Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-22, 13:47
  #25
Medlem
rammzis avatar
Gammal tråd men jag råkade surfa in på den.

Jag har tillagat mycket duva. Jag varierar lite men jag brukar för det mesta bara ta ur bröstet, bryna det med charlottenlök och lite vitlök, hälla på rödvin och kanske lite buljong, salt och peppar, låta det koka upp och montera med en rejäl smörklick och servera med kokt potatis, men jag har olika varianter.
En annan värd att nämna är att linda in bröstet i bacon och försegla med en tandpetare. Bryna hela härligheten, peppra och eventuellt salt en aning, lägga i ugnen på medelhög temperatur tills det hela är genomstekt. Servera med rostad potatis eller liknande och en god BBQ-sås eller bara rödvinssås. Riktigt gott.
Har också stekt i gryta och sedan kokat med cocosmjölk, chilli, vitlök, salt och peppar och lite citron. Det sista har jag haft i en näva strimlade grönsaker, som paprika, "filead" tomat, lite jordnötter. Funkar med jasminris.

Har ätit stadsduva, ringduva, turkduva och skogsduva (jag vet att den är fridlyst, ring snuten) och det är inget fel på maten man får från dem. Man blir vad man äter och stadsduva är ingen delikatess, men jag har aldrig blivit sjuk.

Jag skjuter mina duvor med ett trimmat luftgevär eller tar dem med snaror. Moralkakor undanbedes. Jag äter iallafall det jag dödar.
Citera
2012-08-09, 11:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Gammal tråd men jag råkade surfa in på den.

Jag har tillagat mycket duva. Jag varierar lite men jag brukar för det mesta bara ta ur bröstet, bryna det med charlottenlök och lite vitlök, hälla på rödvin och kanske lite buljong, salt och peppar, låta det koka upp och montera med en rejäl smörklick och servera med kokt potatis, men jag har olika varianter.
En annan värd att nämna är att linda in bröstet i bacon och försegla med en tandpetare. Bryna hela härligheten, peppra och eventuellt salt en aning, lägga i ugnen på medelhög temperatur tills det hela är genomstekt. Servera med rostad potatis eller liknande och en god BBQ-sås eller bara rödvinssås. Riktigt gott.
Har också stekt i gryta och sedan kokat med cocosmjölk, chilli, vitlök, salt och peppar och lite citron. Det sista har jag haft i en näva strimlade grönsaker, som paprika, "filead" tomat, lite jordnötter. Funkar med jasminris.

Har ätit stadsduva, ringduva, turkduva och skogsduva (jag vet att den är fridlyst, ring snuten) och det är inget fel på maten man får från dem. Man blir vad man äter och stadsduva är ingen delikatess, men jag har aldrig blivit sjuk.

Jag skjuter mina duvor med ett trimmat luftgevär eller tar dem med snaror. Moralkakor undanbedes. Jag äter iallafall det jag dödar.


Hehe vilken lirare. Skjuter du dem mitt i stan? Är du inte rädd att bli ertappad?

Tycker bara det är bra om folk äter upp lite duvor, finns för jävla många av dem ändå. Skogsduvorna kan man kanske låta bli dock....

Kul tråd annars. Skulle nog vara lite nojig över parasiter och sådant dock. Ringduvor är flygande råttor för mig.
Citera
2012-08-09, 13:05
  #27
Medlem
Nemjungs avatar
blodduva har jag ätit fåtal gånger. Rosa stekt, rätt gott men inget super duper.. ett litet bröst ligger på kanske runt 50-80g så inte mkt mat när man får de på "finkrogar"
Citera
2012-08-09, 13:14
  #28
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Gammal tråd men jag råkade surfa in på den.

Jag har tillagat mycket duva. Jag varierar lite men jag brukar för det mesta bara ta ur bröstet, bryna det med charlottenlök och lite vitlök, hälla på rödvin och kanske lite buljong, salt och peppar, låta det koka upp och montera med en rejäl smörklick och servera med kokt potatis, men jag har olika varianter.
En annan värd att nämna är att linda in bröstet i bacon och försegla med en tandpetare. Bryna hela härligheten, peppra och eventuellt salt en aning, lägga i ugnen på medelhög temperatur tills det hela är genomstekt. Servera med rostad potatis eller liknande och en god BBQ-sås eller bara rödvinssås. Riktigt gott.
Har också stekt i gryta och sedan kokat med cocosmjölk, chilli, vitlök, salt och peppar och lite citron. Det sista har jag haft i en näva strimlade grönsaker, som paprika, "filead" tomat, lite jordnötter. Funkar med jasminris.

