Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Så hunden sprang alltså efter bilar? Jag får inte riktigt ihop det att Eva skulle dödats först, hunden stuckit iväg och jagat lite förbipasserande bilar och sedan därefter vänt åter för att bli dödad. Jag kan tänka mig att den drar iväg om Eva blir överfallen, men den har ju hyfsat nära hem, varför skulle den stanna kring vägen om den överhuvudtaget avviker från Eva, om nu hon blir dödad innan?
Eva mördas först.
När P-A ca. kl. 23.00 attackerar Eva vid Långbackens början antar man att hon har försökt fly genom att försöka springa ifrån honom, men han kommer ikapp och förmodligen hugger han då henne i ryggen för att få stopp på henne och släpar därefter in henne in i skogsdungen. Hunden Laban fortsätter att springa uppför Långbacken i riktning mot föräldrahemmet och ses strax därefter uppe på krönet, i närheten av huset av 3 personer som passerar honom med bil. Laban känner igen bilen, hoppar och springer efter den, något han tydligen har gjort förut. Minst ett av vittnena bor granne med familjen Söderström, därav Laban's orädda beteende när han ser deras bil.
Efter att bilen har passerat hunden och fortsätter köra ner för Långbacken kan man anta att Laban sprang efter den. Om han gjorde skulle det innebära att han snart återigen befann sig ungefär halvvägs ner för Långbacken när bilen till slut drar ifrån honom, vilket i sin tur gjorde det väldigt enkelt för P-A (vars röst han kände igen) att locka Laban till sig och snabbt eliminera problemet med en lösspringande och skällande hund.
Vid detta scenario slapp P-A ta den stora risken att själv bli sedd då han annars hade varit tvungen att gå hela vägen uppför backen för att leta rätt på Laban. Nu behövde han istället bara ropa på hunden inne ifrån skogsdungen där han gömde sig för bilen och dess strålkastare.
När bilen hade passerat mordplatsen såg P. att Laban återigen befann sig ute på vägen efter att ha sprungit efter den. Han kan givetvis även ha gått i riktning ut mot vägen 20-25 meter för att möta upp Laban i mörkret.