Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-07, 20:25
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Men du, där är en ledtråd ; Vem tog det fotot och var var det publicerat?

Jadu, fråga inte mig Såg den på någon hemsida (tror jag??) alt så var det i samband med en artikel. Det ska, så vitt jag förstått den siste statsministern som fått öva utrymmning till och vid "riksbunkern"... Den som har tid, leta lite här på FB, tror länken till bilden kan ligga här.

edit:
Måste dock tillägga att det ju inte är säkert att han var vid den riktiga riksbunkern.
Senast redigerad av mcJOcke 2008-08-07 kl. 20:27.
Citera
2008-08-07, 20:32
Medlem
UT64s avatar
Hej

En del inlägg i denna tråden handlar ju lite om "Varför är den
och den imponerande anläggningen skrotad ?"

Svaret är att en ny era inleddes i Januari 1991 då USA
anföll Irak i 1:a Gulfkriget. Laserstyrda bomber släppta av
stealthflygplan gjorde skrot av i stort sett alla fasta installationer
som fienden hade. Dessa vapen var inte nya men det var första
gången de användes i stor skala och med stor framgång.
Man visade att detta var framtidens vapen.

Då inledde nog det svenska försvaret en genomgång av våra egna
hårdgjorda anläggningar och utredde huruvida bergrum xxx kan
förstöras av en 500kgs LGB som träffar i luftintag si och så.

Kan tänka mig att det blev ett ganska nedslående resultat.
Många av våra anläggningar är byggda under 50-talet då den
typen av vapen inte fanns. Hotet då var kärnladdningar av
måttfull kaliber som tänktes dimpa ner i närheten av berganläggningen.
Inte en Tomahawk som kan tänkas träffa mitt i prick på huvudentreen.

Detta plus det faktum att Sovjet upphörde i samma veva gjorde
nog att det ofta var lätta beslut att fatta. Man kan ju sakna dem av
nostalgiskäl men knappast av militärtekniska.

(Har varit inne i ett stort KA-batteri insprängt i berg och det var grymt
läckert och säkert jättemodernt till i allafall 70-talet men mot en modern
angripare idag förmodligen odugligt.)
Citera
2008-08-07, 20:40
Medlem
Varför ge upp redan innan det händer, det som inte får hända ...!
Ett bergrum är väl ändå motståndskraftigare än en nedgrävd container ..
Citera
2008-08-07, 20:50
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hej

En del inlägg i denna tråden handlar ju lite om "Varför är den
och den imponerande anläggningen skrotad ?"

Svaret är att en ny era inleddes i Januari 1991 då USA
anföll Irak i 1:a Gulfkriget. Laserstyrda bomber släppta av
stealthflygplan gjorde skrot av i stort sett alla fasta installationer
som fienden hade. Dessa vapen var inte nya men det var första
gången de användes i stor skala och med stor framgång.
Man visade att detta var framtidens vapen.

Då inledde nog det svenska försvaret en genomgång av våra egna
hårdgjorda anläggningar och utredde huruvida bergrum xxx kan
förstöras av en 500kgs LGB som träffar i luftintag si och så.

Kan tänka mig att det blev ett ganska nedslående resultat.
Många av våra anläggningar är byggda under 50-talet då den
typen av vapen inte fanns. Hotet då var kärnladdningar av
måttfull kaliber som tänktes dimpa ner i närheten av berganläggningen.
Inte en Tomahawk som kan tänkas träffa mitt i prick på huvudentreen.

Detta plus det faktum att Sovjet upphörde i samma veva gjorde
nog att det ofta var lätta beslut att fatta. Man kan ju sakna dem av
nostalgiskäl men knappast av militärtekniska.

(Har varit inne i ett stort KA-batteri insprängt i berg och det var grymt
läckert och säkert jättemodernt till i allafall 70-talet men mot en modern
angripare idag förmodligen odugligt.)

Om man tar Bergslagen som exempel så är där som bekant väldigt bra berggrund osv. Amerikanska militärer har gjort åtskilliga besök i Svenska anläggningar och i många fall tagit lärdom av Svensk ingenjörskonst.

