Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-09-30, 14:42
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Om du tvivlar så tar du turen till Mockfjärd och tar en titt runt berget vid kraftstationen samt berget vid sidan av. Hissen ner genom kraftstationen är inte "ingången".

Så i dessa två berg skulle det då alltså finnas 6 st 7-vånings byggnader stående på fjädrar?
JAg måste tyvärr säga att jag har mina tvivel ang. detta påstående. Men överbevisa mej gärna

Dessutom förstod jag inte riktigt ditt tidigare svar när det gällde den ev. placeringen av en RB i närhet av en vattenkraftanläggning
Citat:
Och det tror du inte man tänkte till om på den tiden?
Nej tydligen inte om man nu placerat den i anslutning till ett ur andra avseenden primärt mål.
Senast redigerad av kolyma 2011-09-30 kl. 14:44.
Citera
2011-09-30, 16:47
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Så i dessa två berg skulle det då alltså finnas 6 st 7-vånings byggnader stående på fjädrar?
JAg måste tyvärr säga att jag har mina tvivel ang. detta påstående. Men överbevisa mej gärna

Dessutom förstod jag inte riktigt ditt tidigare svar när det gällde den ev. placeringen av en RB i närhet av en vattenkraftanläggning
Nej tydligen inte om man nu placerat den i anslutning till ett ur andra avseenden primärt mål.

Det var någon som skrev att det var dumt att anläggningen låg under vattennivån. Men tingen är den att det är en god fallhöjd på älven vid just denna punkt samt längre ner längs älven.

Ang. placeringen av anläggningen i fråga så ser jag inga problem med den, även fast den ligger vid en kraftstation. Delen som innehåller kraftstationen är en avskiljd del av anläggningen. Om nu kraftstationen skulle slås ut med bomber, vilket även det är svårt när allt är förlagt under mark, så skulle inte själva "huvudanläggningen" slås ut då den är avskiljd.
Citera
2011-09-30, 16:53
Medlem
Pansararmens avatar
Det är ingen slump att denna anläggningen är belägen där den är. Närheten till I13 i Falun, Rommehed (Dala Airport), dess avstånd ifrån Stockholm (23 mil) och närheten till Norge (35 mil till Oslo). Med andra ord väldigt lätt att evakuera till med tåg, lufttransport och buss. Man anlade även ett flygfält(gräs, nästan 1km långt) 1 mil från Mockfjärd tidigt på 60-talet.
Lilla Mockfjärd är nog inte den första platsen vår käre vän Ivan skulle tänka på, inte väldigt spännande plats sett ur Ivans perspektiv.
Senast redigerad av Pansararmen 2011-09-30 kl. 17:03.
Citera
2011-09-30, 17:29
Medlem
Pansararmens avatar
Efter som solen skiner och jag är på bra humör så tänker jag bjuda på en detalj till.

Tv/radio utsändningar sköttes av Spånsanmasten 15 kilometer bort.

Tips: Gå ut i solen och njut
Citera
2011-09-30, 17:46
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Min fråga till Pansararmen rör det årtal du nämner, då kungen ska ha besökt bygget; 1953. Det jag då undrar är om inte detta är lite väl tidigt? Visst, ett par års byggande brukar det ju talas om när det gäller berganläggningar av större slag, men det är sju år kvar fram till 60-talets början vid den här tidpunkten. Och RB sägs ju vara en berganläggning som byggdes, driftsattes (och troligtvis även planerades) under 60-talet, därav namnet RB60. Det kan väl inte ha funnits så speciellt mycket vid Mockfjärd att se vid det här tidiga årtalet?

Dessutom, en annan fråga. Ger vår allas kära Ulla något årtal i sin bok?

RB60 är ett namn som givits av lekmän. Byggandet påbörjades på början av 50-talet. 1958 nämner Ulla samtal ang. pelare som skall förstärkas för 800.000SEK.

Lite intressant info:

http://www.vonklopp.se/wordpress/?p=3075
Citera
2011-09-30, 17:46
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Efter som solen skiner och jag är på bra humör så tänker jag bjuda på en detalj till.

Tv/radio utsändningar sköttes av Spånsanmasten 15 kilometer bort.

Tips: Gå ut i solen och njut

En TV-mast som sänder TV

Citera
2011-09-30, 17:59
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
En TV-mast som sänder TV

Citera
2011-09-30, 19:34
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Delen som innehåller kraftstationen är en avskiljd del av anläggningen. Om nu kraftstationen skulle slås ut med bomber, vilket även det är svårt när allt är förlagt under mark, så skulle inte själva "huvudanläggningen" slås ut då den är avskiljd.

Det räcker med att slå ut utskovsdammen så är det slut med elproduktionen, no water no watts.
Citera
2011-09-30, 20:19
Medlem
kolymas avatar
Citat:
RB60 är ett namn som givits av lekmän. Byggandet påbörjades på början av 50-talet. 1958 nämner Ulla samtal ang. pelare som skall förstärkas för 800.000SEK.

Lite intressant info:

http://www.vonklopp.se/wordpress/?p=3075

Intressant förutsatt man är intresserad av kraftverket i sej. Ger dock inget nytt i avseende på RB'n.
RB60 är som sagt ett arbetsnamn för just den här tråden, vilket framgår om man läser tråden.

När du nämner att man använder sej av den mast som ligger 15 km därifrån, hur löste man isåfall överföringen av video dit?
Citera
2011-09-30, 20:27
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Intressant förutsatt man är intresserad av kraftverket i sej. Ger dock inget nytt i avseende på RB'n.
RB60 är som sagt ett arbetsnamn för just den här tråden, vilket framgår om man läser tråden.

När du nämner att man använder sej av den mast som ligger 15 km därifrån, hur löste man isåfall överföringen av video dit?

Jag önskar jag kunde ge dig ett exakt svar på din sista fråga, men jag är inte insatt i hur man löste det problemet. Jag vet bara att det fungerade. Något bättre svar än det kan jag tyvärr inte ge dig min herre.
Citera
2011-09-30, 21:57
Medlem
Citat:

Hur utvecklat var 2 tråds tekniken på den tiden?
Citera
2011-10-01, 10:09
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontman
Hur utvecklat var 2 tråds tekniken på den tiden?
Inte alls skulle jag nog påstå. Möjligtvis att man kunde köra via koax, men p.g.a. att den analoga FDM-tekniken inte var speciellt lämplig till överföring av bredbandig video, och rå-video gick inte att transportera på koax längre sträckor så känns det tveksamt. Så alternativet skulle isåfall vara radiolänk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in