2024-11-06, 19:11
  #11845
Medlem
Om man skall gå efter det vanligaste modus operandit i såna här fall så är den mest sannolike mördaren den som benämns som PAJ i den här tråden. Allt stämmer väl in på en man som känner sig ratad och hämndlysten och som tar sin sista chans att ta hämnd för den förödmjukelse han känner innan Eva lämnar Kramfors.

"If i can´t have you, no one else will" har varit motivet till ett närmast osannolikt antal mord, framför allt på kvinnor, och dom begås i väldigt många av dom fallen just av en man som finns i det så kallade "vänfacket". Att hon skulle ha vandrat på en ensam galning på den platsen, vid den tidpunkten och som Kramfors var 1987 håller jag högst osannolikt.
Hade hon gått igenom centrala delen hela vägen så är det en större sannolikhet att det skall hända, men vägen hon gick var 1987 i stort sett en öde väg, vem som skulle ha iakttagit och följt efter henne där, nära midnatt, i slutet på September övergår mitt förstånd. Nej, det är sällan särskilt komplicerat när det gäller mord på en liten ort som Kramfors där alla känner alla. Det är någon som känner offret och som känner till omgivningen väl.

Vad som däremot ställer mig lite är det dna som det påståtts att man kunnat lyfta ifrån Eva, med tanke på att man kunde lyfta den minimala mängd sperma som fanns på Malin Lindströms byxor och få ett dna resultat 2021 så borde man ju nu rimligtvis även kunna göra det i det här fallet då.
__________________
Senast redigerad av Merimetso 2024-11-06 kl. 19:44.
Citera
2024-11-06, 23:21
  #11846
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Om man skall gå efter det vanligaste modus operandit i såna här fall så är den mest sannolike mördaren den som benämns som PAJ i den här tråden. Allt stämmer väl in på en man som känner sig ratad och hämndlysten och som tar sin sista chans att ta hämnd för den förödmjukelse han känner innan Eva lämnar Kramfors.

"If i can´t have you, no one else will" har varit motivet till ett närmast osannolikt antal mord, framför allt på kvinnor, och dom begås i väldigt många av dom fallen just av en man som finns i det så kallade "vänfacket". Att hon skulle ha vandrat på en ensam galning på den platsen, vid den tidpunkten och som Kramfors var 1987 håller jag högst osannolikt.
Hade hon gått igenom centrala delen hela vägen så är det en större sannolikhet att det skall hända, men vägen hon gick var 1987 i stort sett en öde väg, vem som skulle ha iakttagit och följt efter henne där, nära midnatt, i slutet på September övergår mitt förstånd. Nej, det är sällan särskilt komplicerat när det gäller mord på en liten ort som Kramfors där alla känner alla. Det är någon som känner offret och som känner till omgivningen väl.

Vad som däremot ställer mig lite är det dna som det påståtts att man kunnat lyfta ifrån Eva, med tanke på att man kunde lyfta den minimala mängd sperma som fanns på Malin Lindströms byxor och få ett dna resultat 2021 så borde man ju nu rimligtvis även kunna göra det i det här fallet då.
TACK!!! ÄNTLIGEN EN VETTIG PERSON I TRÅDEN!!! PAJ är mördaren och ingen annan!!!
Du är helt rätt ute men tråden har drunknat i idioti av den som "roar" sig i badrummet.

Det spöregnade den natten Eva mördades och det finns lite dubbla uppgifter om DNA om det finns eller inte finns eller att det är så lite så att det går inte att undersöka.

Jag har många inlägg i tråden innan jag tröttnade på all dårskap. Sök på min posthistorik i tråden så hittar du massor med inlägg.
Citerar in en del som du kan finna mycket intressant.
Min sammanfattning får jag lägga separat då texten blir för lång.
__________________
Senast redigerad av Timeout 2024-11-06 kl. 23:51.
Citera
2024-11-06, 23:29
  #11847
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Modus operandi
SAMMANSTÄLLNING MORDET PÅ EVA.
Observera. PAJ är inte utredd, ingen kroppsbesiktning, ingen husrannsakan, ingenting!

