Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Du måste ha långt till källaren

från att vattnet var kokat gick det ju på sekunder

Verkligen notime.<klipp>
Jag måste ha uttryckt mig klantigt, nu bor jag iofs 2 våningar över potatiskällaren med mina egenodlande potatisar i källaren som jag vareviga år begraver för att få nya.
Men tiden det tar att gå ner till källaren, hämta potatis, koka den och sen göra mos av den överstiger tiden det tar att koka vatten och sen röra i pulvret.
Vilket som är bäst? det beror på vad jag vill ha och hur länge det får ta. Till stekt gravad lax (salt så in i norden, och den behöver bara studsa i stekpannan - den är ju redan klar så att säga) så passar pulvermoset bättre. Färdigt käk på nån minut känns det som. Salt + den lite sötare mosen passar så jäkla bra ihop.
Till en redig bit älgskav (såklart inte köpes, stiger upp före fan själv på morgonen och huttrar i älgtornet nån vecka varje år för denna köttbit - tja det blir ju lite mer än bara lite skav) vill jag ha riktigt mos. Då får det ta sin lilla tid.
Så det skiljer sig åt beroende på maträtt och hur fort det får gå.
Kul med nån som dumpstrar. Mat skall man inte slänga.
EDIT: Ungefär hur jag gör...
Skala och koka mandelpotatisen mjuk, häll av vattnet, låt ånga av på plattan. Jag använder ofta en pastagryta för detta. Sen kokar du upp grädde, med vitpepparkorn (går med svart eller grönpeppar åxå) och lagerblad. Jag är kajsa varg så jag tar vad jag har. Mosa potatisen, tillsätt smör (mums, missar man detta så är allt hopp förlorat nästan) . Sila av grädden, blanda med potatisen till önskad konsistens, smaka av med salt och ev muskotnöt. Kanhända lite gräslök får följa med åxå om jag nu är i stugan.
Så gör dom flesta, och det tar ju sin lilla tid. Men det är det värt.