Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2010-06-02, 13:16
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Dessa är områden prioriterade av omvärlden mellan 1999-2010

http://sv.tinypic.com/r/nvs1gx/6

Har också reflekterat över detta.
Citera
2010-06-02, 13:28
Medlem
Kan ni sluta och mummla i skägget. Vad visar kartan för något? Flygzoner?
Citera
2010-06-02, 16:46
Medlem
Den röda stora rutan är bara ett subjektivt val av mig hos en återförsäljare av satellitdata med samma egenskaper som eniro/hittas flygbilder, dock utan censur =). Ville bara kolla om det fanns något samband mellan den sk zonem och hur deras satelliter har programerats under tiden 1999-2010=vad har beställts av andra nyfikna i vår omvärld.
Citera
2010-06-02, 20:25
Medlem
Citat:
Den röda stora rutan är bara ett subjektivt val av mig hos en återförsäljare av satellitdata med samma egenskaper som eniro/hittas flygbilder, dock utan censur =). Ville bara kolla om det fanns något samband mellan den sk zonem och hur deras satelliter har programerats under tiden 1999-2010=vad har beställts av andra nyfikna i vår omvärld.

Västliga eller östliga sateliter?
Citera
2010-06-02, 21:04
Medlem
Västliga.
Någon har dock beställt bilder över områdena eftersom väldigt lite tas på spekulation. Man kan dock betala för exklusivitet, dvs de kan inte säljas vidare. Det gör usa rätt ofta. Vet inte om ryssarna har samma vana?
Citera
2010-06-02, 22:14
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Västliga.
Någon har dock beställt bilder över områdena eftersom väldigt lite tas på spekulation. Man kan dock betala för exklusivitet, dvs de kan inte säljas vidare. Det gör usa rätt ofta. Vet inte om ryssarna har samma vana?

Är dålig på detta, men är inte geoeye en i första hand kommersiell satellit-tjänst? Både ryssarna och usa har egna exklusiva satelliter, men då dessa inte alltid är på den plats man vill att den skall vara så då kan man köpa tjänster av de mer kommersiella. usa delar sällan med sig, hur ryssarna gör vet jag ej. Det finns dock ex-statliga ryska satelliter som man köpa ifrån men min ryska är dålig.
Hur vida dessa köp kommer från västländer är jag fundersam mot, de verkar dock vara frekventa, typ som en slags övervakning...
Citera
2010-06-02, 22:29
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Dessa är områden prioriterade av omvärlden mellan 1999-2010

http://sv.tinypic.com/r/nvs1gx/6

Prova gärna att leka med inställningarna. Om man ökar på Maximum Acceptable Cloud Cover från de 20% som är default får man en massa fler träffar. Notera dock att det bara visas 50 åt gången på kartan.

För den som är sugen: http://geofuse.geoeye.com/maps/Map.aspx
Citera
2010-06-04, 14:59
Medlem
Lite hjälp för den som skulle vilja bilda sig en uppfattning om det stabsarbete som sannolikt låg till grund för arbetet i en riksbunker på 50-60-talen (eller kunna hänga med i denna komplexa tråd). Dokumentet är skrivet 30-40 år senare men den största förändringen verkar ha varit att arbetet blivit datoriserat under resans gång.

Stabsreglemente för Försvarsmakten, Del 2 Förhandsutgåva (StabsR 2
Fu), 1998 års utgåva (M7743-710020), fastställs för försöksvis tillämpning
fro m 1998-01-01.

http://goto.glocalnet.net/angermannalottor/stab2fu.pdf
Citera
2010-06-07, 02:08
Medlem
CMs avatar
Min far berättade vid ett tillfälle att han under sin värnplikt (som bussförare i Flygvapnet 1966) transporterade ett antal personer till en anläggning "någonstans på bystan norr om Örebro".
Väl framme på anläggningen släpptes personerna han kört (officerare och kadetter) in, medan min far blev tillsagd att vänta utanför. Troligen gjorde man någon form av kontroll på honom, för efter någon timme fick även han komma in.

Dock med högst begränsat tillträde, "bara till Flygvapnets del", och där inne bara till "matsal, logement och skithus".

Han ville inte vara mer specifik än så rörande placeringen av anläggningen, och vad som i övrigt fanns där (hur mycket han vet om det). Med till visshet gränsande sannolikhet fanns i alla fall fler (alla?) vapenslag lokaliserade till anläggningen (med tanke på "bara till Flygvapnets del"), men han ville som sagt inte berätta mer än så.
Citera
2010-06-08, 09:28
Medlem
driller66s avatar
Citat:
Västliga.

Kan det inte vara vi själva (läs FM) som besställt dessa med exklusivitet så ingen annan ska kunna göra det.
Citera
2010-06-08, 21:10
Medlem
Försvarets transportkarta anno 1994 har ett antal "zoner" utmarkerade i Sverige.
En runt Ljusdal, en runt Östersund, en runt Köping samt en rätt stor zonmarkering som stämmer rätt bra överens med den norra delen av den subjektivt dragna zonen i inlägget om GeoEye.
Den stora zonen: NV: Insjön NÖ: Sandviken SV: Grängesberg SÖ: Runhällen.
Ortsnamnen är den stora zonens hörn.

Finns ingen förklaring som jag hittar på själva kartbladet, samt att "zonerna" har extra detaljerade kartor i kanten av den stora transportkartan.

Någon som har denna karta eller annan kunskap och kan förklara vad dessa "zoner" betyder?
Citera
2010-06-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cassadesus
Försvarets transportkarta anno 1994 har ett antal "zoner" utmarkerade i Sverige.
En runt Ljusdal, en runt Östersund, en runt Köping samt en rätt stor zonmarkering som stämmer rätt bra överens med den norra delen av den subjektivt dragna zonen i inlägget om GeoEye.
Den stora zonen: NV: Insjön NÖ: Sandviken SV: Grängesberg SÖ: Runhällen.
Ortsnamnen är den stora zonens hörn.

Finns ingen förklaring som jag hittar på själva kartbladet, samt att "zonerna" har extra detaljerade kartor i kanten av den stora transportkartan.

Någon som har denna karta eller annan kunskap och kan förklara vad dessa "zoner" betyder?

Lägg upp en bild. Kolla kartteckenförklaringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in