2008-09-12, 16:24
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Varför hittar du på saker?

Är något fel så är det bra om du berättar vad? Vad hittar jag på?

Rätta mig gärna, jag kan erkänna om jag missat något.
2008-09-12, 16:49
Medlem
nackepas avatar
Här beskrivs situationen att T var på väg från bilen. Min fetmarkering.

FUP (Kommer ej ihåg sidnr. just nu)

Iakttagelser och vidtagna åtgärder på brottsplatsen.
Uppgift
SHU 24-27-50 med undertecknad polisman, pa Ola Folkebrant samt pa Alf Gustafsson
befann oss på polisstationen i Köping då vi hörde att en annan patrull blev beordrade till
Arboga med anledning av att tre personer var knivskurna. Vi lämnade därför stationen och
körde mot den aktuella adressen. Vi anländer först till platsen, strax innan SHU 24-27-10
med pa Holmedahl samt SHU 24-21-40 med pa Karlsson och pa Everstig.
När vi anländer till adressen står det flera ambulanser på gatan utanför den villa som utgör
brottsplatsen. När vi lämnar bilen och springer fram mot brottsplatsen pekar en
ambulanssjukvårdare mot en personbil som precis parkerar på andra sidan gatan.
Ambulanssjukvårdaren skriker "kolla han" till mig och pekar mot personbilen. Jag och pa
Gustafsson tar kontakt med mannen som klivit ur den aktuella bilen och är på väg fram mot
brottsplatsen.
Mannen är blodig i ansiktet. Jag och pa Gustafsson tar tag i varsin arm på
mannen och frågar vem han är. Mannen förklarar då att det är han som är anmälare till
händelsen och att han är sambo med den skadade modern. Vi förklarar för mannen att han
inte kan gå in i bostaden utan att han ska sätta sig i sin bil vilket han gör. Pa Gustafsson har
sedan kontroll på mannen under den tid han befinner sig i anslutning till brottsplatsen.
Jag får sedan kontakt med pa Everstig som anlänt till platsen och beordrar henne att
tillsammans med mig genomsöka bostaden för att säkerställa att gärningsmannen inte finns
kvar på brottsplatsen.

Vilken av bilarna var T på väg ifrån förresten? Någon som vet?
2008-09-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa

Vilken av bilarna var T på väg ifrån förresten? Någon som vet?

Sin egen som han just flyttat då den var ivägen för kommande ambulanser.
2008-09-12, 18:20
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Sin egen som han just flyttat då den var ivägen för kommande ambulanser.

Ford Mondeon(kombin) eller den svarta Toyotan? Eller flyttade han båda?
2008-09-12, 18:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Har för mig att det var Mondeon (den han kom tillbaka med). Stod inte den andra på garageinfarten?
2008-09-12, 18:47
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Har för mig att det var Mondeon (den han kom tillbaka med). Stod inte den andra på garageinfarten?

Jo, det var väl den poliserna vid ett senare tillfälle sköt bak en bit för att komma in i garaget?
(se knallkorks inlägg)
2008-09-12, 19:02
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Enligt en ambulansman som var bland de sista på plats så satt en blodig man i en svart bil som inte var kombin. Denna bil var parkerad på gatan vid staketet till huset.
Sid 1242
Blodig man, utanför huset.
Vidare minns Bengt Arne att det stod en bil utanför, parkerad vid staketet utanför huset, där
föraren satt ut mot gatan. Bilen var en svart bil, möjligen en Saab, en vanlig bil, ej kombi.
Mannen hade blod i ansiktet och det såg ut som han tagit sig i ansiktet med blodig hand.
Förhörsledaren tillfrågar Bengt Arne om han är säker på att det var blod. Bengt Arne uppger,
att "det var hans första tanke, men det kan ha varit något annat". Blodet var över höger
ansiktshalva, över ögat och pannan.
Bengt Arne beskriver att killen satt i bilen, varvid han såg hans högra sida i ansiktet och
höger ansiktshalva och det var där han uppfattade att det var blod.
Bengt Arne minns att han tänkte, det var den första tanken ha fick, att killen måste ha haft
blod på handen och tagit sig över ögat, pannan med handen.
Bildörren var öppen och killen satt så att han var vänd ut mot gatan och "han satt och tittade".
Bengt Arne tillfrågas om han tänkte på huruvida mannens ben var utanför bilen eller ej,
varvid han inte har något minne av detta.
Det han minns var att mannen satt och tittade. Övrig beskrivning på mannen kan han inte
ange.
2008-09-12, 19:26
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Enligt en ambulansman som var bland de sista på plats så satt en blodig man i en svart bil som inte var kombin. Denna bil var parkerad på gatan vid staketet till huset.
Sid 1242
Blodig man, utanför huset.
Vidare minns Bengt Arne att det stod en bil utanför, parkerad vid staketet utanför huset, där
föraren satt ut mot gatan. Bilen var en svart bil, möjligen en Saab, en vanlig bil, ej kombi.
Mannen hade blod i ansiktet och det såg ut som han tagit sig i ansiktet med blodig hand.
Förhörsledaren tillfrågar Bengt Arne om han är säker på att det var blod. Bengt Arne uppger,
att "det var hans första tanke, men det kan ha varit något annat". Blodet var över höger
ansiktshalva, över ögat och pannan.
Bengt Arne beskriver att killen satt i bilen, varvid han såg hans högra sida i ansiktet och
höger ansiktshalva och det var där han uppfattade att det var blod.
Bengt Arne minns att han tänkte, det var den första tanken ha fick, att killen måste ha haft
blod på handen och tagit sig över ögat, pannan med handen.
Bildörren var öppen och killen satt så att han var vänd ut mot gatan och "han satt och tittade".
Bengt Arne tillfrågas om han tänkte på huruvida mannens ben var utanför bilen eller ej,
varvid han inte har något minne av detta.
Det han minns var att mannen satt och tittade. Övrig beskrivning på mannen kan han inte
ange.

