Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-31, 12:22
  #1
Medlem
Pentanistens avatar
Sitter på en iPhone. Ska fatta mig kort.

Dator 1: Har kunnat startas men här pipit 2 gånger/start den senaste veckan. Här bytt ramminnen och bytt tillbaka, fungerade ej.

Dator 2: fick idén att byta ramminnen på du båda datorerna men detta gick inte då den ena använder ddr och den andra ddr2. Vid start piper den långa tooner och bilden syns ej.

Skulle vara lägligt med en factory reset, hur man nu gör det.

Eller vad tror ni?

Mvh
Citera
2008-07-31, 12:50
  #2
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentanisten
Sitter på en iPhone. Ska fatta mig kort.

Dator 1: Har kunnat startas men här pipit 2 gånger/start den senaste veckan. Här bytt ramminnen och bytt tillbaka, fungerade ej.

Dator 2: fick idén att byta ramminnen på du båda datorerna men detta gick inte då den ena använder ddr och den andra ddr2. Vid start piper den långa tooner och bilden syns ej.

Skulle vara lägligt med en factory reset, hur man nu gör det.

Eller vad tror ni?

Mvh



Har du provat att resetta moderkorten? Dvs ta ut batteriet? Det runda silvriga föremålet som sitter på södra delen av kortet.
Citera
2008-07-31, 12:51
  #3
Medlem
Mattias_Cs avatar
Vad är det för moderkort och hur många långa, korta toner kommer det? Man ska kunna söka på tex. google på "bios error tones" och genom att lyssna på tonerna komma fram till vad som är fel på burkarna...
Citera
2008-07-31, 13:23
  #4
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Har du provat att resetta moderkorten? Dvs ta ut batteriet? Det runda silvriga föremålet som sitter på södra delen av kortet.

Dator 1: den startar, men när den ska in på windows klagar den på konfig.fel i hårddisken. Bios setup vägrar starta vid begär.

Dator 2: ingen skillnad

Nu då?
Citera
2008-07-31, 13:33
  #5
Medlem
Pentanistens avatar
Samma process igen på dator 1. Nu startar inte tangentbordet. Tillbaka till ruta ett :/
Citera
2008-07-31, 14:14
  #6
Medlem
Pentanistens avatar
En fråga bara. Är det värdare att laga datorn professionellt eller att köpa en ny? Detta är ju bara frustrerande. Skulle jag köpt en ny hade den nog landat på runt 8-10k. Här försökt laga dator 1 tidigare men de viastebinte vad problemet var. Vad sägs? Vad kan det dessutom kosta att få den lagad?
Citera
2008-07-31, 15:20
  #7
Medlem
Minfäldts avatar
Alternativ ett är ju att hitta nån datorkunnig som kan felsöka eftersom det antagligen bara är en sak som har pajat (oftast PSU) och det är betydligt billigare än en ny eller att lämna in den. Med tillgång till en helt fungerande dator (dvs uppsättning delar som man vet fungerar) är det en enkel match att hitta syndaren.

Jag har inte hört om några speciellt bra erfarenheter av att lämna in datorer men det hänger ju helt på hur professionella de är.

En felsökning hos nån firma bör knappast kosta mer än 500-800kr och sen borde du ha ett förslag på vad rep skulle kosta också, akta dig för att de reparerar utan att fråga eftersom min erfarenhet av småbutiker är att de inte har speciellt bra koll på regler eller vad som avtalats. Vad det kostar att fixa beror helt på vad det är som gått sönder eftersom inte många delar går att fixa utan de ska bytas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback