Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-28, 19:44
  #1
Medlem
KB886511Bs avatar
Jag är uppvuxen i en invandrartät förort i en av sveriges större städer. Majoriteten invandrare var syrianer och assyrier. I unga år var dessa syrianer/assyrier de som verkligen dominerade överallt. Killarna var mycket större och starkare än alla andra, fick alla brudar och var bäst på fotboll. Kollade man snett fick man stryk, så enkelt var det. Så här höll det på upp över gymnasieåren innan det något år efter studenten fick ett abrupt slut.
Helt plötsligt var de borta från gatorna. Inte en Assyr/syrian så långt ögat kunde nå. Istället började en efter en att gifta sig och starta någon form restaurangverksamhet. Den laglöshet som präglade dessa nötter i de yngre år, var som bortblåst och idag ser jag ett gäng hårt arbetande snubbar på den lokala pizzerian. Den överdjävliga attityd som fanns på den tiden är också borta. Idag är man vänlig och trevlig, mån om att få återbesök på sin restaurang.

Jag vet att det är viktigt för syrianer/assyrier att gifta sig med en annan assyrier/syrian. Äktenskapet är heligt och i det äktenskapet blir mannen den som drar in pengarna medan kvinnan sköter barn och hushåll, lite som vi levde här i sverige på 30-talet. Men vad jag inte förstår är hur ett gäng så odisciplinerade människor som i yngre dagar knullar allt som rör sig, slår allt som rör sig, stjäl, misshandlar och skrämmer livet hur allt och alla, helt plötsligt rättar sig i ledet och börjar sköta sig. Man bryr sig inte ett piss om sina traditioner när man är yngre utan svinar loss totalt, men helt plötsligt när man blir runt 20, håller man jättehårt på traditionen. Gifter sig, skaffar barn, bygger hus och jobbar hårt.

Idag ser jag sällan de som bråkade som mest när vi var yngre. Ser jag dom är det somsagt på pizzerian eller på något ATG ombud med en massa spel på g. Dom hänger mest med varandra, men är lågmälda och hyffsat skötsamma.

Någon som kan ge mig insiderinfo på denna utveckling?

Edit: vetefan varför tråden hamnade här, flytta den till rätt ställe den som kan..
Citera
2008-07-28, 19:59
  #2
Medlem
Undrar om dom inte saknar sin ungdomstid något fruktansvärt, då var dom kingar på allt sen blir dom sopor på äldre dar.
Citera
2008-07-28, 20:18
  #3
Medlem
apanola IIs avatar
Låter jäkligt märkligt. Du kanske ska ta och testa att åka sista pendeln till Södertälje?

Har gjort det och det är en minst sagt surrealistisk upplevelse. Fulla fjortisar, dräggig ungdom, galningar och så mängder av testosteronstinna syrianer/assyrier/allmänna blattar i 20-50- års åldern som fotar fulla svenska fjortisar med sina mobilkameror och tokstirrar lystet på allt som inte har huckle, kroknäsa, städrock och mustach. Märklig känsla av att kunna betrakta detta drägg beteende poå nära håll. Nej jag ger inte mycket för din analys av äldre syrianer, slödder är slödder, så enkelt är det och det är bara att beklaga att slödret bor i Sverige.
Citera
2008-07-28, 20:19
  #4
Medlem
Psyko Dads avatar
Flyttar från R & S till I & I.

// MOD //
Citera
2008-07-28, 21:03
  #5
Avstängd
Odess avatar
Ja vad är det som skiljer äldre invandrar generationen mot yngre?

Har bara träffat schysta äldre invandrare, skämtsamma och lätta att ha och göra med och man kan snacka skit och skämta om det mesta.

