2008-09-01, 11:27
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
FUP sid 49
F uppgav då att hon bor och arbetar i Sälen. Under gårdagen den 17 mars 2008, skrev hon
och Emma till varandra på MSN. (De brukar ha daglig kontakt via MSN.) F verkade
säker på att sista svaret hon fick från Emma var kl. 18.54, då Emma skrev något liknande: –
Nej jag klickade bort din adress. Detta som ett svar på tidigare konversation.
För säkerhets skull ringde F till en kompis i Sälen, vilken gick in i Emmas dator och
kontrollerade senaste logg från Emma. Kompisen kunde bekräfta klockslaget 18.54. De
kontrollerade också att klockan på datorn gick rätt, vilket den verkade göra.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Efter att morden skett har alltså Es syster F med hjälp av en vän tagit över Es dator från Sälen. Under pågående polisutredning.

Oavsett hur det gick till, så är det anmärkningsvärt att F har varit inne i datorn efter morden.

Polisen gjorde beslag av datorerna i hemmet - FUP s 271 - 2008-03-18 17:30

Det verkar alltså som att Es dator är påslagen och online efter morden, och polisen lämnade den sådan, varvid den inte bara kan tas över utifrån, utan det sker också, innan den tas i beslag nästa kväll.

Detta gör också att Ls uppgifter om att Es msn verkar kontrolleras av någon annan - att hon inte är säker på att det är E - blir intressanta. Det har vi varit inne på förut. Det kan t ex ha varit möjligt för CS att ta ha tagit över datorn.

.

Jag har för mig att detta har varit upp tidigare i någon av trådarna. Det ska tydligen vara så att det är ett skrivfel i FUP. E:s syster ringde en kompis som gick in i systerns dator i Sälen, alltså inte i E:s.
2008-09-01, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Det skulle vara intressant att få läsa slasken i detta mål.

Forsättning på citatet finns här:http://www.sourze.se/Slasken_polisens_och_%C3%A5klagarnas_maktverktyg_1 0650396.asp

Nu är det ju så att CS advokat har tillgång till den sk. slasken och har bedömt att ingenting från den behöver tas upp vid rättegång. Så din konspiration faller igen.
2008-09-01, 11:30
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Naturligtvis så har ju blod hittats på T. Livräddare eller ej låter jag vara osagt.

FUP sid 1252
Efter några minuter kommer den första ambulansen till platsen och därefter kommer även
polis till platsen och flera ambulanser. På grund av att han har försökt att lyfta upp Emma från
golvet här så har han blod på sina kläder och även blod i ansiktet och på händerna. Han är
införstådd med att han kommer att undersökas av rättsläkare och har naturligtvis ingenting att
erinra emot detta. Han är fortfarande chockad över det inträffade och kan inte förstå vad som
har hänt.

Skillnaden är ju att hammarslag mot en människa skapar stänk av blod som ser annorlunda ut imot blod av livräddningsaktiviteter (har väl sett CSI) och det är väl trorligast det som rättsläkaren kollade in i ett tidigt statium. Man måste komma ihåg att barnens fader häktades samtidigt som han fick veta att dom var döda. Hade nånting gett intrycket på att Togge skulle vara skylldig hade han häktats direkt.
2008-09-01, 11:43
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Det var ett väglag som var på gränsen till halka. Har för mig att morgonen efter var allting vitt. Fick äta upp mitt val att skruva på sommardäcken den dagen minns jag.

Ja det var nollgradigt och jag hörde massa sirener och trodde det var en olycka på motorvägen.
Men jag hörde inga sirener här hemma men sen såg vi att det blinka massa utanför och du gick vi ut och då var det första snutbilarna som kom.
2008-09-01, 12:01
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Det skulle vara intressant att få läsa slasken i detta mål.

Forsättning på citatet finns här:[Länk borttagen av BoISaren]
Visst skulle det vara intressant att läsa slasken, men att länka till något som Cecilia Beckroth har skrivit drar ett löjets skimmer över hela inlägget och kan aldrig tas på allvar.
2008-09-01, 12:03
Medlem
William Hainess avatar

Dagens skratt. Någon citerar Beckroth som seriös källa!
2008-09-01, 12:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
L skickar ofta såna meddelande, ibland via sms, ibland via msn och ibland skriver hon ut dem i sin blogg istället. Har själv fått ett antal, så att det skulle vara något ovanligt stämmer verkligen inte!
Tack för den upplysningen. Då avskriver vi intresset för den biten.
2008-09-01, 13:03
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Men vad du hetsar upp dig? Det här med glasögon har jag själv sett på hennes blogg! Hon skrev om de röda slingorna, ja jag vet att hon ändrat sin blogg sen dess..jag kan inte bevisa det längre.
Att hennes favoritmärke på skor är Converse och att de helst ska vara svarta plus att hon skickade sina Vansskor till polisen kommer från en person som säger att hon känner L. Sant eller inte? Ska man lyssna på folk som påstår sig känna de inblandade?

