2008-09-01, 03:29
  #4525
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Var det inte det som hände även mordkvällen när systern chattade. Efter en viss fråga så kom inget svar? Kan minnas fel.

Jo rätt som det var svarade hon inte och det tyckte hon var konstigt, då hon alltid avsluta med typ puss/kram, och E är ju en vane människa...
2008-09-01, 03:32
  #4526
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Jo rätt som det var svarade hon inte och det tyckte hon var konstigt, då hon alltid avsluta med typ puss/kram, och E är ju en vane människa...
Men snälla ni...

Har det ringt på dörren och E gått för att öppna så hann hon kanske inte avsluta som vanligt? Har ni tänkt på att det kanske är så enkelt?
2008-09-01, 03:37
  #4527
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Men snälla ni...

Har det ringt på dörren och E gått för att öppna så hann hon kanske inte avsluta som vanligt? Har ni tänkt på att det kanske är så enkelt?

18:56?
2008-09-01, 03:39
  #4528
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Var det inte det som hände även mordkvällen när systern chattade. Efter en viss fråga så kom inget svar? Kan minnas fel.
FUP sid 49
F uppgav då att hon bor och arbetar i Sälen. Under gårdagen den 17 mars 2008, skrev hon
och Emma till varandra på MSN. (De brukar ha daglig kontakt via MSN.) F verkade
säker på att sista svaret hon fick från Emma var kl. 18.54, då Emma skrev något liknande: –
Nej jag klickade bort din adress. Detta som ett svar på tidigare konversation.
För säkerhets skull ringde F till en kompis i Sälen, vilken gick in i Emmas dator och
kontrollerade senaste logg från Emma. Kompisen kunde bekräfta klockslaget 18.54. De
kontrollerade också att klockan på datorn gick rätt, vilket den verkade göra.
2008-09-01, 03:40
  #4529
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Men snälla ni...

Har det ringt på dörren och E gått för att öppna så hann hon kanske inte avsluta som vanligt? Har ni tänkt på att det kanske är så enkelt?

Ja, men det är inte alltid det enkla som är lösningen. Ibland kan det vara mer komplicerat än så. Vi spekulerar bara lite.
2008-09-01, 03:51
  #4530
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Gm kanske redan befann sig i huset och den enda räddningen var från E att försöka springa ut.

Och det skulle vara?
Antar att du måste ha en teori om vem, eftersom det är vad som diskuteras i den här tråden.
2008-09-01, 03:51
  #4531
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
OK!

Så om vi sammanfattar så är din teori att om morden har skett före, låt oss säga 19.10, så är det någon mycket nära vän till E, alternativt T, som är gm? Har morden skett efter 19.10 så är det någon av ovanstående, CS eller random galning/inbrottstjuv som är gm?

Har jag tolkat dig rätt då?

Varför är det så viktigt för dig att veta detta? Du har ju följt tråden och kan se hur jag varit inne på flera olika teorier. Kan även tänka mig 2 gm. Jag tycker craps iaktagelse verkar intressant.
2008-09-01, 04:19
  #4532
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Gm kanske redan befann sig i huset och den enda räddningen var från E att försöka springa ut.

Kan stämma om det var någon hon hade på besök.

Hur ser det ut i huset egentligen. Om man är i hallen: Finns det ingång därifrån både till köket och vardagsrummet?

Hon behöver nödvändigtvis inte varit på väg ur huset. Om hon var i köket och tumultet började där så kan hon ju rent instinktivt flytt ut i hallen innan det tog stopp. Barnen kanske såg på TV i vardagsrummet och rusade ut till mamma i hallen. Bara mina egna funderingar. Förresten! Hur var det med Saga? Kan hon ha rusat ut i hallen? Eller kan E haft henne i famnen?
Ska försöka att sova på saken.
2008-09-01, 04:20
  #4533
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
FUP sid 49
F uppgav då att hon bor och arbetar i Sälen. Under gårdagen den 17 mars 2008, skrev hon
och Emma till varandra på MSN. (De brukar ha daglig kontakt via MSN.) F verkade
säker på att sista svaret hon fick från Emma var kl. 18.54, då Emma skrev något liknande: –
Nej jag klickade bort din adress. Detta som ett svar på tidigare konversation.
För säkerhets skull ringde F till en kompis i Sälen, vilken gick in i Emmas dator och
kontrollerade senaste logg från Emma. Kompisen kunde bekräfta klockslaget 18.54. De
kontrollerade också att klockan på datorn gick rätt, vilket den verkade göra.


Efter att morden skett har alltså Es syster F med hjälp av en vän tagit över Es dator från Sälen. Under pågående polisutredning.

Det tyder på att datorn var öppen över internet för att tas över via remote desktop eller något annat fjärrkontroll-program. Möjligen gjordes detta via de möjligheter som finns till detta i msn. Man kan spekulera att Es dator inte hade mycket säkerhet i msn utan kanske var inställd att acceptera fjärrhjälp/remote desktop hur som helst.

Oavsett hur det gick till, så är det anmärkningsvärt att F har varit inne i datorn efter morden.

Polisen gjorde beslag av datorerna i hemmet - FUP s 271 - 2008-03-18 17:30

Det verkar alltså som att Es dator är påslagen och online efter morden, och polisen lämnade den sådan, varvid den inte bara kan tas över utifrån, utan det sker också, innan den tas i beslag nästa kväll.

Detta gör också att Ls uppgifter om att Es msn verkar kontrolleras av någon annan - att hon inte är säker på att det är E - blir intressanta. Det har vi varit inne på förut. Det kan t ex ha varit möjligt för CS att ta ha tagit över datorn.

Bland de möjligheter som finns när en dator tas över kan räknas att manipulera loggar, filer och tider.
2008-09-01, 04:21
  #4534
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja detta är intressant. E kanske hade besök av någon som utförde brottet innan T kom hem? Då finns mer tid.
Ja, det tror jag absolut. Hon hade nog så som hon själv berättat besök av CS
2008-09-01, 04:31
  #4535
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, det tror jag absolut. Hon hade nog så som hon själv berättat besök av CS

Läs inlägget jag svarade på så kanske du förstår mitt svar bättre.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12668712&postcount=4499
2008-09-01, 04:38
  #4536
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Efter att morden skett har alltså Es syster F med hjälp av en vän tagit över Es dator från Sälen. Under pågående polisutredning.

Det tyder på att datorn var öppen över internet för att tas över via remote desktop eller något annat fjärrkontroll-program. Möjligen gjordes detta via de möjligheter som finns till detta i msn. Man kan spekulera att Es dator inte hade mycket säkerhet i msn utan kanske var inställd att acceptera fjärrhjälp/remote desktop hur som helst.

Oavsett hur det gick till, så är det anmärkningsvärt att F har varit inne i datorn efter morden.

Polisen gjorde beslag av datorerna i hemmet - FUP s 271 - 2008-03-18 17:30

Det verkar alltså som att Es dator är påslagen och online efter morden, och polisen lämnade den sådan, varvid den inte bara kan tas över utifrån, utan det sker också, innan den tas i beslag nästa kväll.

Detta gör också att Ls uppgifter om att Es msn verkar kontrolleras av någon annan - att hon inte är säker på att det är E - blir intressanta. Det har vi varit inne på förut. Det kan t ex ha varit möjligt för CS att ta ha tagit över datorn.

Bland de möjligheter som finns när en dator tas över kan räknas att manipulera loggar, filer och tider.

Ja, det har jag inte tänkt på förut. Helt otroligt egentligen.

Förutom CS kan ju även andra alternativa gm ha tagit över datorn ända till
kl 17.30 dagen efter morden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in