2019-05-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ja till och med det. Mannen som drunknade och hittades av SF hade jag förträngt men minns väl nu när du säger det. Kusligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det är något med SF som är riktigt jävla obehagligt. Det känns som om han har kommit alldeles för lätt undan i den här historien.
När försvann han ur församlingen, egentligen?

Lite så jag tänker och har tänkt en längre tid. Det har varit väldigt lite skrivit om SF och nästan inget alls i media. Man måste gå långt tillbaka i trådarna alternativt läsa någon bok, typ Knutbykoden eller vad Rigmor Robert skrivit.
Av samma orsak har jag ingen aning om när SF försvann i kulisserna.
Citera
2019-05-19, 12:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Att använda ordet "frivilligt" i sektsammanhang är helt missvisande.

Jag föreslår att du studerar hur medlemskap i en sekt fungerar.

Frivilligheten, som förvisso finns när en person ansluter sig till sekten, försvinner gradvis och till sist är deltagandet minst av allt "frivilligt". "Tvång" är ett genomgående tema i alla sekter.

Jämför med den gamla historien om grodan i grytan där vattnet långsamt värms upp till kokpunkten. Grodan stannar kvar tills den är kokt, för att den aldrig blir riktigt medveten om faran.

Likadant är förhållandet för en medlem i en sekt.

Man kan inte beteckna något som en sekt och hävda ofrivillighet alltför lättvindigt. När vi talar Knutbyförsamlingen talar vi långt ifrån Jim Jones och Folkets tempel.

Det var fullt möjligt att lämna församlingen och tvånget i det hela var av allt att döma marginellt. Folk var medlemmar i Knutbyförsamlingen därför att de trodde på och delade dess idéer och religiösa föreställningar och de var det av eget val. Det handlade exempelvis om folk som själva var pastorer och tillhörde "bordet" och som sådana skall de om något ses som frivilliga utövare av hierarkiska sekttendenser och inte som något slags stackars oskyldiga och lurade offer.
Citera
2019-05-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Håller med. Har läst en del av ÅW förhör, och det är mycket svårt hålla en tråd. Undrar hur krokarna låg i det huvudet, upprepningar, konstiga syftningar och hon har inget gjort, men örfilar blev visst en viktig grej !!! Förstår inte hur förhörsledaren redde ut det. Men han är väl van vid olika personlighetstyper.

Kanske, kanske det klarnar efterhand. Men hyser inget större hopp om det.....
Man blev inte mycket klokare av att läsa ÅW:s svar i stil med: Nja, bitit någon i kinden, kan inte riktigt minnas ... pladder, pladder ... alla andra sa ... svammel, svammel ... kan ha viftat till för liksom skärp dig nu ... pladder ... de sa att jag var så fantastisk och bedårande ...

Man kan fråga sig 1: Hur kan man INTE komma ihåg om man bitit någon i kinden eller ej? Då lär man ha gjort anmärkningsvärda andra saker om detta kommer bort i mängden.
2. Var det inte hon som hörde Gud så bra? Han kunde väl ha underrättat henne att det inte var aktuellt med bröllop med hans son? Och vem svamlade ihop Tirsaprofetian nu igen?

För övrigt verkar hon lite impulsstyrt tagit det som finns tillhands för att slåss med: flugdmällare, hårborstar och skohorn. Tänk om hon skulle ha en hammare i närheten! De renoverade ju rätt frekvent så det är väl inte helt osannolikt att en sådan legat framme. Var Helene "fel" så Tirsa kände att hon måste vifta till henne som "kom igen"? Och vill inte komma ihåg det sedan?

Hon har ju även uppviglat andra till att slåss. Kan hon ha sagt till någon att tukta Helene?

Ja, vad hände? Vem vet?
Citera
2019-05-19, 19:28
Medlem
fruktiss avatar
Var SaFr och JoFr med bland "De tolv" runt "Bordet"? JoFr var väl även Kristi Bruds's närmaste betjänt?
Citera
2019-05-19, 19:54
Medlem
Alaska23s avatar
Undrar också över JoFr...Är det hon som är sekretess?
Citera
2019-05-19, 21:12
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
Var SaFr och JoFr med bland "De tolv" runt "Bordet"? JoFr var väl även Kristi Bruds's närmaste betjänt?
Ja dom tillhörde bordet .
Citera
2019-05-19, 21:21
Medlem
iakttagares avatar
Är lite tröttsamt att läsa när den örfilen gavs och när Åsa gjorde olika utfall var och när under några av de sista åren.
Det är bara örfilarna hon åtalas för och så har hon gjort så mycket mera ont mot så många människor under så många år !!! Inget om allt psykiskt lidande. Det är inte straffbart! 😠
Konstigt rättssystem tycker jag
Citera
2019-05-19, 21:30
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Är lite tröttsamt att läsa när den örfilen gavs och när Åsa gjorde olika utfall var och när under några av de sista åren.
Det är bara örfilarna hon åtalas för och så har hon gjort så mycket mera ont mot så många människor under så många år !!! Inget om allt psykiskt lidande. Det är inte straffbart! 😠
Håller med. Det ger en mycket märklig känsla att läsa FUP. Man blir verkligen krokig i huvudet, som joannaw sa... ...och hur KB tar på sig offerkoftan...
Citera
2019-05-19, 21:48
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare

Men det är ju flera saker, förutom örfilarna, bitit och rivit, dragit i hår, så tussar gått av mm.
Rivit med naglarna. Man tror inte det är sant, att en vuxen gjort detta.
Citera
2019-05-19, 22:01
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
... märklig känsla ..