Sista mötet
*Alkohol dracks under sista mötet, PAJ kan ha tagit amfetamin.
*Eva skulle återvända till Sundsvall dagen efter dit hon skulle flytta.
*PAJ skulle köra ett hästsläp till en hästfälttävlan i Sundsvall med Evas häst.
Flytten till Sundsvall skulle förmodligen ske på söndagen och då skulle PAJ hjälpa till.

Relationen till Eva
*PAJ "otrogen" med kamrat till Eva. Det var troligen Evas väninna som har kallats för polisfrun som PAJ hade en hemlig relation med.
Polisfrun hade Paj en affär med våren/ sommaren/hösten1987. Gunilla från Ullånger eller Nordingrå.
Berit flyttade från Kramfors bara veckor efter mordet och klippte kontakten med alla vänner. Hon var väldigt rädd. Hon flyttade långt söderut i landet.
*PAJ hade ingen relation till Eva men ville gärna ha en men blev avvisad. Han var som en igel på henne. Han kallade sig trots det för Evas pojkvän.
*PAJ trodde att Eva hade en relation med en man hon kallade "toyboy".
Det var ett skämt. Eva sa något om systerns pojkväns söta yngre bror. Dom hade ingen relation och hade inte haft.
*PAJ tömde Evas lägenhet och förde familjens talan efter mordet.
*PAJ har inte haft kontakt med Evas familj efter begravningen och har inte haft på alla år. Varför om han stod Eva så nära?

PAJ:s person
*Umgicks med yngre personer. PAJ var 31 år när Eva mördades men han lekte krig med 20 år gamla killar.
*Klädde sig gärna i militärkläder
*Intresse för dolkar
*Genomgått FBU, frivillig befälsutbildning. Är god vän med ML, kallad för Lampan som nu är Överste.

Cykeln
Det kan ha stått cyklar i ett uthus vid PAJ:s fars hus.
En cykel låg slängd på sidan av vägen vid platsen för mordet. Flera bilister såg cykeln och fick väja för den, men PAJ har inte sett någon cykel vilket han borde ha gjort om han körde där.
Cykeln låg där vid tiden för mordet när PAJ påstår att han körde flera gånger upp, minst 3 ggr, till Evas föräldrahem för att söka efter henne. PAJ bör ha passerat cykeln ca 6 ggr.
Cykeln låg slängd precis på andra sidan av vägen från där Evas kropp hittades.
Cykeln ses första gången runt 00.00. Ett vittne har beskrivit att han var tvungen att svänga lite för att inte köra på cykeln. Ett annat vittne vid 02.40 har sett cykeln på vägen. Runt 05.00 är cykeln borta.

Bevismaterial
Det fanns hudavskrap under Evas naglar, det talar för att hon klöste gärningsmannen.
Avskrapet har ännu inte gått att DNA undersöka då tekniken för små mängder inte har funnits. Ny teknik finns och det borde testas nu. Det ska även finns färgflagor från en cykel.

Övrigt om Eva
*Eva hade en dagbok som PAJ kom över innan polisen, motsägs av vissa.

Underliga uppgifter
*Hur lyckades mördaren locka till sig hunden Laban så att han kunde döda honom med ett enda knivhugg i nacken?
PAJ kände Laban väl då han hade haft sällskap med hundens ägare, Evas syster, i 3 år.
Laban var känd för att vara skygg och absolut inte gå fram till främmande människor.

*Varför är PAJ så orolig för Eva på natten och påstår sig både ringa och köra till hennes hem flera gånger för att söka efter henne? Ingen har hört hans samtal den natten.
PAJ påstår att Berit har svarat på kvällen kl 23.15 men det förnekar hon.
23.20 ringde PAJ Evas mamma, inget svar 23.45 samma sak.
00.15 ringde han igen inget svar.
PAJ har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem. (I telefon i programmet säger han en gång, inte mer).

