2019-04-10, 01:28
Medlem
Ron.Frangus avatar
Här har vi en annan mycket intressant teori och ytterligare ett scenario som det har pratats en hel del om under årens lopp men som jag faktiskt hade glömt bort. Man hade ju en teori om att Eva hade kommit på någon som var inne hos hästarna i hagen som var belägen precis vid Långbackens början.

Jag httade det här inlägget alldeles i början av tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
En teori är väl att Eva råkade se en psykopatisk galning som var ute och smög i en hästhage hon gick förbi, i färd med att våldta hästar med kniv...hon kunde inte hålla sig utan sa till...och det djävulska avskummet överföll, mördade och skändade henne och Laban.... :
Fan, att drägget inte åkt dit ännu!!!! Hoppas han ruttnar i helvetet!!!!

Minns att jag tyckte teorin lät lite väl osannolik och konstig tidigare men nu har ju faktiskt dykt upp en stark kandidat som verkligen passar in på en sån här sjuk GM.
SE kan vara den här "galningen" i hästhagen som Eva "kom på"....

Den psykiskt sjuka skolkamraten SE var kanske varken förälskad i Eva eller homosexuell, har var kanske t.o.m. så sjuk och störd att han gick igång på djur, gärna hästar, han ville ha sex med dom o skända och skada dom i underlivet. Det var därför han begav sig ut till hästhagen mitt i ovädret när inte en människa var ute. Tillfället var valt med omsorg för att ostört kunna få utlopp för sina perversa lustar. Det var stensäkert en kväll som den här, men så helt plötsligt kom ägaren till hästarna, Eva promenerandes med Laban och fick syn på honom. Hon började ropa åt honom och fråga vad han höll på med där inne i hagen...
Klart han flippade ur totalt i sådant fall om han blev tagen på bar gärning, både kränkt och avslöjad mitt i sina perversa handlingar...
Reaktionen från SE lät inte vänta på sig, det slog slint totalt och han gick till omedelbar attack, Eva försökte springa ifrån honom upp mot föräldrhemmet men SE hann snabbt ifatt henne ute på vägen vid Låtgbackens början där han sänkte henne bakifrån med ett djupt knivhugg i ryggen. Därefter släpade han in Eva i det snåriga skogspartiet och fortsatte att i besinningslöst raseri att hugga henne ytterligare 8-9 gånger där hon låg helt försvarslös på rygg efter att först ha blivit nedstucken bakifrån. När Eva var död och ilskan började lägga sig passade han på att göra det han nyss gjorde med hästarna även med Eva, den sjuka böjelsen gick inte att motstå, det här kan sannerligen vara en galnings verk...

Det är kanske därför han går klädd i ridbyxor och ridstövlar än idag under sina sjukaste perioder,. Det finns en koppling till Eva men är även ett bisarrt uttryck för den perversa driften och dragningen till hästar som han själv inte råder över, han är styrd av detta, det hela har utvecklats till någon form av tvång/ tvångstanke, besatthet.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-10 kl. 02:27.
Citera
2019-04-10, 02:27
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
Du slog huvudet på spiken där! De lastade in EVA i PAJS Volvo kombi från källarutgången. Men vad hände efter det att PAJ och BERIT dumpat EVAS kropp i Långbackens skogsdunge. Vem hjälpte dem? En tredje gärningsman cyklade till Bruket via Limstagatan. Är det ”vittnet” från korsningen som är den tredje gärningsmannen, GN? Ringde PAJ till GN? Kom GN hem till PAJ efter det att ANNELI hade lämnat samkvämen? Vilken relation hade grabbarna till varandra 1987? Nu blev det intressant!

Ja visst blev det intressant nu...

Jag vet faktiskt inte hur GN skulle komna in i bilden eller om han ens behöver vara med?

Men visst, GN kanske ställde upp och var det "anonyma vittnet" för att hjälpa PAJ och BÅ om de nu var goda vänner. PAJ kan ha bett om hjälp och sagt att GN måste ringa in och vittna anonymt om att han såg hur Eva Söderström släpptes av i korsningen, annars skulle PAJ själv garanterat bli misstänkt för mordet på Eva eftersom hon hade varit i P:s lägenhet hela kvällen. GN kan alltså ha varit helt ovetande om att PAJ och BÅ var skyldiga och endast agerat i god tro för att hjälpa till och "säkra" att vännen PAJ inte skulle behöva bli misstänkt och få problem i onödan p.g.a. något som han ändå inte hade gjort.
PAJ kan ju ha dragit samma vals för GN som han drog för polisen, dvs att han var ute i flera timmar, halva natten och letade efter Eva...
Ja tänk vad omtänksam han är den där PAJ tänkte både GN och polisen...
Citera
2019-04-10, 02:55
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Ja visst blev det intressant nu...