Kan nog säga att en RB insprängd djupt ner i berget med "rätt" design klarar av dom flesta "Bunkerbusters"
Citera
2008-08-07, 20:55
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Om man tar Bergslagen som exempel så är där som bekant väldigt bra berggrund osv. Amerikanska militärer har gjort åtskilliga besök i Svenska anläggningar och i många fall tagit lärdom av Svensk ingenjörskonst.

Kan nog säga att en RB insprängd djupt ner i berget med "rätt" design klarar av dom flesta "Bunkerbusters"

Stämmer bra, i parantes kan man säga att amerikanarnas norad skall vara inspirerad av den svenska "modellen"

Däremot måste jag hålla med UT64 om anledning till att den lagts i malpåse och vidare fått en ny uppgift. Rörlighet och att finnas men inte synas har tagit över från att gräva ner sig. Finns flera fördelar med att kunna röra på sig i ett modernt krig.
Citera
2008-08-07, 21:03
Medlem
Risken är att ämnet håller bli lite OT. Men kan det vara så att den tidigare strategin övergavs när Stig Bergling lämnade ut kvalificerat hemliga handlingar över svenska försvarsanläggningar. I materialet fanns bla en förteckning av alla fasta befästningar.
Citera
2008-08-07, 21:03
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Stämmer bra, i parantes kan man säga att amerikanarnas norad skall vara inspirerad av den svenska "modellen"

Däremot måste jag hålla med UT64 om anledning till att den lagts i malpåse och vidare fått en ny uppgift. Rörlighet och att finnas men inte synas har tagit över från att gräva ner sig. Finns flera fördelar med att kunna röra på sig i ett modernt krig.

Säkerligen, men att det byggts nya anläggningar sen 50-talet vet vi, och jag är säker på att det finns en el flera "moderna" RB som är aktuella i krig. Stora som fan och kan hålla många höjdare vid liv för en bra stund Klart att det finns rörliga alternativ men dom fasta installationerna är långt ifrån historia
Citera
2008-08-07, 21:12
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Risken är att ämnet håller bli lite OT. Men kan det vara så att den tidigare strategin övergavs när Stig Bergling lämnade ut kvalificerat hemliga handlingar över svenska försvarsanläggningar. I materialet fanns bla en förteckning av alla fasta befästningar.

Du menar inte Stig Wennerström ? Året var 1961 han gav rubbet till björnen.

Stig Bergling gjorde det kanske igen men FM lät bygga nya och bättre bergrum. Ja det kostade en jvla massa pengar..
Citera
2008-08-07, 21:14
Medlem
Kalla krigets Riksbunker