*Berit körde Eva mot hemmet den kvällen och PAJ ska ha ringt henne efter det.
Eva släpptes av 7-800 m från hemmet.
Ingen uppgift finns att hans bil har setts på platsen, en vit Volvo 245 syns bra i mörker.

*Varför kommer PAJ in dyblöt på mordnatten på Kramm vid 0.40 tiden?
Vilka var vittnena som såg PAJ dyblöt?
00.40 är PAJ på puben där finns 2 vittnen, en av dom säger att han var dyblöt.
01.00 kör PAJ en vän hem säger han. Vännen AÅ som alltid blev fullast minns inget.

*Eva skulle bara till sitt föräldrahem och sova och upp tidigt för att köra hästen och greja med flytten. Varför denna oro för Eva? Hon borde vara trygg i föräldrahemmet.

*PAJ ringer någon och säger att han är sjuk på morgonen och kan inte komma.
*PAJ kommer till mötet på morgonen när hästarna skall transporteras efter att Marpet har ringt hem till honom. PAJ kommer för sent men kommer trots att han påstod att han var sjuk.
PAJ nämner inte till Marpet att Eva är försvunnen och att han har letat efter Eva på natten eller att han har ringt till Annelies jobb kl 06.30 för att få Annelie att leta efter Eva.
Anneli var inte särskilt orolig på morgonen utan tog för givet att Eva hade sovit över hos någon.

Frågan blir då
1. Varför ringer PAJ till systern Annelie på jobbet på morgonen kl 06.30 och uppmanar henne att ge sig ut och leta efter Eva men inte letar själv?
2. Varför nämner inte PAJ något om detta vid mötet med Marpet när Eva inte dyker upp?

När PAJ en stund senare dyker upp vid hästhagen säger han till Marpet att hon kan åka därifrån och att han själv stannar kvar och väntar tills Eva dyker upp.
Hur länge var han kvar där? Han hjälpte inte till att söka efter Eva och var inte kvar när kroppen hittades ca kl 14.40.
Varför säger inte PAJ ett ord om sitt sökande under natten till Marpet vid hästhagen?

Varför ringer PAJ inte runt till alla och rör upp himmel och jord för att hon är försvunnen?
Varför hjälper han inte till att söka?
Kan det vara för att han vet att Eva ligger död i skogen på andra sidan vägen?
PAJ vill kanske inte att en sökinsats med Evas föräldrar, grannar, Marpet och ytterligare vänner, bekanta drar igång redan tidigt på lördagsmorgonen. Eva skulle hittas väldigt snabbt om dom satte igång att leta.
Vädret var på PAJ sida och skulle dölja eventuella spår...
Eva's block låg helt öppet på parkeringen på andra sidan vägen mot där dom befann sig och skulle hittas ganska snabbt. Blocket hade PAJ troligen inte sett.

Evas kropp hittas ca kl 14.40 av grannarna som ser något i skogen när dom står på parkeringen. Anneli blir informerad och springer ner och ser Evas kropp.
Därefter ringer systern PAJ och sedan polisen, PAJ hinner före polisen med ca 3-4 minuter.

*PAJ körde till mordplatsen ca kl 15, stannar bilen på exakt rätt ställe och springer rakt in i skogen till där Evas kropp ligger. Hur kunde han veta att kroppen låg just där?
Inget syntes från vägen enligt flera uppgifter då kroppen låg långt in, ca 20 m, och det var högt gräs och sly enligt foton och uppgifter i tråden.
Vägen från parkeringen där blocket hittades upp till krönet av backen är ca 150 m lång. Hur kunde han pricka in den exakta platsen efter den långa sträckan?
Foto på vägen och mordplatsen utmärkt.
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/05/22/mordet-pa-eva-soderstrom/
Foton på mordplatsen och ett foto visar hur högt gräs och sly det var.
En polistekniker sitter på huk och är nästan helt dold. Inget kunde ses från vägen.
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/11/09/nar-doden-kom-till-kramfors/

*Det stora frågetecknet? Om grannarna gick förbi 3 ggr på vägen utan att se några släpspår in i skogen eller en kropp, hur kunde PAJ se spåren eller kroppen sittande i en bil när han kommer körande?

Den grannkvinna som tidigare under eftermiddagen gick för att leta efter Eva och som bl.a. hittade hennes block nere vid parkeringen la inte märke till några släpspår, trots att hon även gick tillbaka hem för att hämta en manlig bekant som hon dessutom återvände ner till parkeringen med, dvs. hon passerade alltså släpspåren minst 3-4 gånger utan att se dom. Även mannen som hon hämtade såg inget för annars hade han följt släpspåren in i skogen?

När dom kom fram till parkeringen där kvinnan nyss hade hittat blocket så började dom se sig omkring. Mannen tyckte sig se någonting som såg "konstigt" ut inne i skogen, något som såg ut som en kropp, varpå dom skyndade upp till Eva's föräldrahem för att hämta hjälp.
Systern Anneli sprang då ner ensam in i skogen och hittade Eva.
OBS dom ser detta från parkeringen och inte från vägen för där syns inget.

*Varför kör inte PAJ upp för backen först till Evas syster och vän som står där för att trösta dom, vilket vore det normala för en person som inget vet om mordet mer än att Eva är död?
Det var Annelie, Evas syster, som ringde PAJ och talade om att Eva hade hittats mördad men hon talade inte om den exakta platsen där kroppen låg. Hur kunde PAJ veta var kroppen låg utefter den 150 m långa backen?
Paj sa till Anneli, såg du ögonen, såg du ögonen, och verkade upprymd av Evas döda ögon.

*Varför påstår PAJ i programmet Svenska Fall för FBI att det fanns en man med hund på mordplatsen dagen efter så att det var orsaken till att han sprang in just där?
Evas syster,vän och grannarna såg ingen man med hund och dom stod uppe i backen och såg PAJ komma.

*Är den uppgiften så kallat leakage? PAJ cyklar nästan på en man med hund på natten strax innan mordet, men placerar den mannen på platsen dagen efter i stället.
Leakage= Berättar något som är sant men sätter in det i fel sammanhang-tidpunkt.

Alternativa gärningsmän
Sture "Cykelmannen", avförd från utredningen 1996
Missbrukare i Bruket, ägare av röd cykel, avfärdad.
"Lampan" ML officer och vän till P, f. 1966

Mördaren måste ha varit en man med tanke på de kraftiga knivhuggen.
Polisen misstänkte ett tag en kroppsbyggare, vilken var samma person som misstänktes för morden i Appojaure.
I Aftonbladet från 88-09-25 kan man läsa att "Eva dödades med 11 knivhugg alla dödande".
"De har enligt polisen utförts av en man med väldiga kroppskrafter".
Citera
2024-11-06, 23:41
  #11848
Medlem
Timeouts avatar
Lite mer info om mordet på Eva och Svenska fall för FBI går att se fortfarande och länk till det finns längre ner.
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Skissen som B.Öhman visar upp i ”Svenska fall för FBI” visar fyndplatsen, och ställningen på kroppen som man säger: ”en hand upp och den andra ner”. Man har streckat en linje från Långbacken lite snett upp till fyndplatsen. Det verkar som att det finns någon typ av text vid det fjärde strecket. Finns det någon som kan förstora bilden och få fram en skärpa så pass bra att det går att läsa texten? Själv lyckas jag inte.

Det ska vara intressant att veta om den där streckade linjen ska symbolisera kännetecken i terrängen på att Eva släpades från vägen (?) … det förekom ju skriverier om att det hade funnits tecken på strid i terrängen bland annat. Det är svårt att veta hur exakt polisen tycker dessa eventuella kännetecken kan vara. Det måste ju ändå ha gått folk där innan polisen anlände, som borde ha gjort det svårt att säkert bedöma eventuella tecken? Men den sned dragna streckade linjen måste beteckna något.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den streckade linjen är troligen den väg PAJ tog fram till Evas kropp.
Den texten vid fjärde strecket är för otydlig, om det ens är en text, den går inte att få skarp.
Det ser bara ut som någon krumelur och det verkar inte vara några bokstäver där.

