• 1
  • 2
2008-07-26, 22:58
Medlem
gustaveklunds avatar
Tjena!

Jag har känt något som sticker till i fingrarna ibland när jag skriver på tangentbordet och har kommit fram till att jag får små stötar av Macs Keyboard. Liksom aluminiumdelen av det och därför började jag känna lite på min mac mini och även där känner jag små, små stötar...

Någon som har samma "problem" eller någon bra förklaring?

tack
Citera
2008-07-26, 23:24
Bannlyst
Ojordat eluttag?
Senast redigerad av Kivan 2008-07-27 kl. 11:52. Anledning: #2 post quote
Citera
2008-07-26, 23:28
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lynar
Ojordat eluttag?

Har precis samma fenomen i sommarstugan när jag använder min MBP där. Fick även samma effekt för en tid sedan här hemma när jag satt med min bara fot på en ej ansluten USB-kontakt. Den andra änden av USB-sladden satt ansluten i en annan dator.
Citera
2008-07-26, 23:29
Medlem
gustaveklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lynar
Ojordat eluttag?

ja!
Citera
2008-07-26, 23:47
Medlem
Detta har jag känt på både min nya iPhone och min gamla iPod, dock endast när jag håller på att ladda dem! Både när man laddar via USB och via ett vägguttag. Det är vääldigt små stötar men det känns lite konstigt faktiskt.
Citera
2008-07-27, 01:09
Medlem
gustaveklunds avatar
Vad var det där med ojordat eluttag? gör det skillnad?
Citera
2008-07-27, 01:40
Medlem
Mackells avatar
Japp, en del har upplevt detta obehag (krypström tror jag att det kallas) när de nya tangentborden varit inkopplade till datorer som varit anslutna till ojordade uttag. Detsamma gäller datorer sedan tidigare.

Läser du handledningen så tror jag till och med att det står att man ska koppla in datorn till jordat uttag. Detta tror jag inte enbart gäller Mac - även om ingen av oss väl följt det eller ens läst handledningar/bruksanvisningar
Citera
2008-07-27, 01:50
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gustaveklund
Vad var det där med ojordat eluttag? gör det skillnad?

tror du får en spänningspotential på typ 100 volt eller så. sticker till lite bara. tror det går 1mm in i kroppen (eller om det är 10), jag mätte upp 99v mellan datorburken och en lampa 5 meter från datorn nu iaf. ingen fara på taket.

förövrigt tycker jag mac är gay
Citera
2008-07-27, 07:22
Medlem
Spoonfeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
tror du får en spänningspotential på typ 100 volt eller så. sticker till lite bara. tror det går 1mm in i kroppen (eller om det är 10), jag mätte upp 99v mellan datorburken och en lampa 5 meter från datorn nu iaf. ingen fara på taket.

förövrigt tycker jag mac är gay

100V är mer än nog för att skada, beroende på amperen. Stötarna från datorerna ligger med säkerhet under 1mA, som mycket riktigt sticker till lite bara.

För övrigt så har jag en bärbar windowsbaserad dator som även den ger stötar från sina metallytor(runt touchpaden). Så det är nog inte Steve Jobs fel, även om många av oss önskar att det var det.
Citera
2008-07-27, 10:09
Medlem
gustaveklunds avatar
satan också, jag som inte har ett ojordat uttag på mitt rum =(

Kan detta på något sätt skada datorn?
Citera
2008-07-27, 10:28
Medlem
Tha Bounces avatar
Citat:

Kan detta på något sätt skada datorn?

självklart så skadar ström din dator. tur att macs är mekaniska datorer.
Citera
2008-07-28, 17:14
Medlem
Pallemans avatar
Citat:

Tur det..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera