Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-08, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
LOL!
Man läser och förundras.
Dotterns danskurs blir i själva verket helt oväsentlig när stackars tjejen inte ens fått någon riktig föda i magen innan träningen.
Planera i förtid är ett bra tips till dig.
Köpesköttbullar och pulvermos gick att äta i ungdomens dagar på midsommarhelgen möjligtvis.
Men vad det innehåller näringsmässigt?
Förteckningen på paketet är att ta med en stor nypa salt.
Fabrikanten vill självklart ta ut mest krona ur skräpet han blandat ihop.
Och inte är han ärlig mer än mindre än nödvändigt.

Gäsp......jag prioriterar självklart maten som jag ställer på bordet. Men ibland är det faktiskt så att tiden inte räcker till. Alternativet är att jag säger upp mig och lever på socialbidrag så att jag får mer tid över till att stå och leka Erik Lallerstedt varje dag så att mina barn får en hemlagad och näringsriktig portion mat framför nåt halvfabricerat skit man köpt billigt på storpack.
Citera
2008-08-08, 01:18
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Gäsp......jag prioriterar självklart maten som jag ställer på bordet. Men ibland är det faktiskt så att tiden inte räcker till. Alternativet är att jag säger upp mig och lever på socialbidrag så att jag får mer tid över till att stå och leka Erik Lallerstedt varje dag så att mina barn får en hemlagad och näringsriktig portion mat framför nåt halvfabricerat skit man köpt billigt på storpack.

Förstår att du gäspar, brödbitar med litet köttinnehåll och andra tillsatser brukar ge sådana symptom.
Planera så slipper dina barn äta skräpmat, men det kan vara svårt, se raden ovan.
Citera
2008-08-08, 01:39
Bannlyst
Citat:
Förstår att du gäspar, brödbitar med litet köttinnehåll och andra tillsatser brukar ge sådana symptom.
Planera så slipper dina barn äta skräpmat, men det kan vara svårt, se raden ovan.

Jag gäspar av syrebrist. Om hjärnan får för lite syre så gäspar man automatiskt. I detta fall så det finns idioter här på forumet som andas min luft så att det blir syrebrist. Var vänlig och backa StigAllan och sluta lek allanballan.
Citera
2008-08-08, 02:06
Medlem
thebandit777s avatar
Bara efterblivna idioter föredrar pulvermos. De personer i min bekantskapskrets som ofta käkar pulvermos är antingen white trash-morsor eller smutsiga slummiga singelkillar.
Typerna som beställer biff och bearnaisesås på "fin" restaurang och utbrister: -Så här ska bäärnääsåsen smaka, nu märks det att vi är på fin restaurang! (när fina restaurangen egentligen är en uppsnofsad halvsunkig blattepizzeria där kocken lägger på 500 gram smör i varje portion sås för att gästerna ska bli mätta och belåtna)

Att man kan ha en påse mospulver hemma i nödfall är en helt annan sak, även om jag inte har det själv. Hatar den där barnmats-puré-äckel-konstistensen i kombination med pulver-äckel-konstgjort-smaken...

Nu kommer vissa att ta åt sig och påstå att de minsann inte aaaalls är vare sig white trash, smutsiga eller slummiga - men hur ofta är en sådan person medveten om det själv? Ni har varken smak, stil eller klass - så enkelt är det!
Citera
2008-08-08, 03:01
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Hur ligger det till på Sibylla. Jag ogillar pulvermos men Sibyllas mos smakar helt okej. Någon som vet hur dem får den där goda smaken? Hur gör dem och vad andvänder de, Felix?

På den tiden jag jobbade på Sibylla var det några olika märken som användes, kommer tyvärr inte ihåg vilka (det var dock inga som salufördes i vanliga livsmedelsaffärer). Då pulvermos har en lång hållbarhet köpte man in en pall av det som gav bäst mos för pengarna.

Vad gäller tillredningen så använde vi, utöver mospulvret och kokande vatten, moskrydda (Santa Maria om jag minns rätt) och flytande margarin. För att vispa moset användes en stor rackare till vispmaskin (ser ut som en stor degblandare utrustad med ballongvisp).

För att göra en bra laddning pulvermos måste vattnet vara kokande varmt, därefter tillsätts margarin och kryddor följt av pulver i omgångar medan vispmaskinen körs på den långsammaste hastigheten tills moset börjar visa tecken på att "fluffa till sig". Då tillsätter man lite mer pulver, låter det gå några varv till på lägsta hastigheten och går därefter upp till medelhastighet, vilket man håller fram till dess att man bedömer att moset klarar att vispas riktigt hårt, då man går upp på högsta hastigheten.

"Hemligheten" är nämligen att vispa in mycket luft i moset tills det blir väldigt vitt till färgen, det måste dock göras snabbt så att moset inte hinner kylas av alltför mycket.
Senast redigerad av Belldozer 2008-08-08 kl. 03:10.
Citera
2008-08-08, 13:37
Medlem
Kiress avatar
Om kökskunskaperna är begränsade till att koka vatten och använda mikrovågsugnen så förstår jag att man väljer pulvermos och färdiga köttbullar. Att man inte har tid att laga "riktig" potatismos låter, i mina öron, som en dålig ursäkt. Varför måste man äta potatismos om man inte har 20-30 minuter att lägga på matlagningen just den dagen?
Citera
2008-08-08, 19:53
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Jag gäspar av syrebrist. Om hjärnan får för lite syre så gäspar man automatiskt. I detta fall så det finns idioter här på forumet som andas min luft så att det blir syrebrist. Var vänlig och backa StigAllan och sluta lek allanballan.
Att du gäspar av syrebrist är mycket möjligt ehuru din hjärna förtvinat av näringsbrist så lungorna inte erhåller rätta stimuli för korrekt syreupptag.
Åtgärdas lämpligen med hemlagad kost utan kemiska tillsatser.