Tittar man på den skissen så är det en fyrkant längst ner vid parkeringen som troligen markerar var Evas block hittades. En liten bit in på parkeringen är den fyrkanten.

Tecken på strid fanns från parkeringen och in i skogen. Inte från Långbacken.
Dom enda som hade gått in i skogsdungen från Långbacken var Evas syster och hon gick nog snarare in i dungen längre uppifrån och inte lite snett nerifrån.
Den som hittade kroppen gick in i skogsdungen från parkeringen för det var därifrån dom såg något. Inget syntes från Långbacken för det var för högt gräs och sly och inget nertrampat.

När TV programmet gjorde en rekonstruktion, troligen tidigt på våren innan gräs och sly hade börjat växa eller sent på hösten när gräset var visset och det inte fanns några löv på slyn, så gick det inte ens då att se var Evas kropp skulle ha legat.
Dom la en rock med ljusa sidan upp där Evas kropp hittades. En stod på vägen och såg inget trots bristen på gräs och sly. PAJ kan omöjligt ha sett något från vägen, men han visste var kroppen låg...


Programmet går att se ännu.

Svenska fall för FBI del 1, säsong 2
Längd: 44 min På TV4 Play sedan: 27 oktober 2016

Säsongsstart. Den 25 september 1987 var Eva Söderström från Kramfors på väg hem med hunden Laban. Dagen efter hittades hon och Laban knivmördade. Fallet blev aldrig löst och Mark och Bosse åker till Kramfors för att följa upp nya spår.

https://www.tv4play.se/program/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi/del-1-s%C3%A4song-2/3501212

När det gäller Mark Safarik så är han ofta med i Amerikanska program där dom löser mordfall och han är väldigt betrodd som en av FBI:s skarpaste beteendeanalytiker, profilerare, vid mordfall.
Han verkade vid FBI:S elitenhet för beteendeanalys.
Han är övertygad om att PAJ är mördaren.
https://criminalminds.fandom.com/wiki/Mark_E._Safarik

Den legendariska mordutredaren Bo Åström har kallats "22-0" efter att ha löst 22 mordutredningar i rad. Han är också övertygad om att PAJ är mördaren.
Citera
2024-11-06, 23:49
  #11849
Medlem
Timeouts avatar
Lite info om PAJ och hans dominans.
Citat:
Ursprungligen postat av boanchga
Var det någon som såg när SVT sände sina inslag om Eva? Då var Anneli med.

Tror att PAJ är så DOMINANT att han faktiskt skrämmer skiten ur sina kvinnor.... känner några som varit med honom och de säger alla samma sak, de gör slut och då vill han inte att det ska sägas offentligt och på det sättet är de fjättrade till honom....han vet precis vad han gör.
Så gjorde han med Anneli, hon gjorde slut men P ville inte att de skulle berätta något för alla kompisar, han tyckte det blev så jobbigt men anneli vaknade om nätterna när äcklet bara kröp under täcket och tryckte sig mot henne.... gud så äcklad hon var då.... tänk om han visste att hon var otrogen, med en alldeles speciell man, P betydde aldrig något för henne.
En gång tvingade han henne att köra sin bil till stallet, problemet var bara att det var glashalt och han hade sommardäck på bilen... det gick som det gick, bilen kvaddad och lagning för 8000kr som han tvingade henne att betala.... oj vad han har hållit på, dominerat härjat och bestämt...ALLT!
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej vem har sagt att det är konstigt?