Med den yngre generationen däremot?
Citera
2008-07-28, 21:19
  #6
Avstängd
Den världsberömda skogsturken är väll en syrian
http://www.youtube.com/watch?v=V4FWCfh0unw

Det här med att syrianer är störst, starkast, knullar allt som rör sig, vetefan de flesta syrianer som jag känner är inte längre än 170cm.
Men att de äger de flesta pizzerior iaf i staden där jag bor stämmer rätt så bra.
Citera
2008-07-29, 12:21
  #7
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labud
Den världsberömda skogsturken är väll en syrian
http://www.youtube.com/watch?v=V4FWCfh0unw

Det här med att syrianer är störst, starkast, knullar allt som rör sig, vetefan de flesta syrianer som jag känner är inte längre än 170cm.
Men att de äger de flesta pizzerior iaf i staden där jag bor stämmer rätt så bra.

Om dom är 170cm i 14-15 års åldern är dom nog längre än de flesta..
Citera
2008-07-29, 12:46
  #8
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Om dom är 170cm i 14-15 års åldern är dom nog längre än de flesta..

+1 De är tidigare i utvecklingen.
Citera
2008-07-29, 13:11
  #9
Medlem
Bulldoozers avatar
Intressant skrivet tråd utan massa påhopp.

Enligt min erfarenhet så är det ju en vanlig fjortis period för assyrer/armenier att lyssna på 50 cent, köra moppe, bråka, slåss, svära, utmana på fotboll och försöka vara en kung, ett ständigt rivaliserande dvs. När man sedan växer upp och förstår sin tillhörighet, att man har varit flykting t.ex eller bara invandrat så vill man tillbaka till sina rötter, sin religion, i dessa 2 folkgrupper så är den kristna ortodoxa kyrkan starkast och den har tydliga regler och kultur.

Detta resulterar i ofta ganska städade killar, men visst finns det få undantag med de som inte växer upp och fortsätter spela kung men de blir inte långvariga. Detta gäller trots allt alla folkgrupper. Hedra sina föräldrar är en stor grej, ta hand om familjen och de äldre osv, finns inget som heter fly även om man blir lite illa behandlad. Detta resulterar i att de flesta iaf mognar efter 20+ och börjar skaffa sina egna pengar på ett ofta bra sätt.

Sedan för att bevara rasen, kulturen, den långa historian så ska man självklart hitta en självsfrände av samma ras och föra släkten vidare.

Kanske finns folk som inte känner igen sig, men detta är iaf vad jag har för erfarenhet..
Citera
2008-07-31, 02:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Jag är uppvuxen i en invandrartät förort i en av sveriges större städer. Majoriteten invandrare var syrianer och assyrier. I unga år var dessa syrianer/assyrier de som verkligen dominerade överallt. Killarna var mycket större och starkare än alla andra, fick alla brudar och var bäst på fotboll. Kollade man snett fick man stryk, så enkelt var det. Så här höll det på upp över gymnasieåren innan det något år efter studenten fick ett abrupt slut.
Helt plötsligt var de borta från gatorna. Inte en Assyr/syrian så långt ögat kunde nå. Istället började en efter en att gifta sig och starta någon form restaurangverksamhet. Den laglöshet som präglade dessa nötter i de yngre år, var som bortblåst och idag ser jag ett gäng hårt arbetande snubbar på den lokala pizzerian. Den överdjävliga attityd som fanns på den tiden är också borta. Idag är man vänlig och trevlig, mån om att få återbesök på sin restaurang.

Jag vet att det är viktigt för syrianer/assyrier att gifta sig med en annan assyrier/syrian. Äktenskapet är heligt och i det äktenskapet blir mannen den som drar in pengarna medan kvinnan sköter barn och hushåll, lite som vi levde här i sverige på 30-talet. Men vad jag inte förstår är hur ett gäng så odisciplinerade människor som i yngre dagar knullar allt som rör sig, slår allt som rör sig, stjäl, misshandlar och skrämmer livet hur allt och alla, helt plötsligt rättar sig i ledet och börjar sköta sig. Man bryr sig inte ett piss om sina traditioner när man är yngre utan svinar loss totalt, men helt plötsligt när man blir runt 20, håller man jättehårt på traditionen. Gifter sig, skaffar barn, bygger hus och jobbar hårt.

Idag ser jag sällan de som bråkade som mest när vi var yngre. Ser jag dom är det somsagt på pizzerian eller på något ATG ombud med en massa spel på g. Dom hänger mest med varandra, men är lågmälda och hyffsat skötsamma.