Är det inte så här det här gått till, dvs att Eva mördades i PAJ's lägenhet och att kroppen därefter fördes ut källarvägen av PAJ och BÅ och lastades i en uppbackad bil så blev Eva mördad på plats, vid Långbacken av en "galning" som uppehöll sig i hästhagen för att begå ett brott just när Eva passerade, vilket ledde till hennes död.

När det gäller scenariot med SE som GM ska det tilläggas att Eva's föl hittades dött bara en kort tid efter att mordet hade skett, det var väldigt nära inpå. Man påstår att fölet hade dött en naturlig död men vem vet?
Fölet befann sig i hagen med sin "mamma" (Eva's sto) och ytterligare en häst den aktuella kvällen.

När det gäller scenariot med PAJ som GM och BÅ som med-GM ska det tilläggas att PAJ hade lånat en bil av en kompis inför flytten av hästarna som skulle ske på lördagsmorgonen. Det här kan betyda att OM polisen har sökt igenom PAJ's Volvo kombi i jakt på spår efter Eva så lär man inte ha funnit något. Om Eva's kropp fraktades från PAJ's bostad via källarutgången så skedde det givetvis med bilen som PAJ hade lånat och den bilen har med största sannolikhet aldrig blivit undersökt av polisen. En liten detalj som alltså kan ha bidragit till att PAJ, om han nu är skyldig, lyckades komma undan.

Alternativen är alltså 2 som jag ser det, frågan är bara vilket scenario som är det rätta?
Rent spontant med tanke på modus operandi så lutar det åt SE för min del, det här kan bara vara en galnings verk och PAJ kan alltså vara oskyldig.
Vill egentligen inte ta någons parti men som jag ser det är det 75% att SE är Evas baneman och 25% att det är PAJ som är GM + BÅ inblandad.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-10 kl. 03:53.
Citera
2019-04-10, 08:21
Medlem
Citat:
Sakta i backarna nu...
Att SE var intresserad av det motsatta könet bör man nog fortfarande utgå ifrån.
Man vet inte med säkerhet att SE är homosexuell, det kan vara ett rykte.

SE kan i sådant fall medvetet ha "kommit ut" som homosexuell strax innan 25/9 -87 eller en kort tid därefter för att undgå att bli misstänkt för det bestialiska sexmordet på skolkamraten Eva Söderström.

Ingenting är omöjligt i det här fallet.
Den utsatte enstöringen SE förlorade i sådant fall inget på att "komma ut" som homosexuell efter mordet -tvärtom! Det pratades och skvallrades ju redan så mycket om honom ändå på den tiden, det hela bidrog endast till att SE lyckades flyga under radarn och vilseleda både polisen och ortsborna.

SE har bott tillsammans med en man i Florida på 80-talet. Om man bodde i Kramfors i slutet av 70-talet och kände till honom visste man det. En släkting till mig var på gymnasiet samtidigt med honom.
Citera
2019-04-10, 10:27
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solento
SE har bott tillsammans med en man i Florida på 80-talet. Om man bodde i Kramfors i slutet av 70-talet och kände till honom visste man det. En släkting till mig var på gymnasiet samtidigt med honom.

Det måste i sådant fall höra till dom extrema ovanligheterna om en så pass svårt psykiskt sjuk individ som SE hals över huvud skulle ha lämnat tryggheten och kontakten med vården i Kramfors för att (utan pengar?) bosätta sig i Florida tillsammans med en främmande homosexuell man.

