2008-07-31, 00:03
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Sara Wedlund var väl ingen hit precis.

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia...M_-_82870w.jpg
Hon kom till final (slutade 11:a.) Är väl inte så kasst?
Citera
2008-07-31, 00:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag antar att du pratar om Dagård? Kronberg är ju faktiskt tvärtom, han har ju lyckats ta sig till final i både OS och VM utan att egentligen vara favorit till att göra det på förhand.

Exakt, han är snarare bäst när det gäller! Detsamma gällde t ex Nylander. Ricky Bruch annars en otrolig underpresterare i mästerskapssammanhang.

On-t: troligen någon vi inte ens "känner till". Någon skytt som kom 27:a någon gång, kanske...
Citera
2008-07-31, 00:15
Medlem
the head honchos avatar
Tommy Salo?
Citera
2008-07-31, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Tommy Salo?

Ja, för han är ju bara en OS-guld-hjälte.

Fast det beror ju förvisso på om det är frågan i rubriken i eller i första inlägget TS främst är ute efter att få besvarat.

Det är ju en viss skillnad på:
Vem är den sämsta Sverige någonsin skickat till OS?
och
vilken idrottsman eller kvinna har dragit mest skam (baserat på prestation och inte exv. doping) över Sverige i ett OS?

Utgår man från rubriken kommer inte Tommy Salo alls på fråga, men om man utgår ifrån den fråga som ställs i första inlägget kan han göra det. Fast egentligen borde det snarare vara Tre Kronor och inte bara Tommy Salo.
Senast redigerad av Straiter 2008-07-31 kl. 00:25.
Citera
2008-07-31, 00:26
Medlem
Twin Peakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Var det inte i OS 1980 som "Lillen", aka "Viking", Eklund stod intryckt i ringhörnan med nedböjt huvud och händerna för ansiktet medans någon riktig boxare vevade på? Ett skammens ögonblick för Sverige.
Haha ja jag kommer ihåg det!
Jag hade faktiskt långt gångna planer att skriva till Nobelkomitten i Oslo för att nominera honom för Nobels Fredspris det året för fredligare boxare får man leta efter!
Citera
2008-07-31, 01:16
Medlem
Jerka^s avatar
I Stockholm 1912 hade vi 447 aktiva deltagare. Det måste rimligtvis ha funnits ett och annat blåbär i den truppen.

På senare tid, tja, kolla här t ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige...marspelen_2004

Vad sägs om Marina Andrievskaia, badminton, utslagen i första omgången? Boxaren Patrick Bogere gick samma öde till mötes och blev sedermera känd för sin brottsliga karriär. Svenska tennisherrarna gick det inte så bra för heller det året:

Singel herrar
Jonas Björkman, gav upp i första omgången
Thomas Enqvist, utslagen i första omgången
Joachim Johansson, utslagen i andra omgången
Robin Söderling, utslagen i första omgången

Dubbel herrar
Jonas Björkman och Joachim Johansson, kom inte till start
Thomas Enqvist och Robin Söderling, utslagna i första omgången

Det finns nog ganska många som konkurrerar om titeln.
Citera
2008-07-31, 12:33
Medlem
Rizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rå-Gregern
Har sverige representanter i alla grenar? Finns det någon gren svergie hittills inte har skickat tävlande till?
Jag tänkte att jag skulle göra OS karriär om 4 år även om det blir på en nivå likställd med den tjejen från afganistan som skulle springa 100 meter i sin träningsoverall och förlorar så hårt så att det gör ont.
Är det inte så att man bara får skicka nån som inte klarat kvalgränsen om man inte har tävlande i nån annan gren?
Annars kunde jag gärna ställa upp i nån obskyr gren, kan t.o.m bekosta resan själv så slipper SOK.
Citera
2008-07-31, 20:08
Medlem
Rå-Gregerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rize
Är det inte så att man bara får skicka nån som inte klarat kvalgränsen om man inte har tävlande i nån annan gren?
Annars kunde jag gärna ställa upp i nån obskyr gren, kan t.o.m bekosta resan själv så slipper SOK.

Mjo, så kan det nog vara. Om jag skulle ta och starta mitt eget land då, skulle jag få vara med och tävla då? Kanske till och med i alla sologrenar :O
Citera
2008-07-31, 20:17
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
I Stockholm 1912 hade vi 447 aktiva deltagare. Det måste rimligtvis ha funnits ett och annat blåbär i den truppen.

På senare tid, tja, kolla här t ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige...marspelen_2004

Vad sägs om Marina Andrievskaia, badminton, utslagen i första omgången? Boxaren Patrick Bogere gick samma öde till mötes och blev sedermera känd för sin brottsliga karriär. Svenska tennisherrarna gick det inte så bra för heller det året:

Singel herrar
Jonas Björkman, gav upp i första omgången
Thomas Enqvist, utslagen i första omgången
Joachim Johansson, utslagen i andra omgången
Robin Söderling, utslagen i första omgången

Dubbel herrar
Jonas Björkman och Joachim Johansson, kom inte till start
Thomas Enqvist och Robin Söderling, utslagna i första omgången

Det finns nog ganska många som konkurrerar om titeln.

Gav upp? Kan man ens göra det?
Citera
2008-07-31, 21:29
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Rudi Dollmayer till Barcelona -92.
Citera
2008-07-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Gav upp? Kan man ens göra det?

Det är väl självklart att man kan göra det?
Förmodligen berodde det på skada, särskilt som han inte kom till start i dubbeln heller.
Menar du att en maratonlöpare som skulle bryta benet vid starten ändå måste ta sig runt de 4.2 milen?
Citera
2008-07-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Någon gång under 1990-talet skickade vi en boxare som jag tror heter Roger Pettersson. Han var väl sådär..

Sagt av en kommenatator på Eurosport: "He's got the fighting spirit of a librarian"

Du visar ganska stor okunskap här.

Roger Petersson vann i första ronden i Atlanta '96. I andra ronden gjorde han sämre ifrån sig och fick stryk med 18-4 mot en italienare som hette Perugini eller Perugino. Värt att notera är att David Reid tog OS-guld det året. Roger spöade Reid något år innan.

Roger är dessutom 10 faldig svensk mästare. 8 av dessa titlar tog han han på raken. Han är den bästa amatörboxare vi haft någonsin och lång, långt ifrån den sämste vi skickat till OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in