2017-02-04, 16:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Jag vet inte vem B är så jag kan inte uttala mig om henne. Därför undrar jag vad hon skulle ha motiv för att skydda P.

Det går att spekulera men vad är fakta kring henne?

Om Berit blev övertalad eller manipulerad av P-A att lämna ett falskt vittnesmål angående vad som hände under den sista timmen i lägenheten så behövs inget motiv.

Berit Å, född -62 i i Njutånger (Gävleborgs län, Hälsingland). Det är okänt när hon hennes föräldrar och syskon flyttade till Kramfors men 1980 bodde i alla fall familjen på Källängsvägen i Bollstabruk, Berit var då 18 år. Hon och P-A jobbade bägge på posten i Kramfors och dom hade någon form av kärleksrelation vid tidpunkten för mordet på Eva. Enligt uppgift ska även P-A ha skytit om att han hade ihop det med både Berit och Eva samtidigt, en kort tid innan mordet skedde. Berit var även med i ridklubben men ho var tydligen inte särskillt engagerad om jag har förstått det hela rätt, kanske var hon bara med för att P-A var med? Berit fick sen en egen lägenhet i Brunne området strax utanför dom centrala delarna av stan. Innan hon flyttade dit så bodde hon förmodligen hemma hos sin mamma och syster i Bollstabruk, år 1980 var hon som sagt med 100%:s säkerhet skriven på mammans adress. Enligt uppgift hade Berit många vänner. Den aktuella mordkvällen anlände hon till P-A's lägenhet i sin gröna Saab -96 som hon sedan ca. kl. 22:40 skjutsade Eva och Laban hemåt i endast 15-20 min innan mordet skedde.
Berit flyttade in hos P-A i hans etta på Björstagatan 18, dagen efter mordet. Efter endast 3 veckor bröt upp Berit upp och lämnade P-A, alla sina vänner, sin närmsta familj samt Kramfors för gott av okänd anledning. Man kanske kan tolka det hela som att hon faktiskt flydde och flyttade så långt bort som det bara gick. 3 år senare, 1990 var hon mantalsskriven i Simlinge (Trelleborgs kn, Malmöhus län, Skåne) som ogift kvinna.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-04 kl. 17:53.
Citera
2017-02-04, 17:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Han var då verkligen inte min typ iallafall 😖 Minns att polisen frågade mig om jag var attraherad av P och om jag inte tyckte att han var sexig i ridbyxor och jag svarade att om han så vore den sista mannen kvar på jorden så skulle jag aldrig ha ett förhållande med honom ☹️ Dessutom var jag förlovad och hade 2 små barn på den tiden . Vet att P:s kvinnosyn inte var den bästa dock☹️ Han uttalade sig väldigt rått och negativt om kvinnor, även när han träffade sina barns mamma 😖

Kan du försöka ge något eller gärna några exempel på hur P kunde uttala sig om kvinnor, det vore väldigt intressant att få höra på vilken nivå han la ribban när han uttalade sig om dom, på ett som du beskriver, "väldigt rått och negativt sätt", använde han sig av grova könsord osv?

P. kan mycket väl ha utsatt SL som han har sina 2 söner med, för systematisk psykisk misshandel, jag har för mig att dom inte var ihop särskilt länge, frågan är om dom ens bodde ihop?

