• 1
  • 2
2008-07-28, 23:01
Medlem
zylEs avatar
Hejsan alla

* Vad är problemet? Jo, jag fick för en vecka hem min nya dator (DELL XPS 630i) med Windows Vista installerat på den. Men när jag kört så har program och spel hängt sig flera gånger om dagen och sen när ja ska försöka få upp aktivitetshanteraren så hänger sig hela datorn istället och jag måste starta om datorn med knappen. (Jag har installerat SP1 och alla uppdateringar med Windows update.)
Så nu har jag tröttnat på det och vill installera Windows XP Pro. Jag startar upp i bios, kommer in i installationsmenyn. Men när allt är klart och den ska börja installera (ni vet innan man kommer dit vars man väljer vilken disk, formatera etc) så kommer det en blå skärm!

* När inträffar problemet? "Jag startar upp i bios, kommer in i installationsmenyn. Men när allt är klart och den ska börja installera (ni vet innan man kommer dit vars man väljer vilken disk, formatera etc.) så kommer det en blå skärm!" Som över.

* Har du någon aning om vad som orsakar problemet? Ingen aning! Datorn är ju helt ny.

-Operativsystem: Microsoft Windows Vista SP1
-Processor: Intel® Core™ 2 Duo E8500-processor (3,16 Ghz, 1 333 MHz FSB, 6 MB cache)
-Minne: 4 096 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [4x1024]
-Grafikkort: Dubbelt 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800GT-grafikkort
-Hårddisk: 640 GB Serial ATA non Raid (7200 Rpm)

Som sagt, jag gillar hur vista ser ut och så, skit snyggt, men just för mig är det väldigt ostabilt och det är ju en helt ny dator från DELL så jag tvekar på att det är datorn det är fel på.

All hjälp uppskattas starkt. Tack & hej sålänge.
Citera
2008-07-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zylE
* Har du någon aning om vad som orsakar problemet? Ingen aning! Datorn är ju helt ny.
Skulle tippa på trasigt minne eller dylikt. Lämna tillbaka datorn där du köpt den, de får fixa en garantireparation.

Citat:
Som sagt, jag gillar hur vista ser ut och så, skit snyggt, men just för mig är det väldigt ostabilt och det är ju en helt ny dator från DELL så jag tvekar på att det är datorn det är fel på.
Är det Vista 64-bit så ska det vara väldigt stabilt, mycket stabilare än XP. Dock brukar tillverkare som Dell med flera slänga in en jäklans massa småprogram, konstiga drivrutiner och annat skräp i sina OS-installationer. En formatering och installation av en egen kopia (legal eller ej) funkar oftast bättre än det förinstallerade. I det här fallet verkar det vara något hårdvaruproblem dock, eftersom du inte ens kan installera windows.
Citera
2008-07-29, 01:45
Medlem
Bytingens avatar
Har samma problem med min dator!
Den låser sig, ibland.. inte längre! hände som fan förut.

Nuförtiden startar den om sig! ibland frästar jag inte äns datorn, typ sitter på myspace så ba poff.. startar den om
Citera
2008-07-29, 02:40
Medlem
zylEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rmklay
Skulle tippa på trasigt minne eller dylikt. Lämna tillbaka datorn där du köpt den, de får fixa en garantireparation.

Är det Vista 64-bit så ska det vara väldigt stabilt, mycket stabilare än XP. Dock brukar tillverkare som Dell med flera slänga in en jäklans massa småprogram, konstiga drivrutiner och annat skräp i sina OS-installationer. En formatering och installation av en egen kopia (legal eller ej) funkar oftast bättre än det förinstallerade. I det här fallet verkar det vara något hårdvaruproblem dock, eftersom du inte ens kan installera windows.

Okej, köpte den på dell.se så får väl ta och ringa dit. Jag ska nog prova att installera om den först, det är 32 bit, jag har hört att massor av program in funkar på 64 . Tack för hjälpen!
Citera
2008-07-29, 14:01
Medlem
Citat:

Är det Vista 64-bit så ska det vara väldigt stabilt, mycket stabilare än XP. Dock brukar tillverkare som Dell med flera slänga in en jäklans massa småprogram, konstiga drivrutiner och annat skräp i sina OS-installationer. En formatering och installation av en egen kopia (legal eller ej) funkar oftast bättre än det förinstallerade. I det här fallet verkar det vara något hårdvaruproblem dock, eftersom du inte ens kan installera Windows.

Finns det något program eller liknande som man kan köra på datorn och kolla om minnen å sånt funkar som det ska?
Citera
2008-07-29, 14:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrspoon
Finns det något program eller liknande som man kan köra på datorn och kolla om minnen å sånt funkar som det ska?

Memtest86+ låter som det skulle passa dig.
Citera
2008-07-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Okej tack så mycket, ska prova det genast.
Citera
2008-07-29, 23:06
Medlem
zylEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Provade precis det och hade inga fel på mina minnen. Vad kan vara problemet å vad kan ja göra åt saken? Känns tråkigt att man skulle behöva skicka in datorn på lagning 1 vecka efter man fått den. :/

MVH
Citera
2008-07-29, 23:14
Medlem
Citat:
Okej, köpte den på dell.se så får väl ta och ringa dit. Jag ska nog prova att installera om den först, det är 32 bit, jag har hört att massor av program in funkar på 64 . Tack för hjälpen!
64-bitswindows klarar inte att köra 16-bitskod. 32-bitskod går däremot utmärkt. Du får väl testa de program du vill köra hos någon som har 64-bitswindows. Finns faktiskt en del program som har 16-bitskod kvar. Jag vill dock verkligen rekommendera 64-bits vista, eftersom många haft problem med just 32-bitsversionen, men jag har aldrig hört någon klaga på 64-bitarn. Notera att detta inte är någon empirisk undersökning direkt.

On topic: Varför vill du inte lämna tillbaka datorn för att den är 1 vecka gammal. Det är ju uppenbart fel på den. Sverka lite!
Citera
2008-07-29, 23:23
Medlem
CronoSs avatar
Vista suger. De installerar skiten på datorer som inte klarar av det. Hur kan de få hålla på? För lite ramminne bla bla.Knappt det funkar för vissa som har "värstingdatorer"
Citera
2008-07-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CronoS
Vista suger. De installerar skiten på datorer som inte klarar av det. Hur kan de få hålla på? För lite ramminne bla bla.Knappt det funkar för vissa som har "värstingdatorer"
Var väl bara en tidsfråga innan någon skulle fälla en sån kommentar. Hjälper TS en hel del gör det också. Riktigt nice.
Citera
2008-07-29, 23:37
Medlem
CronoSs avatar
Citat:
Var väl bara en tidsfråga innan någon skulle fälla en sån kommentar. Hjälper TS en hel del gör det också. Riktigt nice.

Bill Gates anställd lr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in