2016-11-24, 12:04
Medlem
Hunnerkungens avatar
Vi skriver historia!
Citera
2016-11-24, 12:17
Medlem
JumpingJacks avatar
Det var hårda ord om Urban Fält från Gembäck.

Citat:
– Urban har lämnat sin pastorstjänst för att han har missbrukat sitt ämbete.

– Han avsattes som pastor. Vi kände att det som framkommit var så pass graverande att han var tvungen att lämna sin position.

Citat:
Exakt vad som hände då Urban Fält fick lämna församlingen vill inte Peter Gembäck gå in på. Han hänvisar till omsorg för de människor som berörs. Men han berättar om Urban Fälts beteende:

– Det har varit ett maktmissbruk för eget intresse.

– Han har trampat på människor på ett graverande sätt i själavårdssamtal. Han har byggt upp en kultur kring sig som varit direkt ohälsosam. Människor har varit rädda för honom. Jag skulle till och med säga att han har missbrukat Herren sin Guds namn.

http://www.dagen.se/asa-waldau-har-lamnat-knutby-1.809143

Det är ju ungefär den bilden man som utomstående fått av församlingen i snart 13 år, så jag undrar varför det här blev ett problem nu?
Senast redigerad av JumpingJack 2016-11-24 kl. 12:39.
Citera
2016-11-24, 12:29
Medlem
studentrolands avatar
Dagen skriver så här;
Citat:
Peter Gembäck säger att han har tillkallat extern hjälp till församlingen, det är själavårdare och psykiatrier som ska komma in som stöd. Vilka det är vill han inte närmare gå in på.
Jag gissar att det handlar om Susan J. Palmer från Canada som med sitt utifrånperspektiv på något vis lyckats lösa de psykologiska knutarna inom församlingen...

Fast å andra sidan kanske hon endast haft en katalyserande inverkan, om hon nu varit inblandad ö.h.t., eftersom Dagen också skriver så här;
Citat:
Nu har såväl ett själavårdsteam som psykiatrin kopplats in för att hjälpa församlingsmedlemmar.

– Det var folk som vi hade kontakt med 2004, och som vi kanske behövt redan då, men som av olika anledningar inte blev av.
http://www.dagen.se/kapitel-5-att-bryta-isoleringen-i-knutby-1.809151
Senast redigerad av studentroland 2016-11-24 kl. 13:19.
Citera
2016-11-24, 13:18
Medlem
Teleslingas avatar
Det var ord och inga visor om Urban Fält. Men - kan man lita på att Peter Gembäck är fläckfri som nyfallen snö?

Edit:

"Det enda jag har att säga är att det här är en mycket känslig och jobbig situation och jag ropar till Gud om förlåtelse för synd och upprättelse till alla inblandade!"

Snacka om att Fält svarar tvetydigt och slänger skit på andra! Vilken typ!
Senast redigerad av Teleslinga 2016-11-24 kl. 13:20.
Citera
2016-11-24, 13:24
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Det var ord och inga visor om Urban Fält. Men - kan man lita på att Peter Gembäck är fläckfri som nyfallen snö?
Ingen människa är väl det, vilket framkommer också i Bibeln..."Kasta första stenen den som är oskyldig", liksom... men det är ju stor skillnad mellan att ha mänskliga brister som gör att man inte kan undkomma att manipuleras, till att uttrycka sådana mänskliga egenskaper som gör att man manipulerar andra...
Citera
2016-11-24, 13:31
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Ingen människa är väl det, vilket framkommer också i Bibeln..."Kasta första stenen den som är oskyldig", liksom... men det är ju stor skillnad mellan att ha mänskliga brister som gör att man inte kan undkomma att manipuleras, till att uttrycka sådana mänskliga egenskaper som gör att man manipulerar andra...

Ja okej, såklart är ingen felfri men du fattar vad jag menar om Gembäck. Poängen var om han var en så mycket bättre kålsupare än den andra sköna cocktailen av halvpsykopater, fullblodsnarcissister och forna missbrukarkaraktärer, vilka utgjort Knutbys ledargarnityr under många år.

Men vänta nu..hur menar du sen?

Det låter som att det är ens eget fel om man har egenskaper som gör att man låter sig manipuleras av andra? Det måste väl ändå läggas på den som manipulerar eller vad är det för människosyn du har?
Citera
2016-11-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Vi skriver historia!
Så fint att höra.
Men har Åsa satts i Tukt nu då? Och även Fält ?
Kanske retreat- ? Skåne slätten?
Citera
2016-11-24, 14:05
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ja okej, såklart är ingen felfri men du fattar vad jag menar om Gembäck. Poängen var om han var en så mycket bättre kålsupare än den andra sköna cocktailen av halvpsykopater, fullblodsnarcissister och forna missbrukarkaraktärer, vilka utgjort Knutbys ledargarnityr under många år.

