Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-09-08, 22:45
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Intressant. Så nu accepterar du det faktum att att RB - regeringens krigsuppehållsplats - finns. Vad fick dig att ändra mening?

Vad är för löjlig halmgubbe du har byggt upp?

Du får nog slänga upp ett citat eller inse att du missförstått något.
Senast redigerad av Roddaren 2011-09-08 kl. 22:54.
Citera
2011-09-08, 23:02
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Vad är för löjlig halmgubbe du har byggt upp?

Du får nog slänga upp ett citat eller inse att du missförstått något.

Jag ber 100 gånger om ursäkt och krälar i stoffet. Jag förväxlade dig med en annan användare. Återigen, jag ber om ursäkt.

Om jag ska tillägga någonting till själva diskussionen så handlar det om gamla Fo51. Om jag inte missminner mig så låg hela Fo51 isolerat inom riket, dvs att dess gränser nådde aldrig ut mot Östersjön, Västerhavet eller norska gränsen. Då kan man ju fråga sig varför ett Fo såg ut på det det viset.

Likaså kan man ju titta på den gamla MilO-indelningen. Det fanns en uppenbar logik i MilO S, MilOV, MiloÖ, MilOM, MilONN, MilOÖN och MKG. Men mitt i denna logik har vi anomalin; MiloB, Militärområde Bergslagen. MilOB hade till sitt förfogande fem brigader. OK, däri ligger den strategiska reserven, men ändå, fem (!) brigader.

För mig så säger ett eget militärområde (där det inte fanns något uppenbart invasisonshot) och fem brigader, att det har funnits andra intressen som inte är helt uppenbara. Ja, var och en får dra sina egna slutsatser.
Senast redigerad av Albertus.Pictor 2011-09-08 kl. 23:13.
Citera
2011-09-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Jag ber 100 gånger om ursäkt och krälar i stoffet. Jag förväxlade dig med en annan användare. Återigen, jag ber om ursäkt.

Om jag ska tillägga någonting till själva diskussionen så handlar det om gamla Fo51. Om jag inte missminner mig så låg hela Fo51 isolerat inom riket, dvs att dess gränser nådde aldrig ut mot Östersjön, Västerhavet eller norska gränsen. Då kan man ju fråga sig varför ett Fo såg ut på det det viset.

Likaså kan man ju titta på den gamla MilO-indelningen. Det fanns en uppenbar logik i MilO S, MilOV, MiloÖ, MilOM, MilONN, MilOÖN och MKG. Men mitt i denna logik har vi anomalin; MiloB, Militärområde Bergslagen. MilOB hade till sitt förfogande fem brigader. OK, däri ligger den strategiska reserven, men ändå, fem (!) brigader.

För mig så säger ett eget militärområde (där det inte fanns något uppenbart invasisonshot) och fem brigader, att det har funnits andra intressen som inte är helt uppenbara. Ja, var och en får dra sina egna slutsatser.

Att Fo51 ligger "isolerat" som du påpekar beror endast på att att FO i 99% sammanfaller med länsgränserna.
Senast redigerad av Bergslagen 2011-09-09 kl. 09:24.
Citera
2011-09-09, 10:37
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
AHA! Då kan jag introducera "Sadistiska Centralbyrån" som källa till outsinliga floder av mer eller mindre meningslös information. För din uppbyggelse: http://www.scb.se/Pages/SubjectArea____11842.aspx Men i den svängen är ingenting lätt att hitta... (tidsserier statsbudget, och så leta litet).

Retsticka Ibland har jag en jäkla förmåga o energi att gräva i saker o ting men DETTA.....
Citera
2011-09-09, 18:40
Medlem
Roddarens avatar
Ni kommer inte hitta en budgetpost som heter; "riksbunker: 30,8 MSEK"

Med all sannolikhet har delkostnader spritts ut på olika program, ex:

Grävmaskinisten Olle har 19XX skyfflat sprängsten vid bygget och fråga projektledaren vart fakturan skall ställas, svaret blir (t.ex) till Y kommun med specen "Div markarbete inom Y kommun 12.458 SEK + Moms.

Dagen efter anländer de berömda toadörrarna, fakturan skickas enligt instruktion till byggnadsstyrelsen osv osv

Helheten vet endast de ytterst ansvaragia för bygget och däruppe satt det säkert en kontroller med insyn i faktureringsprocessen och håller bok på upplupna kostnader och vilken budget de tagits ifrån så att kompensation kan utgå.

