Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
"FBI-poliserna"? Det var väl en av de före detta poliserna av programledarna som varit vid FBI?
Ja jag vet, jag var lite slarvig och slängde mig med ett uttryck som Draifos nyss använde sig av (utan att få smisk på fingrarna).
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jag skulle gissa att tipset, som förmodligen är tämligen värdelöst, inte handlar om P som vare sig anstiftare eller uppdragstagare.
Nej givetvis inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Menar du allvar med spekulationen om att hon dödats i lägenheten så måste ju kompisen som påstods ha skjutsat henne vara ganska involverad. Det är dessutom ganska riskabelt att ta ut kroppen från lägenheten och sedan då dumpa den tämligen nära vägen nära föräldrahemmet utan att bli sedd där en kånkar på ett lik. Och varför i såfall låta hunden leva ett litet tag och riskera att den drar till sig uppmärksamhet "för tidigt"? Njaee, säger jag nog fortfarande, ser fortfarande inget speciellt som har P mer misstänkt än andra i hennes bekantskapskrets.
Jag tror att det finns en möjlighet att "väninnan" BÅ kan ha lämnat felaktiga uppgifter vid förhör, dels med tanke på att hon hade någon slags kärleksrelation med P-A J vid tidpunkten för mordet och dels för att hon lämnade Kramfors för gott efter mordet. BÅ kan ha lämnat lägenheten tidigare vilket i sådant fall innebär att P-A J och Eva kan ha varit ensamma kvar under Eva's sista timme i livet.
Nej, det är snarare väldigt enkelt och smidigt att ta ut en kropp från P-A's lägenhet på Björstagatan 18. Lätt att backa upp bilen vid porten (även vid källardörren), P-A bodde dessutom endast en halvtrappa upp, i mitten dörren, så det var i princip endast ett par meter från hans ytterdörr till en öppen bagagelucka om han hade bilen uppbackad mot porten. Det hela kan göras på 3 min. Vidare fanns det inga andra fastigheter mitt emot som kunde se vad som försegick utan där var det bara skog och sly. Det är heller inte något stort risktagande att dumpa en kropp i skogsdungen vid Långbacken, där var det ju kolsvart vid den här tidpunkten, platsen där Eva hittades är en väldigt öde, mörk och enslig plats, så det var ingen större risk att han skulle bli sedd av någon där. Snarare var det ett mycket bra och ytterst lämpligt dumpnings ställe i sådant fall eftersom det var längs med hennes promenadväg hem. Jag kan tänka mig att tanken från början var att Laban skulle få leva och att han tänkte släppa lös hunden i samband med att han själv lämnade platsen (som om Eva nyss hade blivit överfallen och Laban fortsatte att springa hem till föräldrahemmet) men, att Laban kanske lyckades smita där i mörkret i samband med att kroppen lyftes ur bilen. I sådant fall var han ju tvungen att locka till sig hunden och ta honom av daga eftersom han inte var klar med utplaceringen av kroppen. Risken kunde annars ha varit att Laban började skälla och därmed drog till sig uppmärksamhet vilket hade saboterat alla planer. Så att hunden dödades med ett knivstick i nacken var i sådant fall en nödvändig (och relativt barmhärtig) säkerhetsåtgärd.