Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2024-07-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matjun
Vid frågan kring riksberget lär det ha legat i stockholmsregionen. Oavsett vad så tror jag inte att våra politiker och för den delen kungahuset skulle fara över hela eller halva landet för att kunna ta permanent skydd. Ju snabbare de hamnade i skydd desto bättre. Så det måste ha legat i stockholmstrakten, av rent taktiska och strategiska orsaker. Men nog finns det många spännande platser runt om i landet. När jag var med i HVUngdom övade vi mycket i ett medelstort bergrum som i krigstid skulle inhysa kommun och landsting i händelse av krig. Har hittat bilder på det nu på en sajt där bilder från bergrum finns. Nu står det bara tom och ingången är igenvuxen. Känns lite vemodigt på något vis.

Hörde ett rykte för några år sen att det finns "Vägar" insprängda under skärgården till en säker plats ute på en större ö i Stockholms skärgård. Personligen tror jag inte mycket på det ryktet eftersom det projektet låter väldigt komplicerat och onödigt.

Det fanns skyddsrum och anläggning för kortvarig ledning i Stockholm. Samtidigt så fanns det anläggning för långvarig ledning utanför Stockholm i Zonen. Det ena utesluter inte det andra.
Nej, inte landsting utan länsstyrelse.
Varför övade ni innuti bergrummet?
Citera
2024-07-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraid
Ja placeringen gör den snabbt tillgänglig, men inte så mycket mer. De tre större befolkningsskyddsrummen är helt offentliga, saknar intrångsskydd (passagekontroller), är garage till 100% och är avsedda för civilbefolkning. Som uppsamlingsplats hade det nog funkat om det hade funnits en direktväg ner från Regeringskvarteren ner i Klara skyddsrum. Det finns dock inte - detta är just ett fristående skyddsrum. Dessutom fullt med bilar och annat som man i akut krigsläge då måste forsla bort först. Den mest underjordiska vägen dit kräver att de tar sig utomhus ner i den öppna tunnelbanan först. Jag tror mer på riksdagskvarterens egna garage isåfall..

SOS Larmcentral tror jag att kommunledningen tar sig till, det är det rustat för, men inte regeringen. Det går inte att ta sig från Klara skyddsrum till SOS utan att passera tunnelbanan, vilket känns lite väl... öppet?

Det fanns en enkel berganläggning bredvid det som senare blev larmanläggningen.
Citera
2024-08-15, 18:33
Medlem
VonObens avatar
Läser genom denna tråd för kanske fjärde gången de senaste femton åren. Under den perioden har saker verkligen ändrats, och helt korrekt har det i princip blivit tyst i tråden.

Ibland har det talats mycket om ett stab-stab dokument. Jag har hittat snapshots på hemsidan där den sägs ha legat då det begav sig, men inga av dessa snapshots innehöll detta dokument. Skulle någon kunna tänka sig att delge mig det, i den mån det är ett ohemligt dokument.
Senast redigerad av VonOben 2024-08-15 kl. 18:39.
Citera
2024-08-19, 23:27
Medlem
Melissa13vms avatar
Ryska Federationens Ambassad kan nog ge dig stab-stab dokumentet om du frågar någon GRU officer där. Kanske du till och med kan få orginalet Stig Bergling sålde till dem på 70-talet om du fotograferar någon byggnad åt dem.

https://sweden.mid.ru/sv/
Senast redigerad av Melissa13vm 2024-08-19 kl. 23:30.
Citera
2024-08-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melissa13vm
Ryska Federationens Ambassad kan nog ge dig stab-stab dokumentet om du frågar någon GRU officer där. Kanske du till och med kan få orginalet Stig Bergling sålde till dem på 70-talet om du fotograferar någon byggnad åt dem.

https://sweden.mid.ru/sv/

Vad menar du med originalet?
Vet du vilket dokument du talar om?
Citera
2024-08-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Vad menar du med originalet?
Vet du vilket dokument du talar om?

Det finns två versioner. Den senare, tillrättalagd.
Citera
2024-08-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtkalhygge
Det finns två versioner. Den senare, tillrättalagd.

Ja men Bergling har ju inget med det att göra
Citera
2024-08-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Ja men Bergling har ju inget med det att göra

Nä men nu tolkar ju texten som fan tolkar bibeln.
Behöver ju inte betyda att han menade just stab-stab utan ett annat originaldokument som Bergling delgav vidare, exemplifierat, en pärm med bl.a. innehåll så som "b-numer".
Citera
2024-08-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtkalhygge
Nä men nu tolkar ju texten som fan tolkar bibeln.
Behöver ju inte betyda att han menade just stab-stab utan ett annat originaldokument som Bergling delgav vidare, exemplifierat, en pärm med bl.a. innehåll så som "b-numer".

B-nummer, om det nu stör någon.
Citera
2024-08-29, 08:46
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UEX-bortbytaren
Intressant!

Jag vet inte mer än att det finns en lista. Hittade den på annat forum där de pratade om RB. Har inte ens kollat upp koordinaterna
Citera
2024-08-29, 10:21
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Jag vet inte mer än att det finns en lista. Hittade den på annat forum där de pratade om RB. Har inte ens kollat upp koordinaterna
Bara en av koordinaterna har streetview bredvid, ser ut som plombat (men öppnat med ett litet hål) sen en rad med "draktänder" bredvid!

Sen är en två antenner i skogen och en annan är fördelningsstation för elnätet
Senast redigerad av UEX-bortbytaren 2024-08-29 kl. 10:32.
Citera
2024-08-29, 14:57
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UEX-bortbytaren
Bara en av koordinaterna har streetview bredvid, ser ut som plombat (men öppnat med ett litet hål) sen en rad med "draktänder" bredvid!

Sen är en två antenner i skogen och en annan är fördelningsstation för elnätet

Så kan det vara! Jag vet inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in