Jag kan inte svära på att detta är facit men så skulle jag ha gjort.
Citera
2011-09-09, 19:58
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:

Grävmaskinisten Olle har 19XX skyfflat sprängsten vid bygget och fråga projektledaren vart fakturan skall ställas, svaret blir (t.ex) till Y kommun med specen "Div markarbete inom Y kommun 12.458 SEK + Moms.

Dagen efter anländer de berömda toadörrarna, fakturan skickas enligt instruktion till byggnadsstyrelsen osv osv

Helheten vet endast de ytterst ansvaragia för bygget och däruppe satt det säkert en kontroller med insyn i faktureringsprocessen och håller bok på upplupna kostnader och vilken budget de tagits ifrån så att kompensation kan utgå.

Förhoppningsvis begriper nog de flesta här att man inte hittar en post- "riksbunker: 30,8 MSEK".Inte på "Sadistiska Centralbyrån" o ingen annan stans heller.Nu är det ju inte livsviktigt att få reda på hur man har dribblat med pengarna men det vore onekligen intressant.ETT uppslag för den som mot förmodan skulle få för sig att rota i detta är väl kanske att leta efter fakturor från Atlas Copco som säkert haft ett finger med i spelet.
Citera
2011-09-09, 20:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Till och med det skulle man undvika. Ett sådant här projekt kan prissättas och sedan ledas funktionellt. Det enda man behöver göra är att se till att delprojekten kostnadsbedöms var för sig.
Citera
2011-09-09, 23:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Så skulle man kunnat göra, men det är inte så det har gått till. För många skulle börja ställa frågor och det är ett onödigt komplicerat upplägg.
Citera
2011-09-10, 10:24
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så skulle man kunnat göra, men det är inte så det har gått till. För många skulle börja ställa frågor och det är ett onödigt komplicerat upplägg.

Alternativet är att Byggnadsstyrelsen har en hemlig avdelning med en egen budget och frågor som kommer om detta får hanteras med stöd av sekretesslagen, jag har hört att så kan vara fallet men vet ej säkert. Fördelen med det upplag jag spånade på är att bygget "försvinner" och att få sitter på helheten. Grävmaskinisten Olle skickar en intetsägande faktura som ekonomichefen på kommunen signerar enligt muntlig instruktion och löfte om slantar på ett annat program som t.ex extra anslag för handikappanpassade hopptorn till badplatsen. Eftersom anslaget till handikappanpassade hopptorn inte nyttjas under budgetåret faller slantarna tillbaka i kommunens skattkista och ekonomichefen är nöjd och känner inget behov att skapa en situation, efter pension finns inga spår förutom att budgeten för markarbeten i kommunen överskreds men extra anslag på annat håll kompenserade. En hungrig lokal journalist undrar vad som hände med hopptornet men då ansvariga politiker avgått och det inte finns uppföljning så slutar det i en notis med en besviken rullstolsburen Klara 12 år som inte kan hoppa i plurret med sina kompisar....
Citera
2011-09-11, 16:26
Medlem
Att reflektera över olika finansieringsformer är intressant, tycker jag.