Många män som mördar kvinnor har ju ofta en fruktansvärd, avskyvärd kvinnosyn.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-04 kl. 17:08.
Citera
2017-02-04, 18:06
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Han var då verkligen inte min typ iallafall 😖 Minns att polisen frågade mig om jag var attraherad av P och om jag inte tyckte att han var sexig i ridbyxor och jag svarade att om han så vore den sista mannen kvar på jorden så skulle jag aldrig ha ett förhållande med honom ☹️ Dessutom var jag förlovad och hade 2 små barn på den tiden . Vet att P:s kvinnosyn inte var den bästa dock☹️ Han uttalade sig väldigt rått och negativt om kvinnor, även när han träffade sina barns mamma 😖
Citat:
Japp 😖 Det gjorde dom och det spårade ur totalt när han som förhörde mig tyckte att jag verkade trevlig och undrade om jag ville gå ut privat med honom nån kväll 😡 Inte konstigt att utredningen blev som den blev ☹️
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Var det en lokal förmåga, inte någon ur Rikskrim väl?
Citat:
Nä det var en lokal idiot 😡 Har bett polisen att få hans namn samt även han som satt vid sidan om och skrev utan att verka bry sig heller ☹️
Helt otroligt vilken nivå på polisarbetet
Inte att undra på att mordet blev olöst och att dom bet sig fast vid en utvecklingsstörd stackare som inte kunde försvara sig. Polisen verkar ha varit på samma intelligensnivå som Sture

Skulle du känna igen SM som en av dom poliserna om du fick se en bild från runt den tiden?

Finns det någon bild på PAJ från den tiden?
Det låter som han är ett riktigt svin. Prata illa om kvinnor och sina barns mor
Senast redigerad av Timeout 2017-02-04 kl. 18:11.
Citera
2017-02-04, 18:30
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Finns det någon bild på PAJ från den tiden?
Det låter som han är ett riktigt svin. Prata illa om kvinnor och sina barns mor

Bra iakttagelse och slutsats. Det kan aldrig ha hänt förut att en frånskild man talat illa om kvinnan han separerat från. Den som talat illa om kvinnor måste också vara en mördare. USA:s president Trump har sagt ett och annat om kvinnor i allmänhet, hur många mord kan han vara skyldig till?
Citera
2017-02-04, 18:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Som jag minns det så var BÅ väldigt skärrad efter mordet och av den anledningen ska hon ha flyttat in hos P , för hon vågade inte vara ensam i sin lägenhet . Jag visste inte heller att dom 2 hade något ihop annat än vänner . Men anledningen till hennes snabba flytt kan ju ha varit att hon insåg att det var P som var den hon borde vara rädd för ?

I sept. -87 var Berit 25 år gammal, tänk om hon var gravid vid tidpunkten för mordet och att hon hoppades på en framtid tillsammans med P-A? hon kan ju mycket väl ha blivit gravid under sommaren -87.
Men planerna grusades helt och dessutom på värsta tänkbara sätt när Berit efter att ha bott tillsammans med P-A i tre veckor, kom till den skrämmande insikten att det faktiskt var HAN som var mördaren!
Vill man i ett sådant läge gå hela graviditeten ut och föda ett barn vars pappa är en bestialisk mördare? Svar: nej. Blir man chockad, rädd, får panik och flyr från orten? Ja, förmodligen gör man det... Kanske att hon både upplevde och reagerade på hela situationen extra starkt om hon dessutom var gravid? Det är ju inte helt otänkbart att hon i sådant fall flydde i ren panik och valde att göra abort på okänd ort så fort hon bara kunde.

Om man nu ska spekulera kring olika möjliga tänkbara scenarion så kanske det här alternativet kan vara en förklaring till varför Berit bara "försvann" hals över huvud från Kramfors och lämnade allt för gott?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-04 kl. 18:46.
Citera
2017-02-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Bra iakttagelse och slutsats. Det kan aldrig ha hänt förut att en frånskild man talat illa om kvinnan han separerat från. Den som talat illa om kvinnor måste också vara en mördare. USA:s president Trump har sagt ett och annat om kvinnor i allmänhet, hur många mord kan han vara skyldig till?
Han talade nedvärderande om henne när dom precis hade träffats och inte efter separationen ☹️ Har aldrig påstått att detta gör honom till en mördare utan mer en beskrivning av hans ev. personlighet
Citera
2017-02-04, 19:19
Tänk om mördaren är en kvinna ?

Vem cyklar iväg på en röd damcykel, jo troligast en kvinna.

