Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-03, 09:10
  #1
Medlem
När ja startar datorn och kommer till inloggningsskärmen kommer det upp ett meddelande som heter "userinit.exe - Programfel" och i det meddelandet står följande: Det går inte att initiera programmet korrekt (0xc0000005) Klicka på OK för att avsluta programmet.

edit:Bör kanske nämna att när ja trycker på OK så händer ingenting och det enda jag ser är bakgrundsbilden på mitt skrivbord.

Jag är som sagt inget datorgeni, så hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig?!
__________________
Senast redigerad av Dylan Klebold 2008-08-03 kl. 09:23.
Citera
2008-08-03, 12:02
  #2
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan Klebold
När ja startar datorn och kommer till inloggningsskärmen kommer det upp ett meddelande som heter "userinit.exe - Programfel" och i det meddelandet står följande: Det går inte att initiera programmet korrekt (0xc0000005) Klicka på OK för att avsluta programmet.

edit:Bör kanske nämna att när ja trycker på OK så händer ingenting och det enda jag ser är bakgrundsbilden på mitt skrivbord.

Jag är som sagt inget datorgeni, så hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig?!


Logga in på felsäkert läge genom att trycka på F8 på uppstarten, när du har loggat på felsäkert läge så gör du en systemåterställning till en tid innan du hade problemet.
Citera
2008-08-03, 12:17
  #3
Medlem
w580is avatar
om det inte hjälper så kan du googla testa googla på (0xc0000005) userinit.exe
Citera
2008-08-03, 17:01
  #4
Medlem
shmas avatar
Lite lustigt skrev just i en annan tråd om en dator jag fixade igår med exakt det problemet....

Detta gjorde jag och den vart normal igen

1. Startade datorn, efter felet ser du bara skrivbordet. tryck då ctrl + alt + delete. Välj arkiv -> Ny aktivitet (kör) och skriv explorer tryck exe.

Nu borde du ha en dator med ikoner och annat, men en massa rundll32.dll fel i stället, men nu kan du åtminstonde andvända den hjälpligt.

2. Ladda hem och kör ad-aware. (googla)

3. Ladda hem och kör ccleaner register städning (googla)

4. Ladda hem och kör Malwarebytes antimalware

Du kommer märka att nr4 här hittar en massa skit och rensa allt. ett par grej grejer kommer den inte kunna ta bort utan tar bort det när du startar om datorn.

5. starta om datorn, du kommer nu få en massa "ogiltigt windows blaha bla ha" meddelanden. Men du kommer åtminstonde in i datorn nu.

6 kör ccleaners register städ igen och igen och igen, tills den inte hittar fel något mer...

7. starta om datorn igen, och allt funkar som vanligt.

8. Sluta använda limewire/bearshare/kazaa liknande fildelnings program.

9 installera ett virusprogram (t.ex avg)
Citera
2008-09-03, 23:22
  #5
Medlem
Har samma problem fast med skillnaden att jag inte kan starta ny aktivitet, går inte att starta i felsäkert läge heller.

Förslag?
Citera
2008-09-04, 07:39
  #6
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco
Har samma problem fast med skillnaden att jag inte kan starta ny aktivitet, går inte att starta i felsäkert läge heller.

Förslag?

ifall du använder dig utav xp, testa detta

Om du inte kan få igång datorn ens i felsäkertläge så kan du prova en systemåterställning från "kommandotolken".

Tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna (självklart så väljer du att "backa" till en tidpunkt då datorn fungerade).
Citera
2008-09-04, 08:26
  #7
Medlem
Har provat det också och det funkar inte heller. Har gått igenom alla alternativen vid F8 utan framgång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback