Det här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hkp_1 var nog också aktuellt eftersom gräsbanor blir lervällingsbanor under vår/höst. Dessutom ett snabbt transportmedel mellan anläggningarna.
En zon behövde säkert ett luftförsvar av någon rote eller halv division. Inga vägbaser finns överhuvudtaget i förteckningar avs. denna landsända. Som ni säger så är Mogetorpsrakan intressant men har för mig även någon raka på väg 50 norr Storå är möjlig att använda. Har tom. för mig att jag för tre år sedan såg den i någon reservägbasförteckning där den senare togs bort. Har för mig att den kallades "Lindesberg" så det kan ju vara Mogetorp som avses. (kan minnas fel här). Mogetorp bör ju varit högst aktuellt på 50-talet...
Hursomhelst verkar det vara kotym att ha en bana inom 1-3km från många anläggningar. Har även hört talas om en dold gräsbana i direkt anslutning till en anläggning i Noras närhet men valt att inte redovisa den här.
Tror också man får skilja på de större plan som kanske skulle stå för tilltransporten av befattningshavare, och de små sambandsflygplan som användes för kurirer och förbindelseofficerare.