2019-05-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Visst är det så.
Och apropå SF, han fann väl även en drunknad man i en sjö? Hette Ernest, om jag minns rätt.
Tragiskt för honom, men förstås mest för de drabbade och deras anhöriga.

Men vad gör det med en människa att så ofta vara en dödens budbärare?
På en mindre ort dessutom.

Ja till och med det. Mannen som drunknade och hittades av SF hade jag förträngt men minns väl nu när du säger det. Kusligt.
Citera
2019-05-18, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser det. De har deltagit frivilligt och sett viss våldsanvändning som något som tillhör deras religiösa utövning, vilket ju visas av att de själva stått på båda sidor av våldsanvändningen som du uppger här.

Därmed borde inte staten blanda sig i deras frivilliga överenskommelser och göra våld på religionsfriheten. Givetvis är det inte ett frikort till hur grovt våld som helst, men det rör det ju sig inte om här.
Ett sånt undantag finns i Brottsbalken för vissa idrotter, t.ex boxning. Men även inom idrotten finns det gränser...

I religiösa sammanhang finns det naturligtvis inga undantag, tvärtom skulle jag vilja säga. Det är faktiskt fråga om misshandel (må vara i varierande grad) av personer som är i en beroendeställning. Därmed bör man dömas hårdare (jfr t.ex en lärare som örfilar en elev).
Citera
2019-05-18, 03:01
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ja till och med det. Mannen som drunknade och hittades av SF hade jag förträngt men minns väl nu när du säger det. Kusligt.

Det är något med SF som är riktigt jävla obehagligt. Det känns som om han har kommit alldeles för lätt undan i den här historien.
När försvann han ur församlingen, egentligen?
Citera
2019-05-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Att läsa Fup, hur Åsa svamlar, hur hon örfilade för att hennes slavinnor skulle vakna, höra upp, och bli rätt,
Var hittar man FUP?
Citera
2019-05-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
FUP (maskad):
https://docdro.id/mBFm5i4
https://docdro.id/BzLmT8h
https://docdro.id/pYFWnRZ
https://docdro.id/fDLUQYv
https://docdro.id/F2hswcw
https://docdro.id/X498KT8
https://docdro.id/8C3rifF

(inlagd av hum.by.666 sidan 5. inlägg 59
15 maj kl 14.14)
Citera
2019-05-18, 11:30
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar ligga ÅW nära att önska livet ur de som inte behagar henne. Hennes inblandning i Helges första frus död kan inte uteslutas.

Det känns väl skönt att de drabbade kan få ett avslut och att ÅW exponeras som den vidriga människa hon är.

Det som talar emot Åsas inblandning är väl Helges eget märkliga beteende efter hustruns död? Det var ingen sorg. Bara planering.
Citera
2019-05-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
(inlagd av hum.by.666 sidan 5. inlägg 59
15 maj kl 14.14)
Tack! Förhör med Kristibrud herself börjar i tredje bilagan längst ned för er som är intresserade.
Citera
2019-05-18, 15:00
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Tack! Förhör med Kristibrud herself börjar i tredje bilagan längst ned för er som är intresserade.

Tack! Rätt mycket att plöja igenom annars.

Stackars polis att behöva lyssna på och skriva ner det dravel och producerar.
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-05-18 kl. 15:04.
Citera
2019-05-18, 15:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men hur kan du tycka att detta har med frivilliga överenskommelser att göra bara för att offren var för rädda för att protestera eller försöka undkomma misshandeln? Det var just för att offren inte hade godkänt detta som de till slut polisanmälde.

Det kan man knappast förutsätta. Att de inte anmälde då skulle förvisso kunna bero på att de var för rädda för att protestera, men det naturliga är att sluta sig till att de deltog frivilligt och att det var därför de inte anmälde något.

Situationen skiljer sig betänkligt från den där en misshandlad kvinna av rädsla stannar kvar i ett förhållande. De inblandade hade ingen kärleksrelation och inget talar för att våldet skulle fortsätta eller bli värre om någon lämnade församlingen.

De som fick utstå visst mildare våld accepterade det inte av rädsla utan för att att de delade världsbild med de som utövade våldet och såg det som något som ingick i religionsutövandet. Det framgår av tillgängliga fakta. Det handlade inte om någon hunsad hustru utan om folk som själva utövade likande milt våld och som själva hade ledande befattningar i församlingen.

Att de utstod det här berodde på att de sökte rening från det onda i det hierarkiska utövandet av makt och mildare våld i den organisation de frivilligt hade våld.

