Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-10, 10:20
Medlem
videofotografens avatar
Den enda gång jag äter pulvermos är när inte korvmojjen har något annat att erbjuda. Minns en gång för många år sedan vi skulle ut och äta en 3-rätters på nyårsafton. Efter att studerat menyn noga beställde vi och efter en halv evighet så kom maten in och då visade sig moset vara... just det - PULVERMOS!

Vi ställde kravet att få "äkta" mos med krogen beklagade att de inte hade tid att göra äkta potatismos på nyårsafton så vi ställde oss upp och gick utan att betala.
Citera
2014-12-10, 10:34
Medlem
blowns avatar
Jag har aldrig gjort pulvermos. Kokar potatis flera gånger i veckan, och då är det inte mycket mer jobb att göra mos tycker jag. Brukar inte använda elvisp heller, för det är för svårt att träffa rätt konsistens. Har en rejäl klick smör, en skvätt sirap, vitpeppar och RÖD mjölk till mitt mos och som sagt bara handstött, då blir det bäst.
Citera
2014-12-10, 15:24
Medlem
Godamonginsectss avatar
Jepp, jag håller med.

Jag har ätit riktigt mos som jag själv har gjort, som andra har gjort och på restaurang. Tycker fortfarande att pulvermoset är bättre. Gillar inte potatis helt enkelt.
Citera
2014-12-20, 15:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Trodde jag skulle svära i kyrkan i den här tråden, men ser att pulvermoset har många försvarare!

"Äkta" (om välgjort naturligtvis) godare, men tycker pulver, ivf Felix, funkar till vardags, rejäl klick smör i bara, rosépeppar på.
Citera
2014-12-20, 17:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Trodde jag skulle svära i kyrkan i den här tråden, men ser att pulvermoset har många försvarare!

"Äkta" (om välgjort naturligtvis) godare, men tycker pulver, ivf Felix, funkar till vardags, rejäl klick smör i bara, rosépeppar på.

Nädå, rätt sak till rätt rätt. Men även tidsaspekten får man väl ta med i beräkningen.

Blir lite kul när vissa prompt hävdar att det aldrig smakar bättre med halvfabrikat. Men jag vet inte, jag väljer det jag tycker smakar godast, eller det jag har tid med.

Har jag 10 minuter på mig så hinner jag göra bullens med pulvermos och får lite käk i alla fall. Alternativet är ju att skita i att äta eftersom jag inte hinner göra riktigt mos.
Citera
2015-07-18, 01:57
Medlem
Inte ätit pulvermos sedan barnsben eller korvkiosken, men hittade en massa paket i kvällens dumpstrinig. Blir antagligen att testa nästa vecka när man köpt mjölk. Tycker vanligt potatismos inte e speciellt omständigt, men tvivlar på att jag har något emot pulvermos. Misstänker att det mycket är en fråga om hur man gör det. Precis som med vanligt mos. Gillar mitt egna, men inte alltid så glad i andras.

Skala, skiva/hacka (kokar klart på nolltid då. Peta lite med en gaffel.), ner i en kastrull och koka. Häll av. Krossa i kastrullen och vispa ihop med mjölk, något ägg (ja, ägg! Tycker det blir godare), ev lite smör och krydda. A och O är dock att vispa (o krossa) rejält. Kör alltid med manuell spiralvisp. Vidrigt med klumpar. Tack o lov aldrig blivit det när jag gjort. Vill minnas att jag föredrog pulvermos som liten pga den anledningen. Spyr av mos där man känner många små små klumpar.
Senast redigerad av yokisuci 2015-07-18 kl. 02:16.
Citera
2015-07-18, 02:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Inte ätit pulvermos sedan barnsben eller korvkiosken, men hittade en massa paket i kvällens dumpstrinig. Blir antagligen att testa nästa vecka när man köpt mjölk. Tycker vanligt potatismos inte e speciellt omständigt, men tvivlar på att jag har något emot pulvermos. Misstänker att det mycket är en fråga om hur man gör det. Precis som med vanligt mos. Gillar mitt egna, men inte alltid så glad i andras.
<klipp>.
Då får du återkomma med ett utlåtande, jag gillar pulvermos till salt mat för den är sötare än det jag gör själv.

