• 1
  • 2
2008-07-29, 23:39
Medlem
Fast den datorn som trådskaparen har skulle ju orka köra 2 Vista samtidigt med den angivna hårdvaran så det är nog knappast för klen dator som är problemet.

Men det kan vara lite vad som helst, det kan t.o.m vara värme bara.
Testat att titta i loggen? Vista har en logg som visar allt som händer och har hänt. Se vad loggen säger när datorn kraschat.

kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> händelseloggar
Citera
2008-07-29, 23:50
Medlem
zylEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rmklay
64-bitswindows klarar inte att köra 16-bitskod. 32-bitskod går däremot utmärkt. Du får väl testa de program du vill köra hos någon som har 64-bitswindows. Finns faktiskt en del program som har 16-bitskod kvar. Jag vill dock verkligen rekommendera 64-bits vista, eftersom många haft problem med just 32-bitsversionen, men jag har aldrig hört någon klaga på 64-bitarn. Notera att detta inte är någon empirisk undersökning direkt.

On topic: Varför vill du inte lämna tillbaka datorn för att den är 1 vecka gammal. Det är ju uppenbart fel på den. Sverka lite!

Okej får väl kanske prova 64bit, då får ja användning av mina 4gig RAM också. Det enda problemet är att jag "bottar" upp gubbar på World of Warcraft och botting programmet funkar inte på 64 så tänkte kanske köra 2 OS bara för det. Det känns ändå tråkigt att behöva lämna tillbaka en dator jag köpt från DELL när jag kunnat köpt delar å byggt själv och fått det betydligt billigare, men jag ville slippa sånt här krångel.

Citat:
Ursprungligen postat av Belzebubb
Testat att titta i loggen? Vista har en logg som visar allt som händer och har hänt. Se vad loggen säger när datorn kraschat."

Okej jo det ska ja göra nästa gång. Det är ju så att ett program/spel fryser sig först å sen när jag försöker få upp aktivitetshanteraren/starta om datorn så fryser sig hela datorn.
tack så mycket att ni tar er tid och försöker hjälpa mig!

MVH
Senast redigerad av zylE 2008-07-29 kl. 23:52.
Citera
2008-07-31, 21:56
Medlem
zylEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Fast den datorn som trådskaparen har skulle ju orka köra 2 Vista samtidigt med den angivna hårdvaran så det är nog knappast för klen dator som är problemet.

Testat att titta i loggen? Vista har en logg som visar allt som händer och har hänt. Se vad loggen säger när datorn kraschat.

Nu hängde sig datorn nyss. Ett program (World of Warcraft) hängde sig och gick inte att stänga ner. Då tryckte jag Ctrl Alt Delete och då hängde sig hela datorn, musen gick inte att röra osv. I loggen finns inga kritiska men 2 fel den senaste timmen. Ena heter Event logg och andra Http Event. Jag är så trött på att det inte funkar, ska försöka byta till XP igen. Har jag gjort rätt i loggen eller är det något annat jag ska kolla ?

MVH
Citera
2008-11-18, 19:15
Medlem
Ja du vart ska jag börja?

Kan börja med att jag själv har samma system fat med en Core 2 Quad Q6600 som jag klockat till 3Ghz och körs väldigt ostabilt. Måste ändra CPU fläktens hastighet efter varje boot. Antagligen för att moderkortet är Dellifierat och utan ESA standard vilket är mjukvaran jag använder förtillfället.Grafiken är skit det med pga att (PCI-E x16 2.0) inte igenligen är x16 utan båda är nerdragna till x8. Det med blåskärm har jag också men och det får vi för att det saknas RAID drivrutiner. Men försöker slipstreama med nLite men den kräver .inf filer. Jag blev rekommenderad att ta ner MediaShield driver från Dell.se men det hjälpte inte då det ÄR exe. Dell är ärligt talat skit. För samma summa skulle vi fått minst 30% bättre system. Ljudkortet har jag med problem med. Är inte ens ett riktigt XtremeGamer som det sägs att det är, har redan kollat upp det där.

Sitter på följande:

Intel Core 2 Quad 2.40Ghz @ 3.00Ghz
Corsair XMS2 6400 2GB DDR2 CL4 E.P.P (slängde Dells standard moduler!)
Dubbla nVidia 8800GT (MENINGSLÖST MED DELLS MODERKORT!!!)
2x320GB HDD
Ageia PhysX 128mb (MISSTAG!)
Hybrid TV Tuner från Hauppage (duger)
Fejk ljudkort (dellifierat)
Men ääälskar chassit. Ska bygga om datorn reläjt och rekommenderar dig att göra samma, FRAMFÖR allt byt moderkort. Det är ett krav om du ska få mkt ur din dator så räkna med det minst.
Citera
2008-11-19, 10:14
Medlem
himakans avatar
Ring till Dell och få problemet fixad, bara för att datorn är ny betyder det inte att den är felfri (har erfarenhet av det).
Citera
2008-11-19, 12:06
Medlem
smurfehs avatar
Och gå inte med på nån jävla reparation om den är en vecka gammal, gör du det blir jag fan lite besviken. Kräv en ny dator.

Förresten, vad händer om du försöker installera Vista?
Citera
2008-11-19, 13:44
Medlem
Rabbelitos avatar
Du ska inte behöva gå med på nåt, min pappa köpte ny data för nåt år sen när vista precis var släppt och självklart hade ju fujitsu-siemens installerat det. När vi kom hem började jag använda datorn lite smått efter jag installerat den och efter c.a 1 timme fick jag bluescreen, och datorn startade om. Startade igen och det fortsatte komma hela tiden.

Han gick tillbaka med datorn och krävde sina 11000 tillbaka, så det har du troligen också rätt och göra fast det är dell.

Sen så tycker jag det är förjävligt när sånt här händer, det är ju som om man skulle köpa en splitter ny fulltankad bil och dra ut å köra, och efter 10 mil skär motorn. Så jävla dåligt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in