Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Även om hon är skyldig så vill du fria? Bara för att hon lyckats mörda utan att lämna spår på brottsplatsen.
Du vill alltså premiera "duktiga" brottslingar? Kan du inte bara svara ja eller nej på den frågan?
Finns det inga spår så finns det inga spår! Då får man använda det man har. En lång och säker indiciekedja.
Vad jag anser om dig som person hör ihop med det du skriver här varken du vill det eller ej.
OT: Grundar du dina åsikter om personer även i verkliga livet på vad de har för tankar om saker och ting? Du vet, det går att skilja en individ och en individs åsikter och/eller handlingar åt...
Jag förstår inte riktigt ditt uttryck att "premiera" brottslingar. Det har väl alltid varit så att den som begår ett brott - eller fler - försöker komma undan, sopa undan spåren efter sig (om det nu går). Har brottslingen tur, så kanske h*n inte lämnar spår efter sig som går att säkra. Vänd på det: Ska brottslingen "premieras" med fängelse, om det inte finns bevis som binder honom/henne till brottet/brottsplatsen?
Mot det ställs då poliser, vars jobb det är att försöka få fram så starka bevis (i fallet med CS, en indiciekedja), så att åklagare vågar väcka åtal.
Vad jag förstår så har juridik mycket litet med sanning att göra; det som gäller inom juridiken är att avgöra om bevisningen håller eller inte (oavsett om den som döms har begått brottet eller ej; rätta mig om jag har fel). En person som döms på indicier behöver inte vara skyldig och den som frias kan ha begått brottet, som den åtalas för. Det är upp till rätten att avgöra om bevisningen är tillräckligt hållbar och övertygande eller inte.
Om du vill kalla det att "premiera" brottslingar, så gör det. Men om en brottsling utför ett brott som personen inte kan bindas till samtidigt som polisen misslyckas i sin utredning alternativt av andra orsaker inte finner något som binder en misstänkt till brottet och brottsplatsen, vad göra...?