Citat:
Ursprungligen postat av
matjun
Vid frågan kring riksberget lär det ha legat i stockholmsregionen. Oavsett vad så tror jag inte att våra politiker och för den delen kungahuset skulle fara över hela eller halva landet för att kunna ta permanent skydd. Ju snabbare de hamnade i skydd desto bättre. Så det måste ha legat i stockholmstrakten, av rent taktiska och strategiska orsaker. Men nog finns det många spännande platser runt om i landet. När jag var med i HVUngdom övade vi mycket i ett medelstort bergrum som i krigstid skulle inhysa kommun och landsting i händelse av krig. Har hittat bilder på det nu på en sajt där bilder från bergrum finns. Nu står det bara tom och ingången är igenvuxen. Känns lite vemodigt på något vis.
Hörde ett rykte för några år sen att det finns "Vägar" insprängda under skärgården till en säker plats ute på en större ö i Stockholms skärgård. Personligen tror jag inte mycket på det ryktet eftersom det projektet låter väldigt komplicerat och onödigt.
Det fanns skyddsrum och anläggning för kortvarig ledning i Stockholm. Samtidigt så fanns det anläggning för långvarig ledning utanför Stockholm i Zonen. Det ena utesluter inte det andra.
Nej, inte landsting utan länsstyrelse.
Varför övade ni innuti bergrummet?