Kanske just därför att allt det som ÅW/J har uttryckt i samband med rättegångarna för femton år sedan, och i den bok hon har skrivit också, har handlat om att Knutbyförsamlingen kraschlandade i januari 2004, och måste under de följande veckorna med smärta inse att de hade blivit bedragna av en karismatisk predikant som var övertygad om att "han hörde från Gud"
Varför sitta då nu igen, år 2019, i en ny rättegång, och inte ha lärt sin läxa ?

ÅW/J: "Och samtidigt hade jag då Urban som var väldigt sårbar vid den tiden och han fortsatte och mana på vad Jesus sa vad Jesus sa, vad Jesus sa. Så att det blev ju den för i det innerst innersta så hade jag ju en som sa såhär måste vi göra såhär ska det va såhär ska det va" (Aktbilaga 53, s 237)

"Vid den tiden" - det var 2007 - 2008
Det är inte bara märkligt, det är absurt.

x
Citera
2019-05-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns som sagt åtminstone ett flagrant exempel på att det är tillåtet att utöva religiöst betingat våld i form av det regelmässiga stympandet av bäbisar..
Absolut, jag håller med, speciellt när det gäller flickor som blir stympade för livet.
Men nu är det inte fråga om könsstympning.

Citat:
Naturligtvis måste en sektledare likaväl som en sexuellt dominant person få utöva våld t ex i form av smiskande, så länge det är frivilligt. Om det är något som istället bör förbjudas är det könsstympadet av pojkar, som defintivt inte är frivilliga..
åter igen går du vilse... man kan inte blanda apelsiner och tomater. I en sexuell relation krävs ett medgivande vilket per definition alltså inte leder till en anmälan. Däremot är jag inte övertygad om att sexuellt våld är tillåtet ifall det anmäls. Naturligtvis en bevisfråga för åklagaren men inte helt ok om det anmäls...

Citat:
Det där med beroendeställning ifrågasätter jag kraftigt. Det här handlar om människor som frivilligt utövar sin rätt till religionsfrihet utan något tvång utövat mot dem och som därtill i de flesta fallen själva tillhör ett ledande skikt. Naturligtvis skall de få välja att få lite andeutdrivande slag om det är vad de önskar. Och eftersom de inte hoppade av församlingen eller polisanmälde ter det sig självklart att det var vad de ville . Har de fått religiösa dubier nu och ser sin förra väg till frälsning som en irrlära borde bara ointressant.
nu gick du vilse igen men jag vet inte om jag orkar förklara. En person under psykisk påfrestning kan ”frivilligt” gå med på mycket. Tänk bara på alla kvinnor i sjuka förhålanden... det friskriver emellertid inte förövaren eftersom brottsoffret var i en beroendeställning.

För övrigt tror jag att du trollar så jag bemöter inte flera inlägg i denna fråga.
Senast redigerad av LA2.0 2019-05-20 kl. 23:22.
Citera
2019-05-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar ligga ÅW nära att önska livet ur de som inte behagar henne. Hennes inblandning i Helges första frus död kan inte uteslutas.

Det känns väl skönt att de drabbade kan få ett avslut och att ÅW exponeras som den vidriga människa hon är.
Egentligen borde Åsa åtalas för sexuellt utnyttjande, hon har ju förmått de unga pojkarna/lyktstolparna, o pastorn Urban att utföra sexuella handlingar för att tillfredsställa henne.

Lurat och lockat dessa unga män o den 46årige Urban, att de utfört handlingarna istället för Jesus, och i Jesu namn.
Skamlöst har hon förmedlat bilden av hon levt som en nunna, i avskildhet och bön,
och förvägrat och förbjudit andra gifta par deras rätt till samliv.
Hur Urbans fru reagerat på hans nattliga besök hos Åsa är okänt, de kanske förklarade för hans fru att de bad böner och kallade på Jesus.
Åsa brukade titta på porr med sina slavinnor, hur hon fick alla att tro att hon var upphöjd och
kristibrud, är en gåta.
Ju mer man funderar över hennes leverne ju märkligare blir det, att ingen genomskadade hennes bluffliv.
Hoppas att de där unga "lyktstolparna" också börjar berätta, för åtalet handlar endast om hennes vildsinta tuktande /misshandelshistorierna.
Hon har ju sexutnyttjat, dessa unga pojkar, och förlett dem. Mänskan är ju snart femtio och de är unga pojkar. Och så klart har de inte så mycket erfarenhet av kvinnor, innan Åsa lockade dem.
Hennes falska äktenskap med Patrik, var också fasad hon o Patrik låtsades att de levde som ett par.
När de i verkligheten bodde i olika hus, och Patrik hade en annan kvinna som stadig partner.
Alla dessa i hennes närmsta krets visste om hennes lek med lyktstolparna, men ingen tycks ha reagerat normalt över vad som pågick framför deras ögon.
Och samntidigt som hon var otrogen mot sin lagvigde PAtrik, så hade hon mage att ge sig på andra o anklaga o beskylla de andra församlingsmedlemmarna, för syndigt leverne,
att de levde fel, syndigt osv.
Hon behöver vård.
Senast redigerad av moshes 2019-05-20 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in