Har ätit stadsduva, ringduva, turkduva och skogsduva (jag vet att den är fridlyst, ring snuten) och det är inget fel på maten man får från dem. Man blir vad man äter och stadsduva är ingen delikatess, men jag har aldrig blivit sjuk.

Jag skjuter mina duvor med ett trimmat luftgevär eller tar dem med snaror. Moralkakor undanbedes. Jag äter iallafall det jag dödar.

Tycker du gör en hedervärd insats när du jagar duva.
Personligen ser jag detta ofog till fågel som totalt onödigt och som bara skitar ner.

Skulle vara intressant att smaka duva faktiskt, men är lite skeptisk. Dock så låter de två första tillagningsmetoderna du beskriver riktigt gott.
Citera
2013-01-25, 12:10
  #29
Medlem
Fler synpunkter på ämnet?
Citera
2013-01-25, 12:12
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
När jag var ung hade vi duvslag med friflygande tamduvor som levde runt i byn men som fick sovplats och lite säd hos oss. Dessa åt vi av hela tiden och det var suveränt goda.

Vi åt i princip bara duvungarna som otroligt möra och fina i köttet och med mycket god smak.

Jag tror inte dessa tamduvor skiljer sig särskilt mycket i smak från vanliga frihäckande tamduvor i städerna.

Ringduva uppskattar jag däemot inte särskilt mycket. Jag har iofs bara ätit vuxna individer och om de får mjälla till sig några dagar innan tillagning är de ok men går inte upp mot min barndoms duvungar.


Hur fick ni fatt i/dödade dessa duvor?
Citera
2013-01-25, 19:57
  #31
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin håle
Hur fick ni fatt i/dödade dessa duvor?

Menar du tamduvorna så var det ju som sagt duvslag, så då gick man ju bara in och tog duvorna och vred nacken av dem.

Menar du ringduva så var det via jakt.
Citera
2013-01-26, 12:26
  #32
Medlem
02-02-2012s avatar
Duva gör man väl lämpligast i ugnen? Borde vara som kyckling med enda undantaget att duva är betydligt mindre och man borde anpassa tiden i ugnen efter detta. Panera den och kasta in den så lång tid som behövs så är det klart att serveras med potatis man bakat i ugnen samtidigt. Det finns ett recept som jag inte hittar nu som är en rätt uteliggare i USA brukar laga, den finns även på restauranger så ni förstår hur lätt det är att laga till duva. Duvan skulle slås in i alu folie och rostas/grillar över öppen eld eller i en ugn insmord i de kryddor man vill använda.
Citera
2013-02-02, 16:14
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Menar du tamduvorna så var det ju som sagt duvslag, så då gick man ju bara in och tog duvorna och vred nacken av dem.

Menar du ringduva så var det via jakt.


Förlåt om jag är trög men flög de inte iväg då bara?
Citera
2013-02-02, 16:21
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hin håle
Förlåt om jag är trög men flög de inte iväg då bara?

Alltså ett duvslag är ju en liten byggnad eller inhägnad där man har duvor som "husdjur" så de kan inte flyga i väg.
Citera
2014-04-13, 14:11
  #35
Medlem
morkfromorks avatar
En vän som flög in från Hong Kong var vänlig nog att ta med två tillagade duvor, smakade himmelskt, som en liten kyckling med viltsmak med en hint av lever

Dessa är uppfödda med kontrollerad mat mm. Inte alltid riskfritt att äta duva annars vad jag förstår.

Rekas verkligen till den som ska resa till HK
Citera
2017-06-01, 22:58
  #36
Medlem
NinjaRicos avatar
Stadsduva skulle jag inte äta pga allt skit de äter, men är jägare o skjuter ofta duva och tar reda på alla, det är asgott.
Mitt bästa recept är enkelt o gott
Bryn duvbrösten så de får färg, salt, svartpeppar, dra ner värmen
Häll på grädde och låt koka en tid med Gröna ärtor.
Låter konstigt men det är sjukt gott!
Kör vi nästan varje gång det blir duva!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback