Efter genomläsning av Dagens intervju med PeGe - lite kommentarer:
Citat:
-- Den bilden jag har nu, är en bild som klarnat under de sista två månaderna, då vi var
några som såg ett osunt agerande kring Urban Fält, som Åsa skyddade.
De senaste två månaderna! Det var verkligen inte länge som det har klarnat beträffande det osunda agerandet.
Man har ju befunnit sig i denna församling i kanske 15 år!
Citat:
– Det var som att Åsa satt på en piedestal, och vi var tvungna att ta ned henne från den
piedestalen.
Samma gäller här. Det tog verkligen tid att upptäcka detta.
Citat:
– Men allt är inte odelat negativt, utan mycket har också varit positivt. Hon är en viktig
inspirationskälla. Många har haft en väldigt positiv syn på Åsa, men det har också blivit
att man inte byggt sitt liv på Gud, utan byggt det kring hennes person, vilket är något som måste falla. Hon säger själv att man inte att man ska bygga sitt liv på henne, men det har blivit så.
"Hon är en viktig inspirationskälla".
Fortfarande? PeGe låter överslätande.
"Hon säger själv att man inte skall bygga sitt liv på henne".
Det låter inte som Åsa. PeGe tycks återigen ha en överslätande attityd till Åsa.
Citat:
--Jag tror att hon behövde lämna Knutby, för att kunna gå vidare. Hon har själv sett att kulturen kring henne inte varit bra.
Har hon? Verkligen?
Skulle hon efter 15-20 år plötsligt ha upptäckt att "kulturen" kring henne inte var bra?
Jag skulle tro att hon helt enkelt flippade ut, när saker och ting började ta en ny vändning, som hon inte gillade.
Citat:
– Det vi sagt när det gäller Kristi brud är att det kan ha varit knutet till en person snarare än
församlingen, men det har inte varit en officiell hållning att det specifikt skulle ha varit Åsa som
var bruden.
Jag skulle säga att det varit en mer eller mindre officiell hållning. Återigen tycks PeGe försköna verkligheten.
Citat:
Nu när ni vill ta avstånd ifrån idén om att Kristi brud skulle vara knutet till en person går ni över till det som är den vanliga tolkningen, att det är församlingen som är Kristi brud?
– Vi måste söka och se var vi landar. Det finns massor av tolkningar, som att Jerusalem är
bruden. Vi är inte framme. Men jag vill markera ett avslut, att Kristi brud*läran inte längre finns i
Knutby Filadelfia, och jag tror att jag inte har undervisat i det här på 15 år.
Men har du själv trott på Kristi brud*läran?
– Det vill jag inte kommentera.
PeGe har väl rätt i så mån, att man hållit en lite lägre profil med Kristi Brud-predikningarna, efter de katastrofala händelserna 2004 och alla tidningsskriverierna om Åsa/Kristi Brud då.
PeGe "vill inte kommentera" om han själv trott på Kristi Brud-läran. Det låter inte bra.
Antingen har han trott på denna saga, eller så har han bara jamsat med under 15 års tid.
Ingetdera talar till hans fördel.
Citat:
– Men det stämmer som ni säger att det har funnits en mystik kring det här, och den mystiken är svår att sätta fingret på. Men jag tror att det beror på att Åsa Waldau är en spännande människa.
Det finns en mystik kring henne, och det har inget med Kristi brud*läran att göra, utan den har
funnits där i alla fall.
Här har vi detta med PeGe:s upplevelse av "mystiken" kring Åsa. "Hon är en spännande människa".
Det låter inte heller bra.
Åsas "mystik" är väl snarare ett uttryck för hennes narcissistiska personlighet.
Har inte PeGe blivit klar över detta, vid det här laget? Återigen förskönar han bilden av Åsa.