• 1
  • 2
2008-07-29, 15:04
Medlem
Shifty2k5s avatar
Yo gang!

Jag ska få låna en polares mammas automatväxlade BMW idag. Hon frågade mig ifall jag var van vid automatare och jag ljög såklart ihop att "japp det är jag, vi har en automatare hemma". Rädda mig FB, jag har ingen jävla aning hur man gör.

Take in account att jag aldrig kört en automatväxlad bil innan, så tips om allt man MÅSTE göra, för att inte totalt krascha bilen. Don't mind stating the obvious, jag vill ju inte krascha bilen rakt framför kärringen heller
Citera
2008-07-29, 15:07
Medlem
Hårbolls avatar
Amputera vänsterfoten. Seriöst.
Citera
2008-07-29, 15:16
Medlem
kingcools avatar
Håll nere bromspedalen så bilen inte kan flytta sig när du lägger över från parkeringsväxel till Drive, och vice versa. Samma gäller även när du lägger i backen.
Väl i körning är det inte speciellt mycket att tänka på, släpper du gasen brukar de flesta automatlådor växla upp.

Försök inte göra några avancerade manövrar när du är ute o åker annans bil, som att tvinga i lägre växel för att motorbromsa t.ex. Utan gasa, använd dig av färdbromsen när du behöver stanna.
Citera
2008-07-29, 15:30
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Yo gang!

Jag ska få låna en polares mammas automatväxlade BMW idag. Hon frågade mig ifall jag var van vid automatare och jag ljög såklart ihop att "japp det är jag, vi har en automatare hemma". Rädda mig FB, jag har ingen jävla aning hur man gör.

Take in account att jag aldrig kört en automatväxlad bil innan, så tips om allt man MÅSTE göra, för att inte totalt krascha bilen. Don't mind stating the obvious, jag vill ju inte krascha bilen rakt framför kärringen heller

Det är i stort sett inget att tänka på. Håll inne bromsen när du väljer växelläge så undviker du att råkas krascha i nåt. Tänk på att bilen bara går att starta med väljaren i P eller N-läge. Kom ihåg att INTE försöka koppla när du bromsar, då lär du ha pannan i vindrutan rätt omgående. Detsamma gäller ju förstås om du får för dig att koppla ur för att rulla fritt. Kommer inte sluta så bra det heller.

Det finns ju en anledning till att det finns körkort som BARA gäller automatväxlade bilar, och inte såna som bara gäller för manuella.
Citera
2008-07-29, 16:02
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Yo gang!

Tänk att vänsterfoten inte finns, använd alltid högerfoten. Ska du stanna en snabbis eller krypköra så trycker du på bromsen och låter bilen vara kvar på D-läge, men ska du stanna länger då bromsar du och ställer bilen på P-läge.

Stänger du av bilen så måste du ha bilen i P-läge och foten borta ifrån bromspedalen annars får du inte ut nycklen från tändningen. Ska du starta bilen då måste även bilen vara i P-läge. Med dessa korta snabba tips borde du klara dig. Och ja, R är backen.
Citera
2008-07-29, 16:08
Medlem
Shifty2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Tänk att vänsterfoten inte finns, använd alltid högerfoten. Ska du stanna en snabbis eller krypköra så trycker du på bromsen och låter bilen vara kvar på D-läge, men ska du stanna länger då bromsar du och ställer bilen på P-läge.

Stänger du av bilen så måste du ha bilen i P-läge och foten borta ifrån bromspedalen annars får du inte ut nycklen från tändningen. Ska du starta bilen då måste även bilen vara i P-läge. Med dessa korta snabba tips borde du klara dig. Och ja, R är backen.

Hur krypkör man i en bil utan koppling?
Citera
2008-07-29, 16:11
Medlem
Jkasses avatar
Gasa och bromsa. Kan inte bli enklare.
Citera
2008-07-29, 16:40
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
man gasar lite bara (duh...) eller låter den helt enkelt rulla av sig själv i D (som automatare brukar göra) beroende på långsamt du vill krypköra. Rullar den för snabbt på tomgång så är det bara att bromsa med foten. (Den högra.

Man har alltså INTE vänster fot på bromsen och höger på gasen. man använder BARA och ENDAST höger fot till ALLT.

Tänk också på att bilen ska ALLTID stå HELT stilla vid växellägesbyte. T.ex från P till D eller P till R eller D till R osv...etc and so forth. Annars kan man antingen paja lådan eller slita ut den snabbare.

Det är i stort sett en "gasa & bromsa"-bil. Välj D för att köra framåt, använd broms för att stanna. Klarar man inte av det bör man nog återlämna sitt körkort

Återkom med resultat när du kört.
Citera
2008-07-29, 18:08
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:

Som några redan nämnt, släpp gasen och låt den driva fram själv och bromsar när det behövs.
Citera
2008-07-29, 21:53
Medlem
Glöm inte "kickdown" - trycker du gasen i botten (tryck ner den hastigt) så växlar lådan ner och du får bättre acceleration.
Citera
2008-07-30, 01:16
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grewupascrewup
Glöm inte "kickdown" - trycker du gasen i botten (tryck ner den hastigt) så växlar lådan ner och du får bättre acceleration.

Va'fan lär inte honom det, han kan köra ihjäl sig!
Citera
2008-07-30, 02:14
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Du kommer leta efter kopplingen första gången du ska stanna bilen. Ta några lugna varv på parkeringen för att få in känslan innan du ger dig ut på vägarna.

Jag kör automat på jobbet och manuell hemma och har gjort det i rätt många år nu. Lik förbannat händer det att jag letar efter kopplingen ibland. Speciellt när jag tuggat motorväg i ett par timmar och ska köra av den. Alltid när jag panikbromsar också, det sitter så djupt i ryggmärgen så det inte går att vänja sig av med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in