Detta får mig att fundera. Svart bil, ej kombi. Samma beskrivning som Toyotan. Eller fanns det någon annan svart bil stående vid staketet?
2008-09-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
1. Din vän kriminalaren får börja ägna sig åt animaliska begravningsbestyr om han misstänker att T är skyldig till brottet.

2. Din vän kriminalaren får kanske mer ingående förklara för dig att T, efter kriminaltekniska undersökningar omöjligtvis kan vara gärningsmannen. Så till vida att inte T har lånat professor Balthazars universalmaskin.

Vart har jag sagt att han misstänker att "T" är skyldig ? Läs gärna och förstå vad du läser så slipper jag kommentera sån här nonsens.

Det han sagt (tror ej han läst fub) är att det han läst i media och hört från mig (det jag tagit del av i fub) är att där måste finnas/ha funnits spår efter gm på brottsplatsen.Samt att mördaren måste ha blivit nedstänkt av blod
om vapnet varit en hammare och slagen kommit från "baksidan" av hammaren.
Detta tycker jag låter helt rimligt med det jag själv hört och sett på b.l.a discovery och tv 4 faktas program o som just handlar om kriminaltekniker.

Jag säger inte heller att det är "T" men ser det som minst lika troligt som om cs är det eftersom det bara finns indicier.
Inte alls omöjligt att cs ligger bakom dådet men då måste hon ha lejt nån och om detta har kollats upp vet jag ej.
2008-09-12, 21:37
Medlem
Citat:
Detta får mig att fundera. Svart bil, ej kombi. Samma beskrivning som Toyotan. Eller fanns det någon annan svart bil stående vid staketet?

Ett lösryckt citat från ett vittnesmål behöver inte vara sanning nu heller. Inte en kombi, säger en av ambulansmännen som mest troligt har focus på något viktigare på platsen.
Varför ska plötsligt ett luddigt vittnesmål bli en sanning i den här tråden när andra vittnesmål som pekar ut den häktade dissas med alla andra möjliga argument?
Den svarta bilen behöver inte nödvändigtvis vara svart... i mörker och sken av blinkande blåljus, får väl bli ett motargument då.

Du har annorlunda åsikter nackepa men för det mesta kommer du med rimliga frågeställningar som går att diskutera. Det här med bilen är minst sagt en töntig tråd att dra i eftersom det inte finns någon mysko bil som försvunnit bland alla ambulanser och polisbilar. Dessutom är det klarlagt, utom minsta tvivel, vilken bil T kom hem med kvällen den 17 mars. Lika klarlagt är det vilken av familjens bilar som stod parkerad framför garageporten vid samma tidpunkt.
2008-09-12, 22:09
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ett lösryckt citat från ett vittnesmål behöver inte vara sanning nu heller. Inte en kombi, säger en av ambulansmännen som mest troligt har focus på något viktigare på platsen.
Varför ska plötsligt ett luddigt vittnesmål bli en sanning i den här tråden när andra vittnesmål som pekar ut den häktade dissas med alla andra möjliga argument?
Den svarta bilen behöver inte nödvändigtvis vara svart... i mörker och sken av blinkande blåljus, får väl bli ett motargument då.

Du har annorlunda åsikter nackepa men för det mesta kommer du med rimliga frågeställningar som går att diskutera. Det här med bilen är minst sagt en töntig tråd att dra i eftersom det inte finns någon mysko bil som försvunnit bland alla ambulanser och polisbilar. Dessutom är det klarlagt, utom minsta tvivel, vilken bil T kom hem med kvällen den 17 mars. Lika klarlagt är det vilken av familjens bilar som stod parkerad framför garageporten vid samma tidpunkt.

Tycker alla vittnesmål kan vara intressanta.

Halkade in på bilarna igen eftersom vi diskuterade lite om att T visiterades innan han sattes i sin egen bil. Jag undrade då vad som hände sen när T gick ur bilen? Står på förra sidan i tråden tror jag. Inte fått något svar än på detta.

Bli inte arg nu på mig catami! Jag vet att jag kan vara lite jobbig. Måste ändå skicka iväg frågan.

Men hur är det klarlagt att Toyotan stod parkerad framför garageporten vid den tidpunkt vi talar om? Står det på någon sida i FUP så vi kan släppa det sen?
2008-09-12, 23:20
Medlem
Citat:
Man behöver inte vara speciellt intelligent för att se alla brister i utredningen. Gjordes en hel del misstag redan innan man tog hjälp av rikskrim. Just dessa inledande misstag är mycket allvarliga för hur utredningen sedan fick sin inriktning. Första tiden är viktigast och där misslyckades man totalt. Tyvärr gör ju kårandan att kritiken aldrig blir officiell utan man håller varandra bakom ryggen istället. Sen blev saken inte bättre utav att åklagaren så fullständigt snöade in på CS till den grad att övriga alternativ totalt försvann.

Jag tror och hoppas att om CS frias i HR så kommer kritiken mot åklagare och utredning leda till att helt nya aktörer börjar om från början med att nysta upp de lösa trådar som finns. Jag tror att vi kommer att diskutera alternativa teorier ett bra tag till.

Vad är det för "nya aktörer" du avser?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in