Vem har sådant hat mot Eva att man sticker kniven flera gånger, troligen någon som är väldigt svartsjuk på deras förhållande, det ryktas ju om att PAJ hade flera kvinnor men kanske hade han bestämt sig för Eva.

PAJ hade väl egentligen inget större motiv att mörda Eva men någon kanske var svartis på deras förhållande.

Polisen tänkte aldrig i dessa banor utan utgick för att det var en psykisk sjuk man som gjorde det.

Att mördaren är en svartsjuk kvinna skulle iaf vara en förklaring till varför det hände.

Tänk om det är PAJ som skyddar kvinnan och inte tvärtom.

Bara en teori som jag inte kan släppa, finns naturligtvis inga bevis men en intressant vändning hade det varit i det hela.

Kan ju också vara så att det är två personer som ligger bakom brottet, båda skyddar varandra och röjde undan bevisen.

Vi lär nog aldrig få veta hur det egentligen gick till dock.
Citera
2017-02-04, 19:52
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Vem har sådant hat mot Eva att man sticker kniven flera gånger, troligen någon som är väldigt svartsjuk på deras förhållande, det ryktas ju om att PAJ hade flera kvinnor men kanske hade han bestämt sig för Eva.

PAJ hade väl egentligen inget större motiv att mörda Eva men någon kanske var svartis på deras förhållande.

Polisen tänkte aldrig i dessa banor utan utgick för att det var en psykisk sjuk man som gjorde det.

Att mördaren är en svartsjuk kvinna skulle iaf vara en förklaring till varför det hände.

Bara en teori som jag inte kan släppa, finns naturligtvis inga bevis men en intressant vändning hade det varit i det hela.

Kan ju också vara så att det är två personer som ligger bakom brottet, båda skyddar varandra och röjde undan bevisen.

Den tanken har slagit mig att PAJ skyddar någon men det finns ett stort MEN!
Det finns för mycket som har framkommit som pekar ut PAJ som mördaren.
Citera
2017-02-04, 20:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Om mördaren är en kvinna (Berit) så skulle möjligen scenariot kunna se ut enligt följande:

Det sägs att Berit anlände till P-A's lägenhet i sin gröna Saab 96, detta baseras förmodligen på att den allmänna uppfattningen är att Berit senare på kvällen skjutsade Eva och Laban från lägenheten till korsningen Limstagatan/Bruksgatan där Eva och Laban hoppade av för att promenera den sista biten hem. Men finns det ett enda vittne som har sett när Eva och Laban blev avsläppta i korsningen? Svar: Nej.

Att vittnen saknas lämnar därmed öppet för att Berit faktiskt kan ha cyklat till P-A's lägenhet. Eva och Laban promenerade enligt uppgift hela vägen, från Eva's föräldrahem på Bruket till P-A's lägenhet på Björstagatan 18. Eva's yngre syster Anneli kom ensam med sin bil till P-A.

När systern Anneli lämnar P-A's lägenhet ca. kl. 21:00 för att åka till Bollsta är alltså endast Eva, Berit och P-A kvar, vad som händer under den återstående tiden (1 timme och 40 min) innan Eva och Laban lämnar lägenheten är okänt.

Det sägs att Berit, Eva och Laban lämnar lägenheten tillsammans ca. kl. 22:40 men gjorde dom verkligen det om Berit nu hade cyklat till P-A? Då kunde dom ju knappast åkt därifrån i Berit's gröna Saab. Finns det något vittne som har sett den gröna Saaben lämna Björstagatan? Svar: Förmodligen inte. Finns det några vittnen som har sett Berit släppa av Eva och Laban vid korsningen Limstagatn/Bruksgatan? Svar: nej.

Släppte Berit verkligen av Eva och Laban av vid korsningen? Svar: Ingen vet med säkerhet, den enda som känner till sanningen är Berit själv.

Kan det vara så att Eva och Laban som tidigare promenerade hela vägen från föräldrahemmet till P-A's lägenhet även promenerade hela vägen tillbaka? Svar: Ingen vet.

