Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2010-08-03, 22:14
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexdrega
Det är Nora som var centralorten. I skyddsrumsbehovet som en del skriver om ordnas enklast i de bergrum som finns runt staden, det var ju där dignitärerna skulle få skydd.

Att ingen förstått vart flygfältet som skulle användas ligger är faktiskt lite roligt, den syns ju jätteväl.
Håller lite på den så kan ni få gissa var

På landsvägen precis norr sjön Saxen, lite väster om Nora.
Citera
2010-08-03, 23:49
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexdrega
Att ingen förstått vart flygfältet som skulle användas ligger är faktiskt lite roligt, den syns ju jätteväl. Håller lite på den så kan ni få gissa var

Egentligen tror jag mest på Perry, men jag vill gärna vara med i tävlingen:

Startbana

Landningsplats
Transportmedel
Citera
2010-08-04, 00:00
Medlem
SirMounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matjun
Hmmm... Du tycker inte det är lite kort? Får det till 400 meter.

Edit: jag är grymt osäker men den här vägen, och fortsättningen söderut ser aningens suspekt ut. Kan ha fel.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http% 3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226606971%22%20x%3D%221449065% 22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Jepp, helt fel. Vägen är backig och omgjord och hög vägkant på höger sida.
Citera
2010-08-04, 00:16
Medlem
SirMounts avatar
När jag var yngre så åkte jag buss denna väg i flera år. Vägen var inte omgjord då och de var stor aktivitet i berget vid Nora korset. "Mogetorps rakan" var mycket bredare än resten av vägen mellan Örebro och uppåt landet just där. Inga träd vid sidan av vägen eller något annat som kunde slå i några breda vingar. Lite kort kanske om man jämför med andra kända landningsbanor på väg i Sverige.
De anmärkningsvärda är att i slutet på rakan, där de nu ligger ett bussgarage, så var de förr (80 talet) ett grönt hus med gröna el anslutnings skåp bredvid. Precis sådan som finns vid andra landningsbanor vid vägar.
Kan ha varit något annat eller inte.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http% 3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226590796%22%20x%3D%221463208% 22%3E%3Ct%3EMogetorps%20rakan%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
Citera
2010-08-04, 01:23
Medlem
mcJOckes avatar
Jag tror att en del av Er är rätt ute, finns dessutom säkerligen flera alternativ att använda, mogetorpsrakan ett av dem, gräsfäletet/åkern på östra sidan nora-sjön ett annat.
Citera
2010-08-04, 11:20
Medlem
Det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Hkp_1 var nog också aktuellt eftersom gräsbanor blir lervällingsbanor under vår/höst. Dessutom ett snabbt transportmedel mellan anläggningarna.

En zon behövde säkert ett luftförsvar av någon rote eller halv division. Inga vägbaser finns överhuvudtaget i förteckningar avs. denna landsända. Som ni säger så är Mogetorpsrakan intressant men har för mig även någon raka på väg 50 norr Storå är möjlig att använda. Har tom. för mig att jag för tre år sedan såg den i någon reservägbasförteckning där den senare togs bort. Har för mig att den kallades "Lindesberg" så det kan ju vara Mogetorp som avses. (kan minnas fel här). Mogetorp bör ju varit högst aktuellt på 50-talet...

Hursomhelst verkar det vara kotym att ha en bana inom 1-3km från många anläggningar. Har även hört talas om en dold gräsbana i direkt anslutning till en anläggning i Noras närhet men valt att inte redovisa den här.

Tror också man får skilja på de större plan som kanske skulle stå för tilltransporten av befattningshavare, och de små sambandsflygplan som användes för kurirer och förbindelseofficerare.
Citera
2010-08-04, 21:31
Medlem
En reflektion kring Sörbyberget. Efter att berget stod klart för invigning av lfc W5 1957 så verkar denna funnits kvar till 1966 då den plötsligt utgår ur nya sektororganisationen. Detta är bara tre år efter man slutligt fått reda på vad Wennerström avslöjat om Flygvapnet. Vad kan den fått för roll efter 1966? Lades den i träda eller fick något mindre viktigt tillgång till berget? Kan det varit det året då C. E1 flyttade hit till "Stenbjörn" från "Träbjörn" i Västergötland?

Källa: Bilderna på sid 13
http://www.fht.nu/7/37/var/dfolderID/4/dID/882
Citera
2010-08-05, 10:03
Medlem
bojos avatar
Jag hittade följande sida, som verifierar stenbjörn dit och ungefär årtal.
Citat:
1964 sökte jag till Lfc W5 i Örebro där Bengt Sundin var
sektorteleingenjör och Roland
Jansson teleförman. Vid nyåret 1965 tog jag av mig uniformen och fick en
civil tjänst. Vid en
övning dog Roland hastigt och jag ficköverta teleförmantjänsten.

Nu började den stora ombyggnaden. ”Kyrkan” tömdes och flyttades undan,
lfc blev ett lfuc.
Allt för att bereda plats för ”Björn”.

Bengt Sundin lämnade W5 1968 för en tjänst vid RAB. Jag blev då
sektorteleingenjör fram till
i början av 70-talet då Harald Wretmalm på O5 tog över mig till
driftledningen. På O5, som
sedan blev Sektor Mitt, blev jag kvar till 1986 då jag började på RAB
och fick Bengt Sundin
som arbetskamrat igen.

från
www.fht.nu/dokumentbank/*tele*_sektor*tele*ing.pdf
Citera
2010-08-05, 18:39
Medlem
Tack för intressant dokument Bojo. Hade problem med länken och hoppas denna fungerar.

[/quote]
Blev utlånad till TVT tranmissionsavd i
Stockholm för inmätning av 12-MHz koaxiaanläggning mellan Stockholm ochÖrebro.
Inmätningen pågick 1958-59

Från samma dokument (hoppas länken funkar)
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCIQFjAC&url=http%3A %2F%2Fwww.fht.nu%2Fdokumentbank%2Ftele_sektortelei ng.pdf&ei=4dtaTI_TKJuJOILp0NoN&usg=AFQjCNEnNehKXbi quJzH2M3jsKIWUkeCLA&sig2=WdYNWsonxJZi4GYo19zFSg

1962 var W5 färdigt med sina Lgc. Kompletteringar med utbyggnad av Ls och trådnät pågick.
Rl-utbyggnad sköttes från FMV och CVA, som även skötte Rl-underhållet. Gpl inom området
utbyggdes av Fst och underhölls av TVT och CVA avd 865, dvs Bengt Föllinger och några
tekniker.
1966-67 utreddes hur underhållet skulle samordnas. Gruppen, Ag Lars, leddes av övlt
Hagelborg under medverkan av Arne Norberg CVA, Sture Selemark FF/UH, Astrid Nystedt
CVA som sekreterare och undertecknad biträdde.

Sundin, Bengt I skuggan av Wennerströmaffären flyttades
”Björn” till W5. Oprummet fick ett stort kartbord med Norden och Baltikum. De gamla
borden med W5 och Sverige demonterades. Ett nytt bantat oprum för W5 uppfördes på annan
plats inom anläggningen.
Kontaktman inom FMV var Tage Phil och från E1 var kn Lindström
pådrivare. Förbindelseplanering och anordnande var omfattande.
Ag Lars underkändes till delar av CFV. Sektorn skulle inte integreras i något! Jag fick välja
och lämnade W5 för en tjänst på Fo51, avd Te. Anders Sturesson tog över W5.
W5 blev O5V. Fo51 blev i OLLI en del av RAB. Anders kom med tiden till RAB. Nu är vi
pensionärer och varje vecka tar vi långa promenader tillsammans.

Thomsen, Harald: På uppdrag från och i nära
samverkan med Flygstaben fick han ansvaret för att
systemplanera och leda uppbyggnaden av flygvapnets
landsomfattande luftoperativa radionät. Detta nät, som blev
Haralds livsverk,
Senast redigerad av Achtung Panzer 2010-08-05 kl. 18:41.
Citera
2010-08-06, 00:01
Medlem
bojos avatar
Hej Achtung, det var attans att jag inte kollade länken, den fungerade för ett tag sedan och trodde den var aktuell fortfarande.

Nu hittade du igen dokumentet i alla fall, så allt blev bra.

Bäst att spara ned pdf filen till arkivet så man kan läsa den igen om andan faller på
Citera
2010-08-06, 19:37
Medlem
perry2s avatar
Mr sexdrega får tydligen inte igång modemet.....
Läste länken om alla strilgubbarna som var födda för länge sen. 2 av dem gick till RAB, man vet i övrigt ganska lite om RAB.
Citera
2010-08-11, 17:33
Medlem
Ur boken Svenska Flygbaser:
Flygbasgrupp Eskilstuna
Huvudbas: Eskilstuna
Sidobaser: Tullinge, Strängnäs, Arboga, Örebro, Karlstad.
Reservbaser: Laxå, Karlskoga, Hagfors, Torsby, Arvika

Påstående: Evakuering av Riksstyrelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in