Någon som kan ge mig insiderinfo på denna utveckling?

Edit: vetefan varför tråden hamnade här, flytta den till rätt ställe den som kan..

I MÖ anses det OK att leva rövare när man är ung, slår man ner en kille på skolgården är man inte en blivande gangster utan bara en ungdom som lever ut sin ålder. Däremot anses det inte OK att fortsätta detta beteende när man uppnått en viss ålder, då blir man utstött.

Vissa invandrare tar med sig detta beteende, andra inte. I en förort med en etnicitet som dominerar är det vanligare att man följer det mönstret.

På detta sätt skiljer sig unga invandrar"rebeller" från svenska. Svenskar som har ett s.k. destruktivt beteendemönster brukar ha en orsak, en orsak som är såpass stark att den följer de livet ut.
Detta är självklart bara mina iaktagelser och ingen vetenskap men jag tror det stämmer ganska bra.
Citera
2008-07-31, 03:26
  #11
Avstängd
arkelövs avatar
Din frågeställning är ju exakt samma som: "Vad händer med Svenskar/Nordbor på äldre dar?"

Hur skall vi veta vad som händer?
Citera
2008-07-31, 03:30
  #12
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Jag är uppvuxen i en invandrartät förort i en av sveriges större städer. Majoriteten invandrare var syrianer och assyrier. I unga år var dessa syrianer/assyrier de som verkligen dominerade överallt. Killarna var mycket större och starkare än alla andra, fick alla brudar och var bäst på fotboll. Kollade man snett fick man stryk, så enkelt var det. Så här höll det på upp över gymnasieåren innan det något år efter studenten fick ett abrupt slut.
Helt plötsligt var de borta från gatorna. Inte en Assyr/syrian så långt ögat kunde nå. Istället började en efter en att gifta sig och starta någon form restaurangverksamhet. Den laglöshet som präglade dessa nötter i de yngre år, var som bortblåst och idag ser jag ett gäng hårt arbetande snubbar på den lokala pizzerian. Den överdjävliga attityd som fanns på den tiden är också borta. Idag är man vänlig och trevlig, mån om att få återbesök på sin restaurang.

Jag vet att det är viktigt för syrianer/assyrier att gifta sig med en annan assyrier/syrian. Äktenskapet är heligt och i det äktenskapet blir mannen den som drar in pengarna medan kvinnan sköter barn och hushåll, lite som vi levde här i sverige på 30-talet. Men vad jag inte förstår är hur ett gäng så odisciplinerade människor som i yngre dagar knullar allt som rör sig, slår allt som rör sig, stjäl, misshandlar och skrämmer livet hur allt och alla, helt plötsligt rättar sig i ledet och börjar sköta sig. Man bryr sig inte ett piss om sina traditioner när man är yngre utan svinar loss totalt, men helt plötsligt när man blir runt 20, håller man jättehårt på traditionen. Gifter sig, skaffar barn, bygger hus och jobbar hårt.

Idag ser jag sällan de som bråkade som mest när vi var yngre. Ser jag dom är det somsagt på pizzerian eller på något ATG ombud med en massa spel på g. Dom hänger mest med varandra, men är lågmälda och hyffsat skötsamma.

Någon som kan ge mig insiderinfo på denna utveckling?

Edit: vetefan varför tråden hamnade här, flytta den till rätt ställe den som kan..
Du generaliserar en hel del. Alla assyrier blir inte pizzabagare och alla assyrier slåss inte i unga år. Det är nog bara de som sticker ut bland mängden som syns mest. Men det du beskriver har mycket med mognad att göra. Som tonåring är man ung och dum och beter sig lite som en idiot; detta beteende hittar man även bland svenskar (jodå, mina svenska polare slåss också, knullar, och beter sig "laglöst" emellanåt, tro inte annat). Restaurangverksamheten är inte heller något alla assyrier sysslar med (även om det är ett vanligt yrke). Vissa pluggar vidare, och sedan finns det ju alltid ett par enstaka "Dano Acar" idioter bland assyrier som på Flashback överdrivs och blåses ur proportioner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback