Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2024-07-11, 11:13
Medlem
Högkvarteret grp I. ÖB och Fst ca 435 man. CM och MS ca 290 man. CFV och FS I samt E4 stab ca 45 man.
Alla med arbetsplats i bergrum (men inte samtidigt). På aktuell plats kunde man inte tillreda "kokfödan" i berganläggningen.
Högkv skulle ha en spridd gruppering - rimligen avses ett bergrum per stab? En tredjedel av pers skulle kunna transporteras i en omgång i sb med avlösning. Då kan man ju räkna ut hur många som skulle sitta i berget samtidigt mht att man förutsatte arbete dygnet runt. Man förutsatte vidare att flygstaben skulle ha 5 sbfpl att brukas av hkv. Allt 1956. Enligt säker källa skulle stabsmedlemmar inte åka buss till Gpl. Man skulle omlasta till små fordon. Urlastning skulle ske flygskyddat vid berget men där fick man inte parkera. I krig.
Citera
2024-07-11, 12:30
Medlem
Grängesberg. Fd stabsplats m säkerhetsvalv, kontorsutrymmen, köksdel, VC, duschar, reservut, reservkraft för el. BTA ca 440 kvm. Personhiss. I civil ägo. Drabbad av brand under senare år.
Citera
2024-07-11, 13:11
Medlem
För Fo-stab Fo 51 ansvarade RAB (1981).
Citera
2024-07-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Skulle vi inte kunna diskutera följande... Ponera att man i Riksbunkern-projektet lagt ner mycket tid och pengar på att fylla den sk Zonen med allt nödvändigt. Allt ifrån infrastruktur (vägar, kablar), bergrum, start- och landningsbanor, armeförläggningar, baser och vad det nu kan vara. Och nu idag är det stora nedläggningstider. Tror ni man lagt ner själva riksbunkern? Tror ni man lagt ner alla dessa sidoanläggningar? Det känns ju som att hela detta komplex borde vara något man värdesätter. Lägger man ner något blir allt det andra lätt obrukbart eller oskyddat. Hade iallafall varit intressant att diskutera detta. Speciellt om själva RB är i malpåse, fullt aktiv eller plomberad. Ni som vet, vad är det senaste? Hur resonerar man angående RB och Zonen?

Det är nog svårt att lista ut saker baklänges - då skulle zonen flytta sig beroende på var man "sist" INTE lade ned förband... . Där zonen låg en gång i tiden lade man ned förband. Infrastrukturen finns ju kvar. Vi har inte avvecklat vägar ännu så länge. Flygplatsen i området, den stor iaf, byggdes ut kontinuerligt. Men det är ju egentligen irrelevant.
Citera
2024-07-11, 14:55
Medlem
Varför står det 48 inlägg på mig trots att jag har skrivit flera inlägg; alltså det står inlägg 48 på flera av mina senaste inlägg.
Citera
2024-07-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Gripandet av Stig Wennerström 1963 sände chockvågor genom den svenska försvarsplaneringen. Förutom STRIL50/60, och fpl 35, röjde han också ledningsplatserna för dom högsta staberna. Det här tvingade försvaret till en kostsam flyttcirkus, där lägre staber flyttande in i dom högre stabernas fortifierade ledningsplatser, och dom högre staberna fick nybyggda eller ombyggda ledningsplatser. Bland annat så flyttades Milostaben i övre norrland från Bodens fästning till ny plats, LFC S1 "Staren" flyttades från Tormestorp till Hästveda, och E1 "Björn" flyttades från ett skjul söder om Skara till en ny fortifierad ledningsplats. De gamla anläggningarna kunde läggas i malpåse några år men fick så småningom nya hyresgäster (fo-staber, gruppstaber, milostaber).

Man kan därför utgå ifrån att Hkv flyttade från Fo51 i slutet av 60-talet eller början av 70-talet, samt att det civila riksstyret också bytte ledningsplats fast fortfarande inom Fo51 (Örebro försvarsområde). Personligen tror jag att alla uppgifter är kända, och finns på nätet i en eller annan form, det gäller bara att förstå hur försvarsmakten tänkte för 50 år sedan.

Vad har du för källa?
Agrell skriver att det inte skedde någon "omflyttning" bland staberna m.m.
Citera
2024-07-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzelback
Om du med tillfartsvägar menar de allmänna vägarna fram till anläggningens yttre perimeter, så är de inte borttagna. De som är borttagna är vägarna inne på området, i direkt anslutning till anläggningen eller innanför skyltar/stängsel.

Men.... om du inte vet var anläggningen finns, hur kan du då veta att de inte är borttagna??

Vad menar du?
Citera
2024-07-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swertinge
Snackar ni om flygvapnets ledningsbunker? Som lades ner för nån månad sen? Den som ligger utan för halmstad och är den enda försvarsanläggning i Sverige som varit bemannad dygnet runt, året runt?
Den var så hemlig att media ombads att inte ta med ordet "militär" om militärfordon var inblandade i olyckor.

Vad menar du?
Citera
2024-07-11, 23:57
Medlem
Är det någon som skulle vilja skicka stab-stab till mig? Det lär väl inte gå att PM:a, men via mail kanske?
Citera
2024-07-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Varför står det 48 inlägg på mig trots att jag har skrivit flera inlägg; alltså det står inlägg 48 på flera av mina senaste inlägg.

Fattar nu
Citera
2024-07-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Ja, eftersom att en av åtalspunkterna mot en högt uppsatt militär helt nyligen, var att han skulle ha röjt riksbunkerns position så får man väl utgå från att den existerar.
Annars är det svårt att åtala någon för att han skall ha röjt den - inte sant?

vilket mål nr och domstol?
Citera
2024-07-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Du menar inte Stig Wennerström ? Året var 1961 han gav rubbet till björnen.

Stig Bergling gjorde det kanske igen men FM lät bygga nya och bättre bergrum. Ja det kostade en jvla massa pengar..

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in