Det viktiga är att du har sett det. Då finns det säkert fler som har gjort det än du.
2008-09-01, 13:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Skillnaden är ju att hammarslag mot en människa skapar stänk av blod som ser annorlunda ut imot blod av livräddningsaktiviteter (har väl sett CSI) och det är väl trorligast det som rättsläkaren kollade in i ett tidigt statium. Man måste komma ihåg att barnens fader häktades samtidigt som han fick veta att dom var döda. Hade nånting gett intrycket på att Togge skulle vara skylldig hade han häktats direkt.
Det får mig osökt att tänka på Dexter. Finns det sådana blodstänksexperter i Sverige?
2008-09-01, 13:15
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag hetsar upp mig för att du LJUGER, så länge du håller dig till sanningen får du skriva vad du vill.

Jag har vart nära vän med L i 10 år och inte sett henne med glasögon (förutonm solglasögon) en enda gång. Du skrev att hon hade svart hår då, vilket var lögn, hon hade det förra sommaren, i Mars hade hon orange hår efter en misslyckad blekning! Hon har inte sagt ett ljud till mig om att ha skickat in några Vansskor till polisen, trots att hon annars berättar i stort sett allt. Skulle vara mycket intressant att veta vem den personen du påstår har sagt detta är, och på vilket sätt denna människa känner L då jag faktiskt gravt misstror det du skriver!

Varför skulle marioo ljuga? Vad är hans motiv till det?

Däremot kan det finns andra som har motiv att ljuga för att skydda dem man känner eller står nära. Är man partisk är det också lätt att man väljer att tro på den man skyddar. Detta är inte konstigt tycker jag.
2008-09-01, 13:17
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Varför skulle marioo ljuga? Vad är hans motiv till det?

Däremot kan det finns andra som har motiv att ljuga för att skydda dem man känner eller står nära. Är man partisk är det också lätt att man väljer att tro på den man skyddar. Detta är inte konstigt tycker jag.
Vad har bävern för motiv att ljuga?
2008-09-01, 13:17
Medlem
Apollons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollon
Nu har jag gjort en egen provkörning av sträckan. Jag startade tidtagning samt övriga mätningar mitt på bron över Hedströmmen. Hastighetsmätaren (inte färddatorn!) visar ca 6% för hög hastighet. Det har jag kollat med både GPS och färddatorn. Där det var 90-väg fram till Valskog körde jag ungefär 110km/h (mätarfart). Genom Valskog körde jag 55-60km/h och på Valskogsrakan körde jag 120km/h. När man kommer in mot Arboga och vägen övergår till Fellingsbrovägen blir det 70 och där körde jag 100km/h. När man kör in mot samhället är det 50-väg och där körde jag 70km/h. Jag har bromsat sent inför korsningar och rondeller samt accelererat ganska ordentligt.

Min färdväg var följande:
Köpingsvägen (gamla E18) - Fellingsbrovägen - Sofiedalsgatan - Gjutarevägen - Jädersvägen - Redskapsgatan - Verktygsgatan.

Resultatet blev följande:

Tid: ca 9.30 minuter (har ingen sekundvisare på färddatorn)
Sträcka 13,6 km
Snittfart 82km/h (verklig fart)
Nu har jag även provkört motorvägen, även om det egentligen saknar betydelse. Tidtagningen påbörjades på bron över Hedströmmen och färdvägen var den här:

E18/E20 - Sätraleden - Fellingsbrovägen - Sofiedalsgatan - Gjutarevägen - Jädersvägen - Redskapsgatan - Verktygsgatan.

På motorvägen körde jag 130km/h och på Sätraleden 94km/h. Båda angivelserna avser verklig hastighet. I övrigt körde jag precis som förra gången.

Tid: ca 9.50 minuter (ca eftersom jag saknar sekundvisare)
Sträcka: 16,4km
Snittfart 99km/h (verklig hastighet)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in