Var du med på den "resan" själv eller? SE pratar väldigt mycket med allt och alla möjliga. Att schizofrena personer fabulerar är "klassiskt" och hör till ett av dom mest utmärkande symptomen i den psykiska diagnosen. En schizofren person som SE lever delvis i en "fantasivärld", vi kan kalla det för en alternativ verklighet där den sjuke fantiserar ihop händelser och väver ihop historier i sitt eget huvud som dom sedan själva tror är sanna. Allt som oftast handlar det om saker som aldrig har skett men som den schizofrene själv tror på och upplever har hänt, dvs den schizofrene tror att dessa fantasier/ hallucinationer / tankestörningar är verklighet och delger gärna sin omgivning om detta.
Jag har haft mycket med psykiskt sjuka människor att göra och vet vad jag pratar om men är du verkligen insatt i allt det här och medveten om hur mycket en schizofren person inbillar sig och fabulerar? Jag har hört så oerhört många skrönor och vansinnigheter från psykiskt sjuka människor och utgår därför från att även SE som har diagnisen schizofreni beteer sig på precis samma sätt.
Personer med SE's diagnos är i extremt stort behov av trygghet och rutiner i vardagen och tillvaron ska kunna fungera. Det låter därför helt befängt när du påstår att SE skulle ha flyttat till Florida. Det har snarare många likheter med en klassisk "skröna". En stor del av tryggheten i SE's liv var hans mor som han ofta sågs promenera tillsammans med.

Vad har du för belägg att detta verkligen är sant? Vem har berättat det här för dig, har du någon källa på det? Eller är det kramforsbor som skapar såna här rykten som det sedan skvallras om sinsemellan? påhittade saker om en svårt psykiskt sjuk person vars liv folk egentligen inte vet ett dyft om?
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-10 kl. 10:49.
Citera
2019-04-10, 10:58
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:

Min källa känner SE och som han minns det började han aldrig på gymnasiet. SE skulle egentligen ha gått i Evas klass på Samhällslinjen men han infann sig aldrig när terminen började.
Citera
2019-04-10, 12:52
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
2017-03-26, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men om vi testar den andra teorin- att Eva levde då hon lämnade P,s lägenhet, hon åkte i bilen med B. Mördaren står o väntar i närheten av Evas hus/föräldrahem, men Eva kliver av/ur bilen och går lugnt med hunden därnedanför. Mördaren rycker åt sig närmsta cykel , och trampar snabbt ner mot Eva, när de möts slänger hen ifrån sig cykeln och attackerar Eva.
Mördaren står o väntar i närheten av Evas hus/föräldrahem, men Eva kliver av/ur bilen och går lugnt med hunden därnedanför. Mördaren rycker åt sig närmsta cykel , och trampar snabbt ner mot Eva, när de möts slänger hen ifrån sig cykeln och attackerar Eva.

2017-03-26, 22:26
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja så skulle det givetvis kunna vara, men då är inte P-A J mördaren.
Ja så skulle det givetvis kunna vara, men då är inte P-A J mördaren.

2017-03-26, 22:54
Citat:
Nej- så kan det vara-
om P skulle varit den cyklande person ? som Sven såg -han sa sig kunna känna igen personen igen, Paj använde glasögon även vid denna ålder, så Sven borde ha sagt att det var en person med glasögon- tänk om vi visste-om det var en person med glasögon eller inte.
Om P nu blivit anklagad som anstiftare- så är mördaren en annan.
P är kanske inte heller anstiftaren.

Men det här anstiftar-tipset låter märkligt.
Mordet är utfört som brukar ske missbrukarkretsar- kniv och hugga 11 ggr.
Påminner mig om den kvinnan som gick in i en tygaffär och högg ihjäl affärsbiträdet-i Göteborgstrakten
liksom helt vettlöst. Utan till synes någon orsak.
Fanns det många våldsamma missbrukare där i trakten vid tiden för mordet ?-så borde dessa ha varit föremål för granskning.
OM Eva blivit dödad av någon mer närstående så är strypning-kvävning mera rimligt.
Det stämmer inte in på P- hur än det vrids och vänds, och hur illa man nu än tycker om honom- det är någon annan som gjort det här.
Det stämmer inte in på P- hur än det vrids och vänds, och hur illa man nu än tycker om honom- det är någon annan som gjort det här.

2019-04-07, 14:54
Citat:
GN bodde i direkt anknytning till händelseförloppet.

Idag, 02:46

Kan det vara GN som är "hundvittnet"?

Nej!

2017-03-06, 01:40

Men nu var ju "Sven" endast 42 år 1987 ...

Det innebär att hundvittnet var född omkring 1945.

GN var ju endast 30 år gammal 1987.

2019-04-05, 11:54

Ja!

2019-04-05, 20:55

Varför?

Kanske var det slumpen som gjorde att det var just EVA som mördades den aktuella kvällen; eftersom tillfället gavs.

2019-04-05, 23:52

Så gick det nog till!

