Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Hur ligger det till på Sibylla. Jag ogillar pulvermos men Sibyllas mos smakar helt okej. Någon som vet hur dem får den där goda smaken? Hur gör dem och vad andvänder de, Felix?
På den tiden jag jobbade på Sibylla var det några olika märken som användes, kommer tyvärr inte ihåg vilka (det var dock inga som salufördes i vanliga livsmedelsaffärer). Då pulvermos har en lång hållbarhet köpte man in en pall av det som gav bäst mos för pengarna.
Vad gäller tillredningen så använde vi, utöver mospulvret och kokande vatten, moskrydda (Santa Maria om jag minns rätt) och flytande margarin. För att vispa moset användes en stor rackare till vispmaskin (ser ut som en stor degblandare utrustad med ballongvisp).
För att göra en bra laddning pulvermos måste vattnet vara kokande varmt, därefter tillsätts margarin och kryddor följt av pulver i omgångar medan vispmaskinen körs på den långsammaste hastigheten tills moset börjar visa tecken på att "fluffa till sig". Då tillsätter man lite mer pulver, låter det gå några varv till på lägsta hastigheten och går därefter upp till medelhastighet, vilket man håller fram till dess att man bedömer att moset klarar att vispas riktigt hårt, då man går upp på högsta hastigheten.
"Hemligheten" är nämligen att vispa in mycket luft i moset tills det blir väldigt vitt till färgen, det måste dock göras snabbt så att moset inte hinner kylas av alltför mycket.