Nu söker man rening igen på samma sätt från den nya synd man begått när man kommit på bättre tankar. Nu är det nya auktoriteter som skall befria dem från det onda, fast nu på skattebetalarnas bekostnad. Det är inget synd om de här människorna.
Citera
2019-05-18, 16:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybusiness
Kan du vara helt säker på att detta våld var något avtalat och en officiell del av deras seder och bruk? Står det med i något sorts kontrakt? Klart att de tilltalade gärna vill ha det till att det var så det var, att alla var med på det. Att de ville det. Men i så fall kan väl Kristi Brud lika gärna erkänna då att hon har huggit händer med gafflar och dunkat huvuden mot hårda ytor, istället för att blåneka och hävda att hon bara utdelat några harmlösa knuffar och örfilar.

Ytterst få människor vill bli utsatta för våld frivilligt.

Sedan kvarstår faktum att det fortfarande är brott. Misshandlar jag någon är det ett brott och jag ska stå till svars för det. Även om den jag misshandlat går vidare till att misshandla någon annan.

Misshandlar jag någon skall jag stå till svars för det, såvida det inte finns en överenskommmelse om att att visst våld är ok, t ex i sport-, sex-, eller religionssammanhang. Att man inte bara blir misshandlad utan själv också misshandlar kan tyda på att det finns en överenskommelse, och det menar jag att det finns här. Många människor vill bli utsatta för våld frivilligt i ovan beskrivna sammanhang.

Nej, det finns nog inget påskrivet kontrakt.

Att Kristi brud nekar till vad andra påstår kan ju tyda på att hon antingen ljuger eller talar sanning. Svaret på din fråga beror ju på den saken, som jag förstås inte vet något om. Det är jubvad rättegången skall utvisa. Jag tror det finns stor sannolikhet att hon blir dömd.
Citera
2019-05-18, 17:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Ett sånt undantag finns i Brottsbalken för vissa idrotter, t.ex boxning. Men även inom idrotten finns det gränser...

I religiösa sammanhang finns det naturligtvis inga undantag, tvärtom skulle jag vilja säga. Det är faktiskt fråga om misshandel (må vara i varierande grad) av personer som är i en beroendeställning. Därmed bör man dömas hårdare (jfr t.ex en lärare som örfilar en elev).

Det finns som sagt åtminstone ett flagrant exempel på att det är tillåtet att utöva religiöst betingat våld i form av det regelmässiga stympandet av bäbisar.

Naturligtvis måste en sektledare likaväl som en sexuellt dominant person få utöva våld t ex i form av smiskande, så länge det är frivilligt. Om det är något som istället bör förbjudas är det könsstympadet av pojkar, som defintivt inte är frivilliga.

Det där med beroendeställning ifrågasätter jag kraftigt. Det här handlar om människor som frivilligt utövar sin rätt till religionsfrihet utan något tvång utövat mot dem och som därtill i de flesta fallen själva tillhör ett ledande skikt. Naturligtvis skall de få välja att få lite andeutdrivande slag om det är vad de önskar. Och eftersom de inte hoppade av församlingen eller polisanmälde ter det sig självklart att det var vad de ville . Har de fått religiösa dubier nu och ser sin förra väg till frälsning som en irrlära borde bara ointressant.
Citera
2019-05-18, 19:05
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns som sagt åtminstone ett flagrant exempel på att det är tillåtet att utöva religiöst betingat våld i form av det regelmässiga stympandet av bäbisar.

Naturligtvis måste en sektledare likaväl som en sexuellt dominant person få utöva våld t ex i form av smiskande, så länge det är frivilligt. Om det är något som istället bör förbjudas är det könsstympadet av pojkar, som defintivt inte är frivilliga.

Det där med beroendeställning ifrågasätter jag kraftigt. Det här handlar om människor som frivilligt utövar sin rätt till religionsfrihet utan något tvång utövat mot dem och som därtill i de flesta fallen själva tillhör ett ledande skikt. Naturligtvis skall de få välja att få lite andeutdrivande slag om det är vad de önskar. Och eftersom de inte hoppade av församlingen eller polisanmälde ter det sig självklart att det var vad de ville . Har de fått religiösa dubier nu och ser sin förra väg till frälsning som en irrlära borde bara ointressant.

Att använda ordet "frivilligt" i sektsammanhang är helt missvisande.

Jag föreslår att du studerar hur medlemskap i en sekt fungerar.

Frivilligheten, som förvisso finns när en person ansluter sig till sekten, försvinner gradvis och till sist är deltagandet minst av allt "frivilligt". "Tvång" är ett genomgående tema i alla sekter.

Jämför med den gamla historien om grodan i grytan där vattnet långsamt värms upp till kokpunkten. Grodan stannar kvar tills den är kokt, för att den aldrig blir riktigt medveten om faran.

Likadant är förhållandet för en medlem i en sekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in