Och sen tiden - färdigt på notime. Gå ner i källaren och hämta upp lite päror. På den tiden är pulvermoset nästan klart.

Men allt skall ju vara så präktigt, så jag står nog ensam om min åsikt snart.
Citera
2015-07-18, 03:29
Medlem
Hur gör ni er mos? jag själv mosar potatisen (såklart) sedan har jag i mjölk lite smör socker och svartpeppar blir skitgott :P :P
Citera
2015-07-18, 13:56
Medlem
Iloveludas avatar
Om pulvermoset skall bli ätbart så måste det vara av hög kvalitet. Typ ica basic och liknande skit går bort direkt. Sen behövs det ordentligt med smör i samt att minst hälften av vätskan måste vara mjölk istället för vatten.
Citera
2015-07-19, 00:30
Medlem
JerryCottons avatar
"Riktig" mos alla dagar i veckan. Klumpfri sådan då.
Citera
2015-07-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då får du återkomma med ett utlåtande, jag gillar pulvermos till salt mat för den är sötare än det jag gör själv.

Och sen tiden - färdigt på notime. Gå ner i källaren och hämta upp lite päror. På den tiden är pulvermoset nästan klart.

Men allt skall ju vara så präktigt, så jag står nog ensam om min åsikt snart.

Du måste ha långt till källaren från att vattnet var kokat gick det ju på sekunder Verkligen notime.
använde mjölk, peppar och salt utöver vattnet. Märket var lidls harvest basket. Jag tycker det smakade helt okej. jag äter dock i princip allt med god aptit, och är verkligen inte matpetig. Dock är jag både slapp och bekväm med mat hemma. Roligare saker finns det ju att göra än att laga mat till sig själv. Kommer absolut köpas även när de påsar jag hittade e slut.

Hur det sedan står sig mot mitt riktiga mos...tja kanske inget jag bjuder en dejt på direkt. Ger mig bamba (skolmatsal) vibbar. O andra sidan åt jag skolmaten med rätt god aptit o kan tycka den fått lite väl mycket skit, och har inga problem med att äta sådan mat hemma.
Senast redigerad av yokisuci 2015-07-20 kl. 20:59.
Citera
2015-07-20, 22:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Du måste ha långt till källaren från att vattnet var kokat gick det ju på sekunder Verkligen notime.<klipp>

Jag måste ha uttryckt mig klantigt, nu bor jag iofs 2 våningar över potatiskällaren med mina egenodlande potatisar i källaren som jag vareviga år begraver för att få nya.

Men tiden det tar att gå ner till källaren, hämta potatis, koka den och sen göra mos av den överstiger tiden det tar att koka vatten och sen röra i pulvret.

Vilket som är bäst? det beror på vad jag vill ha och hur länge det får ta. Till stekt gravad lax (salt så in i norden, och den behöver bara studsa i stekpannan - den är ju redan klar så att säga) så passar pulvermoset bättre. Färdigt käk på nån minut känns det som. Salt + den lite sötare mosen passar så jäkla bra ihop.

Till en redig bit älgskav (såklart inte köpes, stiger upp före fan själv på morgonen och huttrar i älgtornet nån vecka varje år för denna köttbit - tja det blir ju lite mer än bara lite skav) vill jag ha riktigt mos. Då får det ta sin lilla tid.

Så det skiljer sig åt beroende på maträtt och hur fort det får gå.

Kul med nån som dumpstrar. Mat skall man inte slänga.

EDIT: Ungefär hur jag gör...

Skala och koka mandelpotatisen mjuk, häll av vattnet, låt ånga av på plattan. Jag använder ofta en pastagryta för detta. Sen kokar du upp grädde, med vitpepparkorn (går med svart eller grönpeppar åxå) och lagerblad. Jag är kajsa varg så jag tar vad jag har. Mosa potatisen, tillsätt smör (mums, missar man detta så är allt hopp förlorat nästan) . Sila av grädden, blanda med potatisen till önskad konsistens, smaka av med salt och ev muskotnöt. Kanhända lite gräslök får följa med åxå om jag nu är i stugan.

Så gör dom flesta, och det tar ju sin lilla tid. Men det är det värt.
Senast redigerad av christery 2015-07-20 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in