Men vänta nu..hur menar du sen?

Det låter som att det är ens eget fel om man har egenskaper som gör att man låter sig manipuleras av andra? Det måste väl ändå läggas på den som manipulerar eller vad är det för människosyn du har?
Jodå, jag fattar...
...och sen menar jag bara att ingen människa ö.h.t. är "fläckfri som nyfallen snö"...
Citera
2016-11-24, 15:53
Medlem
Ja, det verkar ju bra allting!

Om jag vore dem skulle jag sluta blanda in Djävulen och Gud i allt hela tiden. Om man har gjort något dumt, varför ropa till Gud om det istället för att be människorna man gjort illa om ursäkt och eventuell ekonomisk kompensation (beroende på vad man gjort förstås).

Och om någon gjort något dumt kan den kanske, eventuellt ha handlat på eget bevåg utan Djävulens inblandning?

Men det kanske bara är jag som inte tror på Gud (särskilt inte efter att ha hört på knutbypredikningar. Han verkar narcissistisk och otrevlig. Ingen jag vill tro på) som tänker så?

Vågar man hoppas att de i och med att de gör upp med den osunda kultur, vågar sig på att berätta vad de eventuellt vet om dödsfallen? Varför fick t ex Pege sådan lust att städa badrummet innan polisen kom dit och undersökte?
Senast redigerad av joannaw 2016-11-24 kl. 15:55.
Citera
2016-11-24, 15:58
Medlem
Angel of Peaces avatar
Nåden

Citat:
Ursprungligen postat av Dagen
Ur kapitel 5, Att bryta isoleringen, Tidningen Dagen

Peter Gembäck:

Många flyttade hit på grund av hängivenheten, och kanske ville ha en församling med en
tydlig och stark ledare, och har vilat i det?

– Vi har haft ifrågasättande kring traditioner, så ifrågasättande har på ett sätt funnits. Men som
pastor, när jag tänker på missionsbefallningen att gå ut och göra alla folk till lärljungar, då vill jag
leda en människa till att bli en självgående individ som står för sin egen tro inför Gud. Den här
kulturen vi har haft har gjort att människor blivit beroende av sin ledare och vad ledaren säger.
Det är osunt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dagen

Har du också haft den ledarstilen?

– Jag har varit en del av den här kulturen så det har nog påverkat människor. Jag har varit en
del av något som var väldigt fel. Men Guds nåd handlar om att man får be om förlåtelse för
sina felsteg, och det är den process jag lever i just nu.

I Knutby villkorades Nåden, som Sara utlovades.
Sara missleddes att tro, att hon bara kunde få Nåd, om hon genomförde de fruktansvärda brotten den 10 januari 2004!

Att lura någon så är brott i sig själv.

Nåd är ovillkorlig kärlek!

Vilka ledare skulle lydas här?

Åsa, Helge, fler?
Senast redigerad av Angel of Peace 2016-11-24 kl. 16:13.
Citera
2016-11-24, 16:02
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Vi skriver historia!

Ja, det gör vi verkligen!

Tråden har funnits sedan dag 1, 10 jan 2004.
Citera
2016-11-24, 17:14
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Ja, det verkar ju bra allting!

Om jag vore dem skulle jag sluta blanda in Djävulen och Gud i allt hela tiden. Om man har gjort något dumt, varför ropa till Gud om det istället för att be människorna man gjort illa om ursäkt och eventuell ekonomisk kompensation (beroende på vad man gjort förstås).

Och om någon gjort något dumt kan den kanske, eventuellt ha handlat på eget bevåg utan Djävulens inblandning?

Men det kanske bara är jag som inte tror på Gud (särskilt inte efter att ha hört på knutbypredikningar. Han verkar narcissistisk och otrevlig. Ingen jag vill tro på) som tänker så?

Vågar man hoppas att de i och med att de gör upp med den osunda kultur, vågar sig på att berätta vad de eventuellt vet om dödsfallen? Varför fick t ex Pege sådan lust att städa badrummet innan polisen kom dit och undersökte?

Nej, det är inte bara du. Jag är av samma åsikt att man bör fokusera på människor i sin omgivning och veklighet istället för den store gasformige.

Jag föraktar i sanning denna typ av sekteri vilket tenderar att drabba svaga medmänniskor som sätter sin tro till dessa tramspredikanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in