EVA släpptes av i korsningen vid fel tidpunkt. Det var fredag kväll den 25 september 1987 och GN var hög på substanser. Under kvällen hade GN grälat med sin fru och var därför ursinnnig. Han lämnade sitt hem i vredesmod. Utanför huset grabbade han tag i frugans gamla cykel för att cykla ner till Träffen och umgås med patrasket. Där och då såg GN EVA bli avsläppt av BERIT nere i korsningen. Det var ödet, EVAS liv var snart till ända. GN kände igen EVA och visste vart hon var på väg. Åtrån skjölde direkt in över GN. Henne skulle han ha! På stört vände GN hem igen. I sitt garage greppade GN tag i ett inlindat stämjärn som han sedan fäste på pakethållaren. GN drog därefter iväg längs Limstagatan för att genskjuta EVA. Innan Kontorsvägen höll han nästan på att ramma Sven (hundvittnet). I höjd med Långbackens början på Herrgårdsvägen hann GN ifatt EVA. GN slängde cykeln i diket, greppade tag i stämjärnet och flög på EVA. EVA flydde in i skogsdungen med GN efter sig. Där högg GN ihjäl EVA med elva kraftiga hugg med stämjärnet. Laban flydde i panik hemöver för att påkalla hjälp. Kort därpå så dödades även hunden. GN tog av EVA kläderna och förlustade sig. GN arrangerade sedan brottsplatsen alltmedan han umgicks med EVAS själlösa kropp. Framåt morgontimmarna så var GN klar och begav sig hemåt med cykeln.

—-

När EVA inte svarade i telefonen blev PAJ orolig och började leta efter henne.
Där och då såg GN EVA bli avsläppt av BERIT nere i korsningen.

I sitt garage greppade GN tag i ett inlindat stämjärn som han sedan fäste på pakethållaren. GN drog därefter iväg längs Limstagatan för att genskjuta EVA. Innan Kontorsvägen höll han nästan på att ramma Sven (hundvittnet). I höjd med Långbackens början på Herrgårdsvägen hann GN ifatt EVA. GN slängde cykeln i diket, greppade tag i stämjärnet och flög på EVA.

När EVA inte svarade i telefonen blev PAJ orolig och började leta efter henne.

2017-03-28, 11:23
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hans förklaring var att de bestämt att de skulle höras av när hon kom hem, när hon inte svarade blev han orolig. Om han haft andra orsaker att frukta för hennes liv borde det kommit fram, om inte annat för att rädda sig själv från misstankar.
Hans förklaring var att de bestämt att de skulle höras av när hon kom hem, när hon inte svarade blev han orolig.

2019-04-08, 12:19
Citat:
Förfarandet med EVAS kläder prydligt lagda vid sidan av hennes själlösa kropp förtäljer oss att gärningsmannen lider av en psykisk störning som t.ex. tvångssyndrom och kontrollbehov.

Det var inte en frisk person som berövade EVA livet. Säkerligen hade hennes baneman iakttagit EVA över tid, utan att ge sig tillkänna. När möjligheten gavs tog mördarens aphjärna över och samtliga spärrar släppte.

SE passar in på den beskrivningen, men det gör också GN. Det är känt att GN lider av depression enär han själv skriver om det på sina sociala medier. Kanske är det ångesten som gör sig påmind?
Säkerligen hade hennes baneman iakttagit EVA över tid, utan att ge sig tillkänna. När möjligheten gavs tog mördarens aphjärna över och samtliga spärrar släppte.

2019-04-08, 20:55
Citat:
Att tro sig veta att PAJ är skyldig till mordet på EVA är inte detsamma som att verkligen veta att så är fallet.

Jag tror mig veta att det är GN som är skyldig till mordet på EVA eftersom han vid tiden bodde i direkt anslutning till händelseförloppet.

Andra tror sig veta att det är SE som är skyldig till mordet på EVA eftersom personen har allvarliga psykiska störningar och går omkring i högtidsdräkt.

Vissa tror sig veta att det är BERIT som är sky.... bla bla bla osv.

Att via hörsägen tro sig veta att PAJ blir svart i ögonen vid raseriutbrott är bara indicier på att han kan vara EVAS mördare.

Det räcker inte med att tro sig veta vem EVAS mördare är, utan konkreta bevis är det bara spekulationer från oss allvetare.
Jag tror mig veta att det är GN som är skyldig till mordet på EVA eftersom han vid tiden bodde i direkt anslutning till händelseförloppet.

2017-03-28, 20:01
Citat:
Nej då- i flashback -trådarna så har ingen tolkningsföreträde- alla får rimligen föra fram sina egna teorier, det gjorde du själv också-du bidrog med viktig information-
de som öppnade tråden verkar ha tappat intresset- så det är viktigt att välkomna alla nya skribenter.
Har någon skrivare "låst sig vid en" person som enda tänkbara gärningsman, så görs samma misstag som då Sture pekades ut som skyldig. SÅ fortsätt att spekulera- det är friskt att fundera i egna banor och bidra med nya infallsvinklar.
SÅ fortsätt att spekulera- det är friskt att fundera i egna banor och bidra med nya infallsvinklar.

GN ÄR EVAS BANEMAN!
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-04-10 kl. 12:55.
Citera
2019-04-10, 16:04
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:

SÅ fortsätt att spekulera- det är friskt att fundera i egna banor och bidra med nya infallsvinklar.

GN ÄR EVAS BANEMAN!

Ja vem vet?

Men för att GN ska komma upp i samma misstankegrad som SE och PAJ så krävs det mer än att han bor vid korsningen där Eva påstås ha blivit avsläppt.

Med tanke på att Eva var 27 år när hon mördades så måste hon väl ha haft någon/ några pojkvänner tidigare? någon tillfällig flirt? kanske även killar som har varit intresserade av henne men där kärleken inte har varit besvarad från Eva's sida? Kan GN återfinnas bland dessa? I sådant fall blir han genast mer intressant...
Citera
2019-04-10, 16:17
Medlem
Majsargotts avatar
Skulle någon vänligen peka ut på kartan exakt var hästhagen låg, eftersom det nu har varit tal om att SE möjligen varit där inne på mordnatten?

När jag promenerade längs långbacken fanns det en öppen plats bakom det röda gamla tvåvåningshuset i trä. Låg hästhagen där? Det ser nästan ut så och det hade varit intressant om jag hade rätt.

Edit: Intressant att VETA om jag gissade rätt
Citera
2019-04-10, 16:21
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:

Om SE har bott i Florida tillsammans med en man så var det innan han insjuknade i schizofreni. Låt säga att han blev sjuk när han var ca 25 år, runt 1985, då kan han givetvis ha bott i USA tidigare nångång mellan 1980-85, visst kan det vara så.

Kanske provade SE droger i USA och insjuknade senare i schizofreni?
Det är inte alls ovanligt, vissa droger innebär en kraftigt ökad risk för att man ska insjukna i t.ex. schizofreni .Jag har själv en gammal ungdomskompis som gjorde det.

Och även om nu SE var/ är homosexuell så har det ingen som helst betydelse när det gäller Eva-mordet, en homosexuell människa kan mörda precis vem som helst, i synnerhet om han lider av schizofreni!
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-10 kl. 16:24.
Citera
2019-04-10, 16:30
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Skulle någon vänligen peka ut på kartan exakt var hästhagen låg, eftersom det nu har varit tal om att SE möjligen varit där inne på mordnatten?

När jag promenerade längs långbacken fanns det en öppen plats bakom det röda gamla tvåvåningshuset i trä. Låg hästhagen där? Det ser nästan ut så och det hade varit intressant om jag hade rätt.

Edit: Intressant att VETA om jag gissade rätt

Om du står nere på vägen där Långbacken har sin början så har du en liten parkering till vänster som ligger mitt framför skogspartiet där Eva hittades. Kroppen låg ett par meter rakt in bland träden från den parkringen sett.
Mittemot, på höger sida av vägen innan Långbacken börjar låg hästhagen.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-10 kl. 16:40.
Citera
2019-04-10, 17:01
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Om du står nere på vägen där Långbacken har sin början så har du en liten parkering till vänster som ligger mitt framför skogspartiet där Eva hittades. Kroppen låg ett par meter rakt in bland träden från den parkringen sett.
Mittemot, på höger sida av vägen innan Långbacken börjar låg hästhagen.

Okej tack! Så det är alltså där det är väldigt igenvuxet nu? Där skylten "Välkommen till Bruket" är?

Jag har nästan alltid åkt förbi med bil, och då hinner jag inte se riktigt. Men så tog jag en promenad upp i området från Dollarstore och tillbaka. Hade fått för mig att hästhagen låg mycket högre upp, mittemot Evas föräldrahem.

Förresten, föräldrahemmet, är det den numera vita villan som har Secondhandbutik eller om det var Antikaffär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in