Planera i förtid!!
Du kan laga morgondagens mat när din dotter är och tränar.
Många rätter blir godare dagen efter även om de inte är speciellt svåra eller tidsödande.
Citera
2008-08-09, 02:19
Medlem
Softis...s avatar
Jag har pulvermos i skafferiet som nödmat. Undrar om det kryper hungriga små djur i förpackningen. (det gjorde det inte efter kontroll). Varför äta pulvermos när det är så enkelt att laga ett riktigt mos ? Ont om tid ? Använd gårdagens potäter, värm upp med mjölk, smör, muskot, vitpeppar, salt. Mosa grovt. Tar marginellt längre tid än vad det tar att laga pulvermos. Att laga krispiga fiskpinnar tar längre tid än vad det tar att laga ett riktigt mos.
Citera
2008-08-09, 10:33
Bannlyst
Citat:
Att du gäspar av syrebrist är mycket möjligt ehuru din hjärna förtvinat av näringsbrist så lungorna inte erhåller rätta stimuli för korrekt syreupptag.
Åtgärdas lämpligen med hemlagad kost utan kemiska tillsatser.

Planera i förtid!!
Du kan laga morgondagens mat när din dotter är och tränar.
Många rätter blir godare dagen efter även om de inte är speciellt svåra eller tidsödande.

Jajaja...jag försöker så gott jag kan. Men jag jobbar ofta mer 40h/vecka och med 4 barn och ett hus att ta hand om så får vissa saker stryka på foten. Potatismos är en sån sak. Inte fan ställer jag mig och gör "riktigt" mos för att det är det bästa. Jag gör bara inte det. Pulvermos är gott nog. Punkt slut!
Citera
2008-08-09, 15:51
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Bara efterblivna idioter föredrar pulvermos. De personer i min bekantskapskrets som ofta käkar pulvermos är antingen white trash-morsor eller smutsiga slummiga singelkillar.
Typerna som beställer biff och bearnaisesås på "fin" restaurang och utbrister: -Så här ska bäärnääsåsen smaka, nu märks det att vi är på fin restaurang! (när fina restaurangen egentligen är en uppsnofsad halvsunkig blattepizzeria där kocken lägger på 500 gram smör i varje portion sås för att gästerna ska bli mätta och belåtna)

Att man kan ha en påse mospulver hemma i nödfall är en helt annan sak, även om jag inte har det själv. Hatar den där barnmats-puré-äckel-konstistensen i kombination med pulver-äckel-konstgjort-smaken...

Nu kommer vissa att ta åt sig och påstå att de minsann inte aaaalls är vare sig white trash, smutsiga eller slummiga - men hur ofta är en sådan person medveten om det själv? Ni har varken smak, stil eller klass - så enkelt är det!

Det är ganska löjligt att försöka komma med påståenden om att smak och tycken vad gäller mat är, eller inte är, White Trash. Personligen är jag uppväxt med att potatismos i de allra flesta fall är hemmagjord. Men likväl föredar jag Sibyllas pulvermos framför all annan potatismos jag nånsin ätit. Troligen för att den inte smakar som potatis ska smaka och för att jag helt enkelt inte är särskilt förtjust i potatis alls. Men gör detta mig till WT?

Det börjar bli tröttsamt med allt påpekande om vad som är WT eller ej. De allra flesta saker som här på FB benämns som WT är egentligen rena beskrivningar av vanliga medel-svennars vardag.

Att överhuvudtaget använda ord som smak, stil och klass när det gäller folks åsikter om en viss typ av mat känns ganska bajsnödigt. Tänker du alltid efter om maten håller tillräcklig klass innan du kan ge svar på om den smakar gott?
Citera
2008-08-09, 16:04
Medlem
Tord_Ywels avatar
Föredrar pulvermos framför vanligt mos, förutom om det ska gratinerade.
Tycker det är riktigt gott med fläskkorv, potatismos och en stor klick senap
Citera
2008-08-09, 17:38
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Det är ganska löjligt att försöka komma med påståenden om att smak och tycken vad gäller mat är, eller inte är, White Trash. Personligen är jag uppväxt med att potatismos i de allra flesta fall är hemmagjord. Men likväl föredar jag Sibyllas pulvermos framför all annan potatismos jag nånsin ätit. Troligen för att den inte smakar som potatis ska smaka och för att jag helt enkelt inte är särskilt förtjust i potatis alls. Men gör detta mig till WT?

Det börjar bli tröttsamt med allt påpekande om vad som är WT eller ej. De allra flesta saker som här på FB benämns som WT är egentligen rena beskrivningar av vanliga medel-svennars vardag.

Att överhuvudtaget använda ord som smak, stil och klass när det gäller folks åsikter om en viss typ av mat känns ganska bajsnödigt. Tänker du alltid efter om maten håller tillräcklig klass innan du kan ge svar på om den smakar gott?

Jag nämnde white trash EN gång - likställde med smutsiga och slummiga, och förtydligade sedan hur jag anser att dessa människor är till sitt beteende. Sluta gnäll om vem som benämner vad som wt.

Sibyllas mos är bara grädde, smör och äggula (och eventuellt någon potatisflinga). Det gör dig inte till en smutsig slum-luffare (eller white trash). Och du förklarar ju själv varför du gillar det, du tycker inte om potatis. Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in