Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jag kan säga så här: Jag skulle behöva höra oberoende vittnen styrka hennes barndomsförhållanden för att jag ska tro på dem, med tanke på tidigare. BPD-Jodi Arias ljög t ex friskt om sin "traumatiska" barndom, men inga som kände henne som barn kunde styrka den. Tvärtom beskrev dem den som normal. Och hon var bindgalen.
Borderline behöver inte nödvändigtvis innehålla barndomstrauman för att utvecklas eftersom en medfödd disposition för borderline i sig gör att en "normal" barndom kan upplevas som traumatisk för barnet (eftersom BPD-barnet har en tendens att reagera extremt emotionellt över saker som ett normalt barn kanske inte ens noterar). Men om den skulle innehålla barndomstrauman i en mer objektiv bemärkelse så är det nog, som du säger, sannolikt att borderlinen blir allvarligare.
Så sammanfattningsvis så skulle jag tro att antingen hade en traumatisk barndom med medelstark disposition eller ganska normal barndom och en sjuhelvetes disposition.
Det kan ha varit så hon fångade Depp. Han har ju eget traumatiskt lidande, så han kan kände den här unga kvinna har det så svårt, jag som har fott om pengar kan ta hand om henne och hjälpa henne. Och hon har fortsatt med att ha problem. Men allt sånt kommer till en punkt när det går slentrian i det. Och "offret" måste då öka.
Och när offret har ökat mer och mer krav på den andra så kan denne känna att nu blir det lite mycket.Inget blir ju bättre ju trots att jag hjälper mer och mer. Så den tröttnar lite och drar sig tillbaka för att barndomstraumamänniskan ska kunna stå på egna ben.
Då vänder sig offret sig emot den som har hjälpt och stöttat på alla sätt. Det är som de börjar hata den personen för att den inte kan visa nog mycket kärlek hur den än gör.
Och där har vi Amber tycker jag i alla fall.