Nu tar vi det från början igen.
Vi letar efter ett bergrum som Ulla L var med att skaffa pengar till och detta eftersom vi är intresserade av Kalla krigets historia.
På den tiden resonerade man som så att den lede fi kom från öster så det var säkrast att dra sig mot väst för att via ex Norge sätta sig i säkerhet. Jag har inte varit med på en enda övning där fi kommit från nå´t annat håll.
Det kom att falla på Bergslagens-, Tvedens- och eller Kilsbergens lott att härbärgera ett stort bergrum för de på den tiden behövdes för att styra och försvara Sverige.
På den tiden var det mesta inom radio mm av brötiga mått (titta bara på en gammal rörförstärkare) och inget man spräng omkring med i fickan. En mobil radiolänk krävde minst en 912:a, inte Porsche utan Volvo treaxlad terränglastbil med fast diffspärr på alla axlar.
Till detta bergrum, ett eller flera, krävdes alltså rejäla doningar dvs höga master. Det fixades med sk sändarannex som inte kunde ligga alltför långt ifrån. Ett, som fram tills strax före nu, och som var nr1 om krig eller ofred skulle bryta ut ligger/låg SSV om Lindesberg.
Därifrån skulle det alltså gått kablar som anslöts till bergrummets kommunikationanläggning.
För transport till berget användes nog i 1:a hand tåg men också kanske buss.
Att kungen mfl inte skulle ha åkt med ser jag som nonsens. Kolla hur Håkon gjorde WW II.
Man var alltså skraj för en a-bomb och jag tror att nån tanke på att sitta fast 7 våningar ner under Universitetsbiblioteket i Göteborg eller i nån annan stad var uteslutet. Nej ut och bort från bombmålen.
Så var kan järnvägar ha gått nära berg i någon underlig dragning eller nå´t?
Finns det månne något som kan likna en landningsbana för lättare plan?
Var kan det finnas sändarannex mer än syd Lindesberg?
Nån skrev att Tiveden var otänkbart eftersom hans släktingar jobbat i Tveden hela sina liv, kan man vara säker på det så bortfaller en massa dåliga vägar. Tro mig jag har kört där.
Detta är några frågor och det finns många därtill så om du grunnar på nå´t, fråga. Kanske nån som är med har svaret eller kan ge info och därmed avancera framåt.
Citera
2008-08-07, 21:27
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Nu tar vi det från början igen.
Vi letar efter ett bergrum som Ulla L var med att skaffa pengar till och detta eftersom vi är intresserade av Kalla krigets historia.
På den tiden resonerade man som så att den lede fi kom från öster så det var säkrast att dra sig mot väst för att via ex Norge sätta sig i säkerhet. Jag har inte varit med på en enda övning där fi kommit från nå´t annat håll.
Det kom att falla på Bergslagens-, Tvedens- och eller Kilsbergens lott att härbärgera ett stort bergrum för de på den tiden behövdes för att styra och försvara Sverige.
På den tiden var det mesta inom radio mm av brötiga mått (titta bara på en gammal rörförstärkare) och inget man spräng omkring med i fickan. En mobil radiolänk krävde minst en 912:a, inte Porsche utan Volvo treaxlad terränglastbil med fast diffspärr på alla axlar.
Till detta bergrum, ett eller flera, krävdes alltså rejäla doningar dvs höga master. Det fixades med sk sändarannex som inte kunde ligga alltför långt ifrån. Ett, som fram tills strax före nu, och som var nr1 om krig eller ofred skulle bryta ut ligger/låg SSV om Lindesberg.
Därifrån skulle det alltså gått kablar som anslöts till bergrummets kommunikationanläggning.
För transport till berget användes nog i 1:a hand tåg men också kanske buss.
Att kungen mfl inte skulle ha åkt med ser jag som nonsens. Kolla hur Håkon gjorde WW II.
Man var alltså skraj för en a-bomb och jag tror att nån tanke på att sitta fast 7 våningar ner under Universitetsbiblioteket i Göteborg eller i nån annan stad var uteslutet. Nej ut och bort från bombmålen.
Så var kan järnvägar ha gått nära berg i någon underlig dragning eller nå´t?
Finns det månne något som kan likna en landningsbana för lättare plan?
Var kan det finnas sändarannex mer än syd Lindesberg?
Nån skrev att Tiveden var otänkbart eftersom hans släktingar jobbat i Tveden hela sina liv, kan man vara säker på det så bortfaller en massa dåliga vägar. Tro mig jag har kört där.
Detta är några frågor och det finns många därtill så om du grunnar på nå´t, fråga. Kanske nån som är med har svaret eller kan ge info och därmed avancera framåt.

Har du varit och kikat i trakterna du nämner ? sett något som du vill berätta om ?
Citera
2008-08-07, 21:29
Medlem
Citat:

Stig Bergling gjorde det kanske igen men FM lät bygga nya och bättre bergrum. Ja det kostade en jvla massa pengar..

Spionen Stig Bergling lämnade ut sammanställningen över Sveriges försvarsanläggningar, "den svenska fästningskoden". Vissa uppgifter finns med på Sovjets kartor över hur Sverige kan angripas. Wennerström koncentrerade sig mer på luftförsvaret och flyget.
Senast redigerad av 2006 2008-08-07 kl. 21:32.
Citera
2008-08-07, 21:34
Bannlyst
Citat:

Bergling lämnade ut bla Elefanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in