Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-31, 19:41
  #1
Medlem
Eknebs avatar
Ponera att jag vill skjuta iväg något till solen.. Bokstavligen talat. Vad behöver jag sålunda kunna? Låt oss förbise pengar; jag förstår att det kommer att kosta en hel del.. Jag söker efter nödvändiga kunskaper.

Fysik? Matematik? Vilka delar av? Och - hur verifiera att föremålet verkligen är på väg emot solen? Radiosignaler?
Citera
2008-07-31, 19:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekneb
Ponera att jag vill skjuta iväg något till solen.. Bokstavligen talat. Vad behöver jag sålunda kunna? Låt oss förbise pengar; jag förstår att det kommer att kosta en hel del.. Jag söker efter nödvändiga kunskaper.

Fysik? Matematik? Vilka delar av? Och - hur verifiera att föremålet verkligen är på väg emot solen? Radiosignaler?

Jag ser två delar av problemet:

1. Få föremålet bort från jorden (in till en omloppsbana) eller dylikt.

2. Få föremålet att träffa solen.


För 1. så behöver du väl bara fixa en rymdraket med tillhörande ramp och sånt. Finns ett par såna på Jorden, bara att fråga om du får låna. :P


För 2. så tror jag mer att det svåra är en precisionsfråga att faktiskt träffa, du behöver kunskaper om hur gravitationen verkar, kunskaper om hur allting i solsystemet ligger och hur planeterna snurrar och hur mycket allting väger och sånt, och så en bra dator, och lite styrmotorer på ditt föremål, så att du kan räkna ut en bana och sen följa den.
Citera
2008-07-31, 20:23
  #3
Medlem
Ska du bygga farkosten, boostern etc. från grunden?

Du lär behöva en hel del kunskap inom "aeronautics" och "astronautics".
Såsom "Fluid mechanics, structural mechanics, orbital mechanics, flight dynamics, mathematics, control engineering, materials science, aeroelasticity, avionics, reliability engineering, noise control and flight test." enligt Wiki.
Citera
2008-07-31, 21:26
  #4
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
För 2. så tror jag mer att det svåra är en precisionsfråga att faktiskt träffa, du behöver kunskaper om hur gravitationen verkar, kunskaper om hur allting i solsystemet ligger och hur planeterna snurrar och hur mycket allting väger och sånt, och så en bra dator, och lite styrmotorer på ditt föremål, så att du kan räkna ut en bana och sen följa den.
Eller så skaffar man extremt grundläggande kunskaper i elektronik och reglerteknik och ser till att bara hålla nosen mot det som både är varmast och ljusast i trakten. Kommer man bara tillräckligt nära så ser gravitationen till att det fixar sig.

Edit: Ska jag vara helt ärlig så tror jag nog att just solen är det absolut enklaste att träffa med en rymdraket näst efter jorden.
Citera
2008-08-01, 00:11
  #5
Medlem
Avva66s avatar
Om du bortser från kostnaden, så behöver du bara säja: Utför uppgiften
till världens alla experter.
Citera
2008-08-01, 00:13
  #6
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Eller så skaffar man extremt grundläggande kunskaper i elektronik och reglerteknik och ser till att bara hålla nosen mot det som både är varmast och ljusast i trakten. Kommer man bara tillräckligt nära så ser gravitationen till att det fixar sig.

Lite klurigare än så. Jorden rör sig i en väldigt hög hastighet som man måste bränna bort. Ulysses som exempel behövde ta en vända förbi Jupiter för att lägga sig i nära omlopp runt solen.
Citera
2008-08-01, 08:45
  #7
Medlem
Soterns avatar
Problemet är väl att det aldrig går att nå solen. Allt skulle förgasas långt innan det nådde dit.
Citera
2008-08-01, 09:40
  #8
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Lite klurigare än så. Jorden rör sig i en väldigt hög hastighet som man måste bränna bort. Ulysses som exempel behövde ta en vända förbi Jupiter för att lägga sig i nära omlopp runt solen.
Självklart måste motorerna i sig klara av det, men min poäng är att just solen i sig inte är svår att hitta och därmed sikta in sig mot. Antingen kör du en sensor som letar efter starkaste ljuskällan, eller den varmaste. Förmodligen finns det en hel drös våglängder som bara kan komma från solen som går att hitta. Den är dessutom så stor att systemet har gott om tid att göra kurskorrigeringar.
Sen så är det nog en bra bit klurigare att lägga sig i omlopp i en bestämd bana runt solen än vad det är att bara köra rätt in i den.
Citera
2008-08-01, 10:36
  #9
Medlem
Jomazis avatar
Kör ett elektriskt segel, bromsa upp din hastighet runt solen och låt solens gravitation göra jobbet.

Det finns billigare sätt att göra av med kroppar.
Citera
2008-08-01, 10:43
  #10
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Självklart måste motorerna i sig klara av det, men min poäng är att just solen i sig inte är svår att hitta och därmed sikta in sig mot. Antingen kör du en sensor som letar efter starkaste ljuskällan, eller den varmaste. Förmodligen finns det en hel drös våglängder som bara kan komma från solen som går att hitta. Den är dessutom så stor att systemet har gott om tid att göra kurskorrigeringar.
Sen så är det nog en bra bit klurigare att lägga sig i omlopp i en bestämd bana runt solen än vad det är att bara köra rätt in i den.

Min poäng var att man inte kan göra så eftersom att vi befinner oss i omlopp. Om du bara gasar på rakt mot solen så kommer du att missa och troligen slungas iväg ut ur solsystemet.
För att exempelvis ta sig ner på jorden från omlopp så siktar man inte neråt när man tänder motorerna, utan istället vänder man farkosten och bränner motorerna mot färdriktningen.
Citera
2008-08-01, 12:17
  #11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Min poäng var att man inte kan göra så eftersom att vi befinner oss i omlopp. Om du bara gasar på rakt mot solen så kommer du att missa och troligen slungas iväg ut ur solsystemet.
För att exempelvis ta sig ner på jorden från omlopp så siktar man inte neråt när man tänder motorerna, utan istället vänder man farkosten och bränner motorerna mot färdriktningen.
Därav regleringen. Omlopp är en svår sak, det är jag helt med på, men att konstant hålla nosen på en raket riktad rakt mot det starkast lysande objektet i närheten är enkelt. Du missar inte. Visst, den bränner mer soppa än nödvändigt, men du träffar garanterat.
Förresten, hur stor blir kursändringen egentligen? Visst snurrar solen runt något, men det borde vara en betydligt längre omloppstid än vad jorden har runt solen, så den borde inte hinna flytta sig så extremt mycket ur kurs.
Citera
2008-08-01, 12:53
  #12
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Därav regleringen. Omlopp är en svår sak, det är jag helt med på, men att konstant hålla nosen på en raket riktad rakt mot det starkast lysande objektet i närheten är enkelt. Du missar inte. Visst, den bränner mer soppa än nödvändigt, men du träffar garanterat.
Förresten, hur stor blir kursändringen egentligen? Visst snurrar solen runt något, men det borde vara en betydligt längre omloppstid än vad jorden har runt solen, så den borde inte hinna flytta sig så extremt mycket ur kurs.

Följande text beskriver problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.iki.rssi.ru/mirrors/stern/stargaze/Sorbit.htm
The hardest object to reach would be the Sun itself. Our imaginary spacecraft, freed from the Earth, would be moving like the Earth around the Sun at about 30 km/sec. The only way for it to reach the Sun is to somehow kill that velocity--for instance, by a rocket imparting 30 km/s in the opposite direction; if that were done, the spacecraft would be pulled in by the Sun. The people who propose sending nuclear waste by rocket into the Sun do not seem to know much about orbits!

Considering the great difficulty in giving a spacecraft even the 8 km/s required for a low Earth orbit, the great rocket power required for reaching distant planets is a serious obstacle. Luckily, one can often take advantage of planetary gravity-assist maneuvers, as discussed in the next regular section.
__________________
Senast redigerad av wellerman 2008-08-01 kl. 12:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback