2009-02-15, 16:11
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Du menar att CS på de få minuter gjort en sanering av huset och inte bara det utan i hela arboga, inte ett spår finns det. Har hon sen rensat folks hjärnor också för det är ju ingen som sett henne... Klurig värld du lever i...

edit: Ibland är hon vimsig och klantig som värsta tonåringen, sen är denna tidigare helt ostraffade kvinna värsta proffset och vassare än grova brottslingar. Att en isåfall förstagångs mördare och då ett grovt mord ändå kan bete sig som en vane brottsling?

Leta istället efter den som verkligen mår dåligt och är på fri fot, oftast mår dessa väldig dåligt så kolla runt i stan. Vilka har förändrat sig dramatiskt...Sen dådet...
Du är alltså säker på att det är en annan gm än CS? Du tror inte ens att hon kan vara skyldig med den bild du målar upp.

Varför ska jag kolla i stan här nere i Skåne?
2009-02-15, 16:14
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Uppenbarligen läser du inte vad jag skriver eftersom du skriver samma sak igen.

Jag menar att det viss går att få fram bevis mot gm. om man utför sitt jobb bättre.
MEN OM DET INTE GÅR DÅ? OM DET INTE FINNS NÅGRA "HÅRDA BEVIS" ATT HITTA? OM GM VERKLIGEN INTE LÄMNAT NÅGRA SOM HELST SPÅR EFTER SIG PÅ BROTTSPLATSEN? PLATSEN ÄR KLINISKT REN FRÅN "HÅRDA BEVIS" FRÅN EN GM?

Då vill du fria trots att det finns en lång och hållbar indiciekedja?
2009-02-15, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Vill du premiera brottslingar som lyckas utföra brott utan att lämna "hårda bevis" efter sig. Trots att det, som i Arbogafallet, finns en hållbar indiciekedja?

Kan du svara nån gång?

Nej jag vill inte kasta oskyldiga i fängelse. Jag litar på hovrätten och de "riktiga juristerna" som sitter där. Det gjorde ni också en gång i tiden. Men det var då ni trodde att dessa "riktiga jurister" skulle fria och gå på er linje. Nu är de inte så mycket värda längre...

Om det funnits en hållbar i-kedja ja, den som åkis pulat ihop har brister. Typ så påstår hon att vittnen pekat ut CS vilket är en lögn för de har de inte i förhör. Detta är en av alla brister.

Jag vill att rätt hamnar bakom galler, men finns inte bevis så blir det klurigt. spec om åkis är i farten, som trasar sönder kanske användbart bevis.

Men om i-kedjan var stark och felfri bör det fällas, men det är den inte i arbogafallet.
Senast redigerad av beaver_se 2009-02-15 kl. 16:16. Anledning: Bytte en lite bokstav
2009-02-15, 16:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Du menar att CS på de få minuter gjort en sanering av huset och inte bara det utan i hela arboga, inte ett spår finns det. Har hon sen rensat folks hjärnor också för det är ju ingen som sett henne... Klurig värld du lever i...

edit: Ibland är hon vimsig och klantig som värsta tonåringen, sen är denna tidigare helt ostraffade kvinna värsta proffset och vassare än grova brottslingar. Att en isåfall förstagångs mördare och då ett grovt mord ändå kan bete sig som en vane brottsling?

Leta istället efter den som verkligen mår dåligt och är på fri fot, oftast mår dessa väldig dåligt så kolla runt i stan. Vilka har förändrat sig dramatiskt...Sen dådet...

Fetmarkering: Du har alltså inte lyckats göra någon analys alls av vem CS är?
Jag tror att många av oss andra har det ganska klart för oss vid det här laget.
2009-02-15, 16:15
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Uppenbarligen läser du inte vad jag skriver eftersom du skriver samma sak igen.

Jag menar att det visst går att få fram bevis mot gm. om man utför sitt jobb bättre.

Jag kan inte förstå att du har mage att sitta där på din kammare och påstå att du vet bättre en SKL.
SKL ha föklarat att brottsplatsen har blivit förorenad eftersom det sprang så mycket folk där.
2009-02-15, 16:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
MEN OM DET INTE GÅR DÅ? OM DET INTE FINNS NÅGRA "HÅRDA BEVIS" ATT HITTA? OM GM VERKLIGEN INTE LÄMNAT NÅGRA SOM HELST SPÅR EFTER SIG PÅ BROTTSPLATSEN? PLATSEN ÄR KLINISKT REN FRÅN "HÅRDA BEVIS" FRÅN EN GM?

hoppsan...*smyger in o viskar*...
Självklart måste både TR o HR dömma med omdöme, vilket de oxå gör i de flesta fall! Garanterat i detta...
2009-02-15, 16:21
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Om det funnits en hållbar i-kedja ja, den som åkis pulat ihop har brister. Typ så påstår hon att vittnen pekat ut CS vilket är en lögn för de har de inte i förhör. Detta är en av alla brister.

Jag vill att rätt hamnar bakom galler, men finns inte bevis så blir det klurigt. spec om åkis är i farten, som trasar sönder kanske användbart bevis.

Men om i-kedjan var stark och felfri bör det fällas, men det är den inte i arbogafallet.
Tack! Då kan man alltså fälla utan "hårda bevis". Tack för svaret.

Tycker du att rätten ska bedöma en indiciekedjas hållbarhet eller ska vi lämna det till allmänheten?
2009-02-15, 16:36
Medlem
nackepas avatar
Citat:

Förstår du inte innehållet i det jag skriver?

Hur vet du att brottsplatsen är kliniskt ren från "hårda" bevis från en gm.??

Redan här har du målat in dig i ett hörn då du utgår från att CS är skyldig fast det saknas "hårda" bevis och vittnesmål som ens har sett henne i Arboga? Det finns spår från andra personer på platsen som kan tillhöra en gm.

Även om vi spekulerar i CS som gm. så anser jag att polis och åklagare kunde ha gjort ett mycket bättre jobb i jakten på att ev. kunna binda henne till brottsplatsen. Ett exempel: Polisen fick snabbt tips om CS och kunde direkt ha åkt till hennes bostad och gjort husrannsakan för att säkra ev. spår. Även i CS bostad gjordes misstag av polisen som inte ens kontrollerade badrummet ordentligt i jakt efter spår som kunde binda henne till brottet. Jag tycker alltså att det är polis och åklagare som måste ha en högre kvalitét när de utreder. Om CS skulle vara skyldig så kan det vara utredningens fel att "hårda" bevis inte har hittats. Det finns fler sådana här exempel på misstag eller brister. Förstår du hur jag tänker här?
2009-02-15, 16:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Även om hon är skyldig så vill du fria? Bara för att hon lyckats mörda utan att lämna spår på brottsplatsen.

Du vill alltså premiera "duktiga" brottslingar? Kan du inte bara svara ja eller nej på den frågan?

Finns det inga spår så finns det inga spår! Då får man använda det man har. En lång och säker indiciekedja.

Vad jag anser om dig som person hör ihop med det du skriver här varken du vill det eller ej.

OT: Grundar du dina åsikter om personer även i verkliga livet på vad de har för tankar om saker och ting? Du vet, det går att skilja en individ och en individs åsikter och/eller handlingar åt...

Jag förstår inte riktigt ditt uttryck att "premiera" brottslingar. Det har väl alltid varit så att den som begår ett brott - eller fler - försöker komma undan, sopa undan spåren efter sig (om det nu går). Har brottslingen tur, så kanske h*n inte lämnar spår efter sig som går att säkra. Vänd på det: Ska brottslingen "premieras" med fängelse, om det inte finns bevis som binder honom/henne till brottet/brottsplatsen?

Mot det ställs då poliser, vars jobb det är att försöka få fram så starka bevis (i fallet med CS, en indiciekedja), så att åklagare vågar väcka åtal.

Vad jag förstår så har juridik mycket litet med sanning att göra; det som gäller inom juridiken är att avgöra om bevisningen håller eller inte (oavsett om den som döms har begått brottet eller ej; rätta mig om jag har fel). En person som döms på indicier behöver inte vara skyldig och den som frias kan ha begått brottet, som den åtalas för. Det är upp till rätten att avgöra om bevisningen är tillräckligt hållbar och övertygande eller inte.

Om du vill kalla det att "premiera" brottslingar, så gör det. Men om en brottsling utför ett brott som personen inte kan bindas till samtidigt som polisen misslyckas i sin utredning alternativt av andra orsaker inte finner något som binder en misstänkt till brottet och brottsplatsen, vad göra...?
2009-02-15, 16:40
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Jaså, nu är jag tomte också?

Bara för att jag har en del åsikter som skiljer sig från dina i just detta fallet om Arbogamorden?

Jag respekterar din åsikt. Men enligt dig så är det bara just din åsikt som är legitim. Det skrämmer mig lite.

Angående din sista fråga så vill jag gärna vända lite på steken. Jag tycker att det är polis och åklagare som är ansvariga för att kvalitén på utredningen är tillräckligt hög för att otvivelaktigt kunna binda en gm till brottet med riktiga, hårda bevis.

Personligen är jag emot en utveckling där beviskraven blir allt mindre. Trenden med indiciedomar började inom bl.a. narkotikafall, där statistiken är ganska tydlig. Det handlar inte om att skydda mördare och våldtäcksmän. Det är avskyvärda brott. Men det handlar om rättssäkerheten. Att oskyldiga ibland felaktigt döms till långa fängelsestraff och får sina liv förstörda.
Jag tycker istället att man ska börja i andra änden. Höja kvalitén inom utredningarna. Ge åklagarna tydliga riktlinjer när det gäller hur de ska bedriva en utredning. Nu är det mycket lösa boliner och ingen behöver ens ansvara för misstag som ev. görs. Alla håller varandra bakom ryggen och skyddar varandra. Det tycker jag är fel. Detta måste förändras och styras upp för att minimera misstag av polis och åklagare. Misstag som kan vara ödesdigra i en utredning.

Att indiciedomar utan ens ett enda vittne som kan peka ut den åtalade ska kunna rendera i fällande dom och livstids fängelse för mord är ingen bra utveckling i rättssamhället Sverige.

Min första svartmarkering;
Då är du medveten om att en knarklangare måste gripas på bar gärning för att kunna fällas? Hur ska resurserna räcka till att bevaka varenda liten knarkråtta?

Min andra svartmarkering;
Har du tänkt på att alla fall är olika? Att det faktiskt inte är möjligt med riktlinjer som fungerar på alla fall av kriminalitet. Vem ska dra upp och fastställa dessa, dina riktlinjer?
2009-02-15, 17:21
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Förstår du inte innehållet i det jag skriver?

Hur vet du att brottsplatsen är kliniskt ren från "hårda" bevis från en gm.??

Redan här har du målat in dig i ett hörn då du utgår från att CS är skyldig fast det saknas "hårda" bevis och vittnesmål som ens har sett henne i Arboga? Det finns spår från andra personer på platsen som kan tillhöra en gm.

Även om vi spekulerar i CS som gm. så anser jag att polis och åklagare kunde ha gjort ett mycket bättre jobb i jakten på att ev. kunna binda henne till brottsplatsen. Ett exempel: Polisen fick snabbt tips om CS och kunde direkt ha åkt till hennes bostad och gjort husrannsakan för att säkra ev. spår. Även i CS bostad gjordes misstag av polisen som inte ens kontrollerade badrummet ordentligt i jakt efter spår som kunde binda henne till brottet. Jag tycker alltså att det är polis och åklagare som måste ha en högre kvalitét när de utreder. Om CS skulle vara skyldig så kan det vara utredningens fel att "hårda" bevis inte har hittats. Det finns fler sådana här exempel på misstag eller brister. Förstår du hur jag tänker här?
Jag talar inte om Arbogafallet, jag talar om brott rent generellt. Om det då saknas "hårda bevis" för att det helt enkelt inte finns några att hitta. Om det finns en hållbar indiciekedja: Skulle du ändå vilja fria?
2009-02-15, 17:23
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
OT: Grundar du dina åsikter om personer även i verkliga livet på vad de har för tankar om saker och ting? Du vet, det går att skilja en individ och en individs åsikter och/eller handlingar åt...

Jag förstår inte riktigt ditt uttryck att "premiera" brottslingar. Det har väl alltid varit så att den som begår ett brott - eller fler - försöker komma undan, sopa undan spåren efter sig (om det nu går). Har brottslingen tur, så kanske h*n inte lämnar spår efter sig som går att säkra. Vänd på det: Ska brottslingen "premieras" med fängelse, om det inte finns bevis som binder honom/henne till brottet/brottsplatsen?

Mot det ställs då poliser, vars jobb det är att försöka få fram så starka bevis (i fallet med CS, en indiciekedja), så att åklagare vågar väcka åtal.

Vad jag förstår så har juridik mycket litet med sanning att göra; det som gäller inom juridiken är att avgöra om bevisningen håller eller inte (oavsett om den som döms har begått brottet eller ej; rätta mig om jag har fel). En person som döms på indicier behöver inte vara skyldig och den som frias kan ha begått brottet, som den åtalas för. Det är upp till rätten att avgöra om bevisningen är tillräckligt hållbar och övertygande eller inte.

Om du vill kalla det att "premiera" brottslingar, så gör det. Men om en brottsling utför ett brott som personen inte kan bindas till samtidigt som polisen misslyckas i sin utredning alternativt av andra orsaker inte finner något som binder en misstänkt till brottet och brottsplatsen, vad göra...?
Om det finns en hållbar indiciekedja (har jag skrivit hela tiden), men inga "hårda bevis" (spår från brottsplatsen) så vill du alltså fria?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in