2008-11-02, 00:36
  #10525
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Hm, det här får mig att återkomma till mannen med alla sina väninnor. Ingen väninna ville gå till polisen och vittna. Men själv skulle han prompt ringa upp polisen om sina väninnors iaktagelser. Varför kunde inte källan själv ta kontakten?
Det var väl den gamle mannen som ringde in till polisen och förtäljde vad hans kvinnliga bekant bevittnat vid ån eftersom hon inte ville/vågade ringa själv.
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1176658/inga-fynd-i-arbogaan
2008-11-02, 00:40
  #10526
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majrim
Jag ser inte att jag gör något antagande eller uttalande ALLS om svensk förtalslagstiftning.

Jag säger att om du anser att något här bryter mot lagen så är det bara att göra en polisanmälan.

Och jag säger att om du hade någon aning om hur svensk förtalslagstiftning fungerar så skulle du veta att det inte alls bara är att göra en polisanmälan.

Det betyder dock inte att saker som skrivs här inte kan vara grovt förtal i lagens mening.
2008-11-02, 00:45
  #10527
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ang. det fetmarkerade.

Du slutar aldrig att förvåna nackepa. Nu avslöjar du att du inte har läst FUP.

(Jag har sedan "urminnes tider" aldrig trott att du har tillgång till FUP.)

Jag kanske har blandat ihop detta med de tidigare diskussionerna som handlat om att T satt med RJ dagen efter och kom in på CS. Tipset kom sen från en väninna till familjen.

Jag har inga problem att erkänna om jag har fel eller har missuppfattat saker.

Alla har tillgång till FUP. Typiskt trams som jag inte tidigare ens har orkat bemöda mig med att besvara. Nu gjorde jag det ändå.
2008-11-02, 00:49
  #10528
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det var väl den gamle mannen som ringde in till polisen och förtäljde vad hans kvinnliga bekant bevittnat vid ån eftersom hon inte ville/vågade ringa själv.
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1176658/inga-fynd-i-arbogaan

Vem fasiken är han och vilka är hans väninnor?

Kan han ha något med dådet att göra?

Kan hans vänninor ha något med dådet att göra?
2008-11-02, 00:53
  #10529
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Jag kanske har blandat ihop detta med de tidigare diskussionerna som handlat om att T satt med RJ dagen efter och kom in på CS. Tipset kom sen från en väninna till familjen.

Jag har inga problem att erkänna om jag har fel eller har missuppfattat saker.

Alla har tillgång till FUP. Typiskt trams som jag inte tidigare ens har orkat bemöda mig med att besvara. Nu gjorde jag det ändå.

Jag har fetmarkerat det jag vill kommentera.

Har DU tillgång till FUP?
2008-11-02, 01:00
  #10530
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Och jag säger att om du hade någon aning om hur svensk förtalslagstiftning fungerar så skulle du veta att det inte alls bara är att göra en polisanmälan.

Det betyder dock inte att saker som skrivs här inte kan vara grovt förtal i lagens mening.

Juridiska hårklyverier?
Gör du en anmälan så tar polis och åklagare ställning till om det finns något underlag eller inte för det, så slipper du sitta vaken på nätterna och grubbla över det.

Det är därför det finns utbildat folk inom rättsväsendet
En polisanmälan är bara att göra, man behöver inte SJÄLV försöka utreda om det finns grund för den eller ej. Det jobbet gör juristerna eftersom det är tada..Deras jobb!
__________________
Senast redigerad av majrim 2008-11-02 kl. 01:03.
2008-11-02, 01:07
  #10531
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Vem fasiken är han och vilka är hans väninnor?

Kan han ha något med dådet att göra?

Kan hans vänninor ha något med dådet att göra?

Dina frågor baseras på den här artikeln:
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1176658/inga-fynd-i-arbogaan

Hittar du några svar?
2008-11-02, 01:19
  #10532
Medlem
Frubeates avatar
Ursprungligen postat av SingleStar
Vem fasiken är han och vilka är hans väninnor?

Kan han ha något med dådet att göra?

Kan hans vänninor ha något med dådet att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Dina frågor baseras på den här artikeln:
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1176658/inga-fynd-i-arbogaan

Hittar du några svar?

Står här också: FUP s.870 (Adobe s. 883)
2008-11-02, 01:21
  #10533
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

Hittar du några svar?


Nej, h*n (känns som hyckleri då jag vet könet) hittar väl aldrig några svar. Bara mer och mer osammanhängande frågor ingen ur utredningen kan svara emot. Känns lite som *nick* försöker ta till alla medel för att få detta omprövat i TR. Varför kan vi spekulera länge i..
2008-11-02, 01:36
  #10534
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
[...]
Om vi återgår till ämnet så är det intressant att polisen alltså fick tips om CS redan första natten. Det har tidigare sagts i tråden att CS-tipset kom lite senare.

Ja, det är rätt intressant att polisen fick tips om CS ganska fort, om det nu var första natten eller inte, vilket jag inte har koll på.
Men vi kanske tycker det är intressant utifrån olika perspektiv?

Mitt perspektiv:
CS har med sitt agerande (bl.a. "adoptionsbrevet") gjort sig så bemärkt att någon/några ansåg att hon borde kollas av polisen, som en möjlig gm.
Det tycker jag säger ganska mycket.
Jag tror inte den, eller de som tipsade bara drog vem som helst upp ur hatten bara för att ha något att tipsa om. De hadde sina grunder.

Ditt perspektiv?
2008-11-02, 02:11
  #10535
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Dina frågor baseras på den här artikeln:
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1176658/inga-fynd-i-arbogaan

Hittar du några svar?
Svaret finns i denna artikel att andra får ringa in tips som inte uppgiftslämnaren vågar kontakta polis med.
2008-11-02, 03:01
  #10536
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
"Vi" är vi alla som seriöst vill diskutera trådens ämne. Istället för att diskutera topic så har vi tvingats att lägga ner energi på att besvara en massa trams som har till syfte att sabotera våra diskussioner. Eftersom detta trams tycks tillåtas så finns det ingen annan utväg än att ignorera de användare som tydligt visar att de ej vill debattera ämnet. Likadant med de som i varje inlägg använder påhopp i sin debatteknik har vi ledsnat på.

De andra två lär märka att de ej får några svar från oss som vill diskutera ämnet som är teorier om alternativa gm.

Om vi återgår till ämnet så är det intressant att polisen alltså fick tips om CS redan första natten. Det har tidigare sagts i tråden att CS-tipset kom lite senare.
Polisen fick tips om CS redan 7 timmar efter dådet av Kleven som fått information från Sara.
Ändå satt NJ fängslad i två dygn innan hans alibi i form av bussbiljett samt inköp av en glass på kontokort släppte herren fri.
Hur kom det sig att Kleven i ett så tidigt skedde blivit tipsad om tyskan trots att många då vid denna tid misstänkte NJ.
Vad för information hade Kleven som efter ett antal timmar efter dådet kunde ringa in CS för brottet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in