Ja det har du givetvis rätt i, det är ytterst otrevligt med folk som utan anledning lägger sig i folks privatliv och som har ett behov av att ständigt tycka till om sånt som egentligen inte angår dom.
Men när jag skrev att Eva hade skinn på näsan tänkte jag snarare på att hon kanske sa rakt ut till P-A vad hon tyckte om hans bravader i och med att han tydligen var öppet intresserad av Eva, men samtidigt låg med hennes gifta väninna + att han även hade någon form av kärleksrelation med BÅ.
Eva kanske tyckte att det var på sin plats att ifrågasatta hans s.k. intresse för henne, hon kanske gjorde klart för honom att hon inte var ett dugg intresserad av en player som han. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon har sagt något i den stilen.
Det kan vara en av grundorsakerna till P-A's raseri mot Eva, lägg sedan till att hon sa till honom att hon var lite intresserad av en annan kille i Kramförs (förmodligen för att retas och göra P-A riktigt svartsjuk, vilket uppenbarligen, med facit i hand funkade... om man inte har skinn på näsan håller man förmodligen tyst istället och låter sig köras över, i det här fallet kan det dessvärre ha lett Eva's död.
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
När P-A J precis hade träffat SL, mamman till sina barn så uttryckte han sig ungefär så här:
"Jag har träffat ett luder" och att han fick se vad det skulle bli av med henne...
Han visade aldrig några ömma känslor för SL, inte för Anneli heller för den delen.
P-A verkade mest se tjejer som objekt.
Citera
2024-11-07, 01:10
  #11850
Medlem
Timeouts avatar
Intressant... Hittade en artikel i tidningen Ångermanland. Jag har inloggning på Bonnier News och kan läsa den.

Från tidningen Ångermanland.
– Vi arbetar med flera fall åt gången. Bland annat kollar vi på Brattåsmorden. Men Evamordet är ett intressant ärende och jag vet att det fortfarande diskuteras flitigt om det på internet. Det är ett hemskt mord som vi arbetar med i vissa delar.

Exakt vad de gör i utredningen just nu vill Ola Ehrenberg inte gå in på.
Trots att det gått så pass lång tid sedan Eva mördades inkommer fortfarande tips till polisen. Något Ola Ehrenberg är tacksam över. Utredarna följer även det som skrivs om mordet online och hoppas på att en dag kunna lösa det.
https://www.tidningenangermanland.se/2022-08-20/att-hitta-svaren-ar-var-drivkraft-35-ar-har-gatt-sedan-mordet-pa-eva/

Ännu intressantare kommentar på deras facebooksida.
Jadu, jag är bra säker på att den eventuella mördaren fortfarande finns vid liv. Han tror han kan fly ifrån sanningen, men inser aldrig att detta kommer gäcka honom för resten av livet. Sen i efterlivet tror även jag att vi kommer få stå till svars för våra handlingar här på jorden. Ingen kommer ihåg en fegis. Därför är det väl enklare att vara en man och bara erkänna sitt brott. Lämna in sig själv.
Den s.k mördaren har redan erkänt privat till flera kvinnor på fyllan, men blåljuger polisen och FBI (Svenska fall för FBI) rakt upp i ansiktet. Skulle inte förvåna mig om denne mördare finns på Facebook.
Ett tips om du läser det här: Sluta fly, lämna in dig själv. Du kommer oavsett att få stå till svars en dag, antingen nu i detta livet eller senare. Gör ditt val. 👍🏻
https://www.facebook.com/tidningenangermanland/posts/pfbid0v32mMwpGNpHnQonNTSWTCFsYDnK49ytTwBUxfsoTvUcB u7gBycPWQuHsUNx9QCyal?locale=ms_MY

Hur vore det om dom kvinnorna tog och öppnade käften och berättar vad PAJ har sagt på fyllan.
Men han har väl skrämt dom med sitt dominanta beteende så dom är rädda.
Men sitter grisen inne kan han inget göra mot dom som äntligen pratar.
PAJ lär få livstid... och vid hans ålder kommer han bara ut i en kista.

