• 4
  • 5
2024-10-01, 19:19
Medlem
Hirvis avatar
En duva & Andra våningen är två otroliga mästerverk som kombinerar David Lynch känsla för absurdism med det svenska vemodet och det fina i folkhemmet.
Det är verkligen otroliga filmer, tycker tyvärr inte resterande jag sett lever upp till samma nivå.
Citera
2024-10-02, 12:31
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
En duva & Andra våningen är två otroliga mästerverk som kombinerar David Lynch känsla för absurdism med det svenska vemodet och det fina i folkhemmet.
Det är verkligen otroliga filmer, tycker tyvärr inte resterande jag sett lever upp till samma nivå.

Lynch?
Citera
2024-10-02, 13:21
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Lynch?
Ja. Jag läste någon beskriva Roy Andersson som att han får overkliga saker att se verkliga ut och verkliga saker att se overkliga ut.
Lynch har lite samma grej, han får seriösa scener att kännas oseriösa och han får oseriösa scener att kännas seriösa.
En liknande relation till verkligheten som något man kan kompromissa med och där det man visar ibland är mer äkta än verkligheten. Det är maximerat och utdraget och konstnärligt och ingen pratar som en normal människa gör.

Om man jämför skulle du som tittare kunna leva i en Christopher Nolan-värld utan att märka det om du inte är i händelsernas centrum, för att den världen är så "normal". Medan en Andersson eller en Lynch-värld tveklöst består av dårar och galenskap.
Citera
2024-10-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ja. Jag läste någon beskriva Roy Andersson som att han får overkliga saker att se verkliga ut och verkliga saker att se overkliga ut.

Han låter bygger upp miljöer, även utomhusmiljöerna. Ett typexempel är gatumiljön med de parkerade bilarna och gatorna där självspäkare piskar sig själva i Sånger från andra våningen, allt är byggt för filmen och en del utemiljöer är inomhusbyggen. Det är realistiskt byggt men fejk eftersom det är byggt så vi känner igen miljön som verkliga miljöer men känner att de ser overkliga ut eftersom de är byggda, ofta inomhus.
Citera
2024-10-02, 19:40
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Han låter bygger upp miljöer, även utomhusmiljöerna. Ett typexempel är gatumiljön med de parkerade bilarna och gatorna där självspäkare piskar sig själva i Sånger från andra våningen, allt är byggt för filmen och en del utemiljöer är inomhusbyggen. Det är realistiskt byggt men fejk eftersom det är byggt så vi känner igen miljön som verkliga miljöer men känner att de ser overkliga ut eftersom de är byggda, ofta inomhus.
Ja jag såg det i en dokumentär om skapandet, otroligt kul hantverk.
Och det hjälper till att skapa en känslomässig ovisshet i hela filmen där allt känns genuint men samtidigt så långt ifrån genuint det går att komma. (Precis som David Lynch)
Citera
2024-10-03, 00:47
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Lynch har lite samma grej, han får seriösa scener att kännas oseriösa och han får oseriösa scener att kännas seriösa.
En liknande relation till verkligheten som något man kan kompromissa med och där det man visar ibland är mer äkta än verkligheten. Det är maximerat och utdraget och konstnärligt och ingen pratar som en normal människa gör.

Om man jämför skulle du som tittare kunna leva i en Christopher Nolan-värld utan att märka det om du inte är i händelsernas centrum, för att den världen är så "normal". Medan en Andersson eller en Lynch-värld tveklöst består av dårar och galenskap.

Jag förstår inte ditt resonemang alls och ser inga som helst likheter mellan Lynch och Andersson vilket hedrar den senare.

Nolan har specifikt gjort filmer som handlar om det du talar om.
Citera
2024-10-03, 09:46
Medlem
Citat:

Ja Nolan är dålig på att förmedla något annat än en positivistisk beskrivning av karaktärernas miljö. What You See Is What You Get. Det gör upplevelsen plattare än tex hos Lynch. Även när Nolan leker med eller konstrar till sina historier med parallella världar/miljöer/karaktärer, är dessa dåligt separerade från varandra och tråkigt gestaltade som om de samtliga utgör normen för en normal värld. Det förvirrar tittaren också, eller tråkar ut henne, eftersom "kvanthoppen" mellan världens olika lager inte har någon existentiell betydelse för karaktärerna. På sin höjd kan han imponera en tittare med olika visuella effekter, men det är existentiellt intressant endast på plattast och lägsta filmiska nivå.
Citera
2024-10-03, 11:15
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag förstår inte ditt resonemang alls och ser inga som helst likheter mellan Lynch och Andersson vilket hedrar den senare.

Nolan har specifikt gjort filmer som handlar om det du talar om.

Likheter
  • Absurdism
  • Dialoger som inte känns realistiska
  • Beteenden som inte känns realistiska
  • Hur absurdismen omfamnar detta och gör det realistiskt i deras värld
  • Hur humor nästan alltid är lowkey och bygger på att sträcka ut eller twista det absurda
  • Hur allt ändå bygger på ÄKTA känslor som genom det absurda blir äkta

Mekaniken i känslorna är nästan identiska, Lynch använder mer utdragna scener och mer mörker, Andersson använder mest ljusa färgskalor och det svenska inflytandet skapar ju en stor skillnad.

Men jag tycker det är väldigt likt på vissa sätt och en kvalitet jag finner sällsynt hos regissörer. Jämför med exempelvis Charlie Kaufman där det absurda inte är INOM karaktärerna utan i allting som sker runt dom snarare. Twin Peaks hade varit en "normal plats" om inte Lynch hade funnits inne i karaktärerna och gjort dom awkward. Samma med Roy Andersson som finns inne i sina karaktärer.

(Samma med Tarantino men där är det ju snarare att det är overkligt att alla pratar så coolt hela tiden och att det inte tycks finnas någon dödtid)
Citera
2024-10-03, 16:16
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Likheter
  • Absurdism
  • Dialoger som inte känns realistiska
  • Beteenden som inte känns realistiska
  • Hur absurdismen omfamnar detta och gör det realistiskt i deras värld
  • Hur humor nästan alltid är lowkey och bygger på att sträcka ut eller twista det absurda
  • Hur allt ändå bygger på ÄKTA känslor som genom det absurda blir äkta

Mekaniken i känslorna är nästan identiska, Lynch använder mer utdragna scener och mer mörker, Andersson använder mest ljusa färgskalor och det svenska inflytandet skapar ju en stor skillnad.

Men jag tycker det är väldigt likt på vissa sätt och en kvalitet jag finner sällsynt hos regissörer. Jämför med exempelvis Charlie Kaufman där det absurda inte är INOM karaktärerna utan i allting som sker runt dom snarare. Twin Peaks hade varit en "normal plats" om inte Lynch hade funnits inne i karaktärerna och gjort dom awkward. Samma med Roy Andersson som finns inne i sina karaktärer.

(Samma med Tarantino men där är det ju snarare att det är overkligt att alla pratar så coolt hela tiden och att det inte tycks finnas någon dödtid)

Citera
2025-04-20, 16:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
En fin dokumentär om hans familj:

https://www.svtplay.se/video/KrJYwBL/broderna-andersson
Citera
2025-08-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
En fin dokumentär om hans familj:

https://www.svtplay.se/video/KrJYwBL/broderna-andersson
önskar den var längre
Kan ses till
Sön 30 nov
https://www.svtplay.se/video/eXYgvBy...a&position=646
En kortdokumentär om några av skådespelarna från Roy Anderssons filmer. De är icke-professionella aktörer som hittats via annonser eller så har Andersson helt enkelt handplockat dem på gatan. Möt Ola som jobbat i försäkringsbranschen i nästan 40 år, Holger som städar på Stockholms Schackförbund och Birgitta som använder sin styrka och lust i rolltolkningarna. Regi: Fred Scott.
Citera
2025-08-15, 19:40
Medlem
vilka regissörer och filmer rekommenderar ni om man utgår från roy?

Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in