en synonym till "annorlunda" såtillvida att filmerna inte följer samma konkordans som typiska Hollywood-produktioner. Om det är så ni ser på det, så ja... Då älskar jag, och säkerligen många mer, dessa "prententiösa" filmer.
Såg förresten Roy igår på Här är ditt liv och han verkade som en väldigt skön person med ett ganska karaktäristiskt skratt. Ganska intressant att veta hur han började och vilken film som alltid varit hans favoritfilm ända sedan han såg den första gången (Cykeltjuven). Angående de filmer jag hittills sett av Roy så tycker jag han är en av Sveriges 10 bästa regissörer men slår inte Widerberg.