Har du information eller tips om vad som kan ha hänt i samband med mordet på Eva Söderström i Kramfors, den 25-26 september 1987. Om du själv har gjort iakttagelser eller fått information på annat sätt, kontakta polisen.
https://polisen.se/aktuellt/kalla-fall/2023/januari/eva-soderstrom/
__________________
Senast redigerad av Timeout 2024-11-07 kl. 01:18.
Citera
2024-11-07, 11:46
  #11851
Avslutad
Det är möjligt att PAJ gjorde det och att han hade en medhjälpare, eller bara någon som valde att vara tyst.

Det där Facebook inlägget är intressant och även denna profil finner jag väldigt intressant som kommenterat: https://www.facebook.com/photo?fbid=929781471910168&set=a.186724726215850&l ocale=ms_MY

Samma skylt finns i Frånö nära ridhuset.

Någon har alltså besvärat sig med att skapa en AI profil på Facebook för att kommentera Eva inlägget.
__________________
Senast redigerad av ITkillenorr 2024-11-07 kl. 11:56.
Citera
2024-11-08, 09:51
  #11852
Medlem
Jag kan ju tillägga att min mormor bodde på Bruket när mordet skedde, i den träkasern som idag är riven, men som låg närmast huset där Evas föräldrar bodde, och hennes make är ett utav vittnena som väjde för cykeln på morgonsidan då han skulle åka till jobbet.

Som sagt, hade det här mordet skett idag, med den kunskap polisen har nu så hade fallet varit löst på några veckor. Det är tack vare att polisen på den tiden i Sverige var som Kling och Klang. Dom hade ingen som helst förståelse för gärningsmannaprofilering och en världsbild av att världen var som lilla Sverige, där alla kunde lämna både bil och hem olåst och inget hände.
__________________
Senast redigerad av Merimetso 2024-11-08 kl. 09:56.
Citera
2024-11-08, 10:27
  #11853
Medlem
"Varför är PAJ så orolig för Eva på natten och påstår sig både ringa och köra till hennes hem flera gånger för att söka efter henne? Ingen har hört hans samtal den natten.
PAJ påstår att Berit har svarat på kvällen kl 23.15 men det förnekar hon.
23.20 ringde PAJ Evas mamma, inget svar 23.45 samma sak.
00.15 ringde han igen inget svar.
PAJ har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem. (I telefon i programmet säger han en gång, inte mer)."


Det här är ett vanligt beteende på människor som känner rädsla för att bli avslöjade, dom spelar över och gör helt enkelt för mycket för att framstå som oskyldig. En människa som inte har med mordet att göra reagerar inte så här. Varför skulle det ha skett Eva något när hon fått skjuts hem av en vän?.
Näe, det här är ett sätt att försöka avleda misstankar ifrån sig själv, att framstå som den som brydde sig om henne mest och därför aldrig skulle kunna göra henne illa.
Citera
2024-11-08, 13:04
  #11854
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Jag kan ju tillägga att min mormor bodde på Bruket när mordet skedde, i den träkasern som idag är riven, men som låg närmast huset där Evas föräldrar bodde, och hennes make är ett utav vittnena som väjde för cykeln på morgonsidan då han skulle åka till jobbet.

Som sagt, hade det här mordet skett idag, med den kunskap polisen har nu så hade fallet varit löst på några veckor. Det är tack vare att polisen på den tiden i Sverige var som Kling och Klang. Dom hade ingen som helst förståelse för gärningsmannaprofilering och en världsbild av att världen var som lilla Sverige, där alla kunde lämna både bil och hem olåst och inget hände.
Den polis som hade hand om mordet är ökänd, Börje Öhman var ju ingen stjärna precis, tvärtom.
Eva-mordet i Kramfors 1987 och dubbelmordet i Brattås 2005 hör till landets mest omtalade och förbryllade mord.
Det är också två av de mordfall där Börje Öhman själv hållit i utredningarna, inget är löst.

Vi får hoppas att det eventuella DNA som finns en dag går att undersöka och att det då tas ett DNA test på PAJ.

Det krävdes en man med stora krafter påstås det då knivhuggen var så djupa.
Hur stora krafter tror ni mannen hade som leder hästen?
Bild på PAJ. Fotot från tiden då Eva mördades, taget alldeles intill mordplatsen och där han själv ses promenera med en häst ner för Långbacken.
Han är huvudet längre än dom två andra männen... ser ju inte svag ut precis...
https://imgur.com/neKZqb0
__________________
Senast redigerad av Timeout 2024-11-08 kl. 13:07.
Citera
2024-11-08, 20:35
  #11855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den polis som hade hand om mordet är ökänd, Börje Öhman var ju ingen stjärna precis, tvärtom.
Eva-mordet i Kramfors 1987 och dubbelmordet i Brattås 2005 hör till landets mest omtalade och förbryllade mord.
Det är också två av de mordfall där Börje Öhman själv hållit i utredningarna, inget är löst.

Vi får hoppas att det eventuella DNA som finns en dag går att undersöka och att det då tas ett DNA test på PAJ.

Det krävdes en man med stora krafter påstås det då knivhuggen var så djupa.
Hur stora krafter tror ni mannen hade som leder hästen?
Bild på PAJ. Fotot från tiden då Eva mördades, taget alldeles intill mordplatsen och där han själv ses promenera med en häst ner för Långbacken.
Han är huvudet längre än dom två andra männen... ser ju inte svag ut precis...
https://imgur.com/neKZqb0
'


Vad det gäller att knivhuggen skulle kräva enorm kraft så stämmer det inte alls, i synnerhet inte om det rör sig om om en tveeggad kniv, tex en bajonett, som är designad just för att med enkelhet kunna sticka igenom både uniform och utrustning på soldater i krig. En sådan kniv passerar både kläder och vävnad som smör och det krävs inte alls någon överdriven kraft för att komma ut på baksidan av kroppen heller.

Det är just dessa naiva, okunniga slutsatser som speglar Polisen i Sverige anno 1987. NOLL erfarenhet av såna här fall. Finns dagar då jag tror Polisen skulle behöva ta hjälp av privatpersoner för att komma vidare i fall dom själva kört fast i, dom sitter många gånger fast i att dom är så djupt insyltade i utredningen att dom har förlorat objektiviteten helt och har tunnelseende.
__________________
Senast redigerad av Merimetso 2024-11-08 kl. 20:54.
Citera
2024-11-11, 08:26
  #11856
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den polis som hade hand om mordet är ökänd, Börje Öhman var ju ingen stjärna precis, tvärtom.
Eva-mordet i Kramfors 1987 och dubbelmordet i Brattås 2005 hör till landets mest omtalade och förbryllade mord.
Det är också två av de mordfall där Börje Öhman själv hållit i utredningarna, inget är löst.

Vi får hoppas att det eventuella DNA som finns en dag går att undersöka och att det då tas ett DNA test på PAJ.

Det krävdes en man med stora krafter påstås det då knivhuggen var så djupa.
Hur stora krafter tror ni mannen hade som leder hästen?
Bild på PAJ. Fotot från tiden då Eva mördades, taget alldeles intill mordplatsen och där han själv ses promenera med en häst ner för Långbacken.
Han är huvudet längre än dom två andra männen... ser ju inte svag ut precis...
https://imgur.com/neKZqb0

Kan det vara så att Börje vet mer än han säger men att han skyddar någon ?
Börje bodde vid tidpunkten för mordet ca 1km från brottsplatsen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gw-mordaren-holl-henne-under-bevakning

Den enda som möjligen kunde se Eva kliva ur bilen, var ju någon boende i närheten av där hon steg av. Jag tippar på att mördaren är någon med lokal kännedom, man hittar mördaren inom den så kallade zonen.

Visst kan det även vara så att Mr P följde efter BÅ och Eva på cykeln, men om hon nu hade 10.000kr på sitt huvud kan det vara någon lokal nisse som tog chansen, även om det inte känns troligt. Mördaren skulle även kunna vara någon som Mr P kände mycket väl, tex Lampan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in