2017-03-18, 12:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Verkar som att beskrivningen av mordvapnet spelade en stor roll.

Ja men det kan väl inte vara så svårt att beskriva mordvapnet, det kan ju t.o.m. jag, det var 25 cm. långt och bladet var dubbeleggat, om jag sedan påstår i ett anonymt tips att mordvapnet var, säg en jaktkniv modell större eller en militärkniv blir jag då per automatik mer trovärdig som uppgiftslämnare?
Om P-A J nu skulle vara inblandad i det nya tipset så kan han ha sett till att de korrekta uppgifterna om mordvapnet har lämnats, t.ex. via ML, för det kvittar ju i dagsläget eftersom P ändå gjorde sig av med mordvapnet för 30 år sedan.
Tipset inkom till polisen mellan jul och nyår och kanske var det orsaken till att P-A J gamle vapendragare ML en dryg vecka senare, den 6-7 januari åkte från Stockholm upp till Kramfors för att träffa Mr P. Dom kanske inte bara skulle prata gamla minnen?
P-A J's gamle vapendragare har dessutom skrivit här i tråden (som jag minns det var det i slutet av nov. - första halvan av dec.) något i stil med att: "Mördaren har lidit nog och att det nu är så länge sedan mordet skedde att man måste gå vidare och att folk ska lämna det här bakom sig". Uttalandet visar tydligt på att ML skyddar P-A J och inte drar sig för att försöka hjälpa honom.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-18 kl. 13:05.
Citera
2017-03-18, 13:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja men det kan väl inte vara så svårt att beskriva mordvapnet, det kan ju t.o.m. jag, det var 25 cm. långt och bladet var dubbeleggat, om jag sedan påstår i ett anonymt tips att mordvapnet var, säg en jaktkniv modell större eller en militärkniv blir jag då per automatik mer trovärdig som uppgiftslämnare?
Det kan vara vad som helst som polisen i så fall har hållt tyst om för att kunna bedöma tillförlitligheten i nya uppgifter. T.ex. kan obducenten ha sett att mordvapnet var rostigt.

Citat:
P-A J's gamle vapendragare har dessutom skrivit här i tråden (som jag minns det var det i slutet av nov. - första halvan av dec.) något i stil med att: "Mördaren har lidit nog och att det nu är så länge sedan mordet skedde att man måste gå vidare och att folk ska lämna det här bakom sig". Uttalandet visar tydligt på att ML skyddar P-A J och inte drar sig för att försöka hjälpa honom.
Ja, den gamle vapendragaren är intressant. Men att han skriver just "mördaren" behöver inte betyda något här. En anstiftare till mord kan ju också kallas mördare.
Citera
2017-03-18, 13:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det finns väl fler som har viss kännedom om Evas rörelsemönster under kvällen.

Jag ser inte heller någon som har mer motiv än någon annan. Jag tänker dock att om det finns någon konflikt i förhållande till någon utanför direkta familjekretsen borde kanske denna konflikt vara känd? Men nu spekuleras i att P kanske var psykiskt sjuk just då under den timmen (vad jag känner till har vare sig Annelie eller andra kvinnan som närvarade under kvällen märkt något sådant). Eller att han plötsligt drabbats av svartsjuka och bestämt sig för att åka efter och genskjuta kvinnorna och möta upp Eva då?

Jag noterar dock att i Expressens redogörelse så benämns P som Evas pojkvän, oklart om det är polisens redogörelse som återges eller någon som tipsat om tipset.

Lägg ner den där typen av snack, jag har aldrig påstått att P skulle varit psykisk sjuk just då under den timmen. Ingen människa kan gå från att ena minuten vara fullt frisk för att sedan plötsligt bli psykiskt sjuk under en timme för att sedan på nytt återgå till att vara fullt frisk igen. Du vet mycket väl vad jag menar när jag tar upp P-A J psykiska hälsa, han kan lida av en lidrigare form av personlighetsstörning, det kan även finnas drag som tyder på att han är psykopat, det är inget som helst konstigt med att folk lider av någon form av psykisk ohälsa, än mindre att en misstänkt mördare skulle kunna göra det, samt att man i en tråd som denna spekulerar kring det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-18 kl. 13:26.
Citera
2017-03-18, 13:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Lägg ner den där typen av snack, jag har aldrig påstått att P skulle varit psykisk sjuk just då under den timmen.
Nu tycker jag att vi tar och sjunger "We shall overcome"
https://www.youtube.com/watch?v=fUrYYKGxolk
Citera
2017-03-18, 13:23
Medlem
Marskens avatar
Det har aldrig slagit er att det kan handla om två olika mordvapen? Ett för Eva och ett för Laban...
Citera
2017-03-18, 13:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Det har aldrig slagit er att det kan handla om två olika mordvapen? Ett för Eva och ett för Laban...
Visst kan det väl det, men vad menar du att det finns för anledning att tro det? Spekulerar du om att hunden skulle ha dödats av en annan än mördaren?
Citera
2017-03-18, 13:33
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst kan det väl det, men vad menar du att det finns för anledning att tro det? Spekulerar du om att hunden skulle ha dödats av en annan än mördaren?
Jag spekulerar inte alls angående GM.

Detaljen angående mordvapnet/na kanske är att det rör sig om två knivar? vad vet jag?
Citera
2017-03-18, 13:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Det verkar onödigt bökigt och krångligt att plötsligt börja byta vapen där i beckmörkret, det finns ingen rimlig anledning till att GM skulle göra det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-18 kl. 13:41.
Citera
2017-03-18, 13:38
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Har du någon egen teori om varför det skulle kunna handla om två vapen?
Tja, kanske en kniv brustit?
Citera
2017-03-18, 13:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Tja, kanske en kniv brustit?

Ja förvisso men man tycker ju att en så pass rejäl kniv borde hålla för ett antal hugg i en kropp.

Men, om Eva mördades i lägenheten och samtliga hugg utdelades där så kan mycket väl ett annat betydligt mindre och smidigare stickvapen ha använts när Laban senare dödades vid fyndplatsen.
Citera
2017-03-18, 13:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det kan vara vad som helst som polisen i så fall har hållt tyst om för att kunna bedöma tillförlitligheten i nya uppgifter. T.ex. kan obducenten ha sett att mordvapnet var rostigt..
Men vart står det att uppgiftslämnaren har beskrivit mordvapnet? jag har inte lyckats hitta det någonstans...
Citat:
Ja, den gamle vapendragaren är intressant. Men att han skriver just "mördaren" behöver inte betyda något här. En anstiftare till mord kan ju också kallas mördare.
Ja det har du rätt i, det blir ju en tolkningsfråga i det här fallet.
Citera
2017-03-18, 13:56
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ja förvisso men man tycker ju att en så pass rejäl kniv borde hålla för ett antal hugg i en kropp.
Har du en kniv av dålig kvalitet spelar det ingen roll hur rejäl den verkar utan om den stöter på hårdare motstånd som ben eller liknande brister den som en tändsticka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in