Kan Berit ha varit kvar i P-A's lägenhet medans han tog Berit's cykel och jagade efter Eva?
Svar: Ingen vet, men det kan vara så eftersom vittnet "Sven" såg en cyklist, förmodligen en man som cyklade i full fart i riktning mot Bruket ca. kl. 22:57.

Kan Berit ha jagat ikapp Eva på sin cykel om hon startade 20 min efter det att Eva och Laban hade lämnat lägenheten för att promenera hem? (Berit hade ungefär samma väg hem som Eva eftersom hon bodde i Brunne). Var det Berit som vittnet "Sven" såg med nerdragen mössa och vardagliga kläder, men att han såg fel vad det gäller cyklistens längd? Svar: Går ej att utesluta, det var väldigt mörkt ute kl. 22:57 denna kväll. Överföll och mördade Berit Å Eva Söderström? Svar: Ingen vet, men ett motiv kan finnas med tanke på att det förefaller vara ett triangeldrama som utspelade vid denna tidpunkt. Det finns därmed alltså en möjlighet att Berit kan ha varit både arg och svartsjuk på Eva och att det kan ha funnits en önskan om att eliminera sin rival då hon själv hade en kärleksrelation med P-A. Berit visste givetvis att P-A även svansade efter Eva och att han var intresserad av henne också. Hade Berit dessutom nyss fått veta att hon var gravid så kanske det gjorde saken än värre.

Personligen är jag dock fullkomligt övertygad om att P-A är skyldig.
Ville bara visa med det jag nu skrev hur svårt det här fallet är, inte minst p.g.a. att det finns så pass få vittnen, mordvapnet saknas, de flesta spåren regnade bort men även för att polisens utredning är så oerhört illa skött.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-04 kl. 21:34.
Citera
2017-02-04, 21:42
Avstängd
Timeouts avatar
Är det någon som vet hur lång Berit är?
Kan hon kroppsligen misstas för en man på runt 180 cm?
Hon ser absolut inte lång ut på dom bilderna jag har hittat på henne.
Senast redigerad av Timeout 2017-02-04 kl. 22:06.
Citera
2017-02-04, 22:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Är det någon som vet hur lång Berit är?
Kan hon kroppsligen misstas för en man på runt 180 cm?
Hon ser absolut inte lång ut på dom bilderna jag har hittat på henne.

Jag skulle gissa på att hon är ca. 1,70 av bilderna att döma.

Eftersom cyklisten passerade vittnet "Sven" med väldigt hög hastighet i mörkret så är det nog inte helt omöjligt, förutsatt att personen i fråga har vardagliga fritidskläder som kan bäras av både man och kvinna vilket cyklisten hade.

Personligen är jag dock helt övertygad om att det var P-A J som vittnet "Sven" såg strax innan Eva mördades. Att leka med tanken att Berit skulle ha mördat Eva gjorde jag mest för att det rent hypotetiskt verkade möjligt eftersom det inte finns några vittnen som kan bekräfta t.ex. att Eva och Laban släpptes av vid korsningen och liknande saker.

Berit kan ju placeras in i tidsmallen helt klart men i det här fallet så är det P-A J som är mördaren, det råder ingen som helst tvekan om den saken. Berit kan dock vara inblandad på något sätt eller veta mer än hon berättar, det håller jag för mycket troligt eftersom hon lämnade Kramfors på det drastiska sätt som hon gjorde.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-04 kl. 22:24.
Citera
2017-02-04, 22:19
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag skulle gissa på att hon är ca. 1,70 av bilderna att döma.

Eftersom cyklisten passerade vittnet "Sven" med väldigt hög hastighet i mörkret så är det nog inte helt omöjligt, förutsatt att personen i fråga har vardagliga fritidskläder som kan bäras av både man och kvinna vilket cyklisten hade.
Nja... har svårt att tänka mig att man kan missbedöma en man på ca 183 cm och det är en kvinna på ca 170 cm. Kroppsbyggnaden skvallrar en hel del även om det går snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in