Jag undrar dock om ni verkligen tänker rätt, att man skulle hantera en RB genom civila myndigheter och civila anslag. Om det skulle vara så att Regeringskansliet (säkerligen hemligt och fördelat på andra ställen som ni säger, men tänk er alltså en civil beställare) bekostar ett bergrum någonstans ute i landet, och om vi jämför med att Försvarsmakten kanske kan bygga 40 olika anläggningar varav en, ej känt för de inblandade, innehåller helt andra funktioner än angivet, så måste väl det förstnämnda väcka mycket mer uppmärksamhet. Skyltar som "Kungafamiljen", "Riksdagen" kan väl ha blivit uppsatta långt efter att de ursprungliga konstruktörerna lämnat projektet. Tänk er bara vilken organisation Försvarsmakten besitter, det finns ju redan färdiga finansieringsformer som använts för de "relativt" hemliga bergrummen, typ LFC och LGC inom flygvapnet (Flygvapnet har väl för övrigt varit den största konstruktören av bergrum, intressant att leta vidare här?). Och glöm heller ej vilken erfarenhet FM har, dom enda jag kan föreställa mig skulle ha en liknande erfarenhet är väl dom som byggt de många LC för civilförsvaret som idag är kommunala (SJ byggde vissa, Överstyrelsen för ekonomiskt försvar också en del, men knappast samma kvantitet som just civilförsvar och FM). Vilka hade ursprungligen ansvaret över dessa LC, eftersom att konstruktionen överallt tycks vara så gott som identisk kan man väl anta att samma personer/resurser/konstruktörer använts? En tanke jag haft, dagens SO-skyltar som anl. sägs ha måste väl visa antingen Länsstyrelsen eller Försvarsmakten. Är ni med, detta kan visa civil alternativt militär ägo idag? Eftersom ett ganska litet antal civila anläggningar, vad jag vet, varit SO (åtminstone i modern tid, tänk er att efter Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. började gälla så skyltade man många militära grejer, men det fanns väl knappast några moderna SO-skyltar på de många LC:n som ju 1990 bör ha funnits kvar, men som idag är nedlagda). Att hitta ett bergrum med moderna skyltar från Länsstyrelsen kan alltså betyda något, om man letar i området?

Visst, sedan finns det ju tveksamheter; folkrätten skulle inte ge skydd för anläggningen om den är militär. Men egentligen, man kan väl tänka sig att under ett krigsförlopp så skulle ÖB förflytta sig mellan RB och HKV:s berganläggning ganska frekvent? Eftersom personerna här inne skulle vara överställda ÖB så måste den ju dessutom vara ansluten till militära lednings- och sambandssystem? Dessutom skulle den skyddas militärt såklart, av alla de förband och flygflottiljer som var baserade i närheten. Och till sist så finns väl inget som hindrar att en anläggning överlämnas i civila händer när den befinner sig i färdigt skick, det skulle väl lösa problemen med Folkrätten och dessutom göra att den sticker ut som en anl. i mängden i området. Att den vanliga försvarsbudgeten (antingen från Regering eller Riksdag) ett år höjs de antal Mkr som FM behövt lägga ut är väl ett ganska enkelt sätt att dölja kostnaderna. Kanske kan något finnas om man titter på fördelningen av medel internt inom FM, en ganska kraftig höjning ett visst år av en budgetpost, som inte kan skådas varken föregående eller kommande år?
Senast redigerad av diskhanduk 2011-09-11 kl. 16:34.
Citera
2011-09-11, 16:39
Medlem
SteelPizzas avatar
Förmodligen har dessa kostnader begravts precis på samma sätt som man alltid gjort det inom NATO, på fakturorna så står det att en skruv kostar 100kr/st och en glödlampa 200kr osv..

Att gömma kostnader på dessa sätt har man alltid gjort och kommer förmodligen alltid att göra.

Bolaget X spränger tre bergrum men på fakturan från bolaget X så har man bara gjort ett bergrum som tyvärr drog över budget 300% men ingen klagar på det..
Senast redigerad av SteelPizza 2011-09-11 kl. 16:44.
Citera
2011-09-11, 18:55
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Förmodligen har dessa kostnader begravts precis på samma sätt som man alltid gjort det inom NATO, på fakturorna så står det att en skruv kostar 100kr/st och en glödlampa 200kr osv..

Att gömma kostnader på dessa sätt har man alltid gjort och kommer förmodligen alltid att göra.

Bolaget X spränger tre bergrum men på fakturan från bolaget X så har man bara gjort ett bergrum som tyvärr drog över budget 300% men ingen klagar på det..

Detta är lite av en möjlig halvsanning: Pentagon har varit under granskning många ggr då kostnadsuppföljning varit under all kritik.

I motsats till Sverige så har man under många år öst pengar över militären och ingen president har velat ta i detta med tång för att inte kapa den gren han sitter på nämligen stora intressen som skickar saltade räkningar till Pentagon. mao, de dyra verktygen och toasitsarna är oftast ett fall av saltade räkningar men visst går det att dölja något i detta vilket kan ha skett.

Här är ett exempel på saltad räkning:
http://www.govexec.com/dailyfed/0310/031910cdam1.htm

PÅ en annan not kan jag tipsa om Honecker bunker i DDR, finns virtuell visning vilket kanske kommer till Bergslagen någon vacker dag :

http://www.bunker5001.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in