Citat:
Ursprungligen postat av
Vidje
Verkar som att beskrivningen av mordvapnet spelade en stor roll.
Ja men det kan väl inte vara så svårt att beskriva mordvapnet, det kan ju t.o.m. jag, det var 25 cm. långt och bladet var dubbeleggat, om jag sedan påstår i ett anonymt tips att mordvapnet var, säg en jaktkniv modell större eller en militärkniv blir jag då per automatik mer trovärdig som uppgiftslämnare?
Om P-A J nu skulle vara inblandad i det nya tipset så kan han ha sett till att de korrekta uppgifterna om mordvapnet har lämnats, t.ex. via ML, för det kvittar ju i dagsläget eftersom P ändå gjorde sig av med mordvapnet för 30 år sedan.
Tipset inkom till polisen mellan jul och nyår och kanske var det orsaken till att P-A J gamle vapendragare ML en dryg vecka senare, den 6-7 januari åkte från Stockholm upp till Kramfors för att träffa Mr P. Dom kanske inte bara skulle prata gamla minnen?
P-A J's gamle vapendragare har dessutom skrivit här i tråden (som jag minns det var det i slutet av nov. - första halvan av dec.) något i stil med att: "Mördaren har lidit nog och att det nu är så länge sedan mordet skedde att man måste gå vidare och att folk ska lämna det här bakom sig". Uttalandet visar tydligt på att ML skyddar P-A J och inte drar sig för att försöka hjälpa honom.