• 1
  • 2
2009-10-30, 15:52
Medlem
gustaveklunds avatar
Finns det någon lösning på problemet? Om man inte kan byta uttag?
Citera
2009-10-30, 16:15
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gustaveklund
Finns det någon lösning på problemet? Om man inte kan byta uttag?

Nej, du behöver jordat uttag. Det är egentligen inget problem som sådant, då du inte använder datorn i enlighet med manualen

http://manuals.info.apple.com/s/Macm...lUserGuide.pdf

Citat:
Varning: Nätadaptern har en jordad kontakt. Den jordade kontakten ska anslutas till
ett jordat nätuttag. Om du inte har tillgång till något jordat uttag bör du kontakta en
elektriker som kan installera ett sådant. Du skyddar både datorn och dig själv genom
att använda ett jordat uttag.
Citera
2009-10-30, 17:14
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tha Bounce
självklart så skadar ström din dator. tur att macs är mekaniska datorer.

Nej, krypström bör inte skada datorn ö.h.t.
Citera
2009-10-31, 13:40
Bannlyst
Jag har också upplevt detta, framförallt på styrplattan och området bredvid (det av aluminium)
Citera
2009-10-31, 23:06
Medlem
soers avatar
Min flickvän säger att jag känns strömförande när jag ligger och håller i min aluminum-MacBook i sängen. Har ojordat strömuttag.
Citera
2009-10-31, 23:19
Medlem
gustaveklunds avatar
okej, ingen annan lösning än att fixa ett jordat! uppfattat.

Hur har ni som har samma problem som mig upplevt det, När får ni dessa stötar? är det när man håller emot något annat strömförande (tex element eller något annat av metall) eller sker det bara på måfå?

Jag har märkt att jag inte alltid får stötar utan bara lite då och då, dock har jag inte hunnit utreda vad jag gör vid de olika tillfällen.

Återkommer med rapport.
Citera
2009-11-01, 03:16
Medlem
Kräkchocks avatar
Har sagt det förut, säger det igen... Anslut "jordhålet" i mac-kontakten till ett element. Förhoppningsvis har du ett sådant på rummet. Anslutningen utföres till fördel med den billigaste strömförare du kan hitta, t ex ståltråd. Se till att gnugga bort färgen där ståltråden ansluts till elementet, annars blir det inte tillräckligt bra kontakt. Nu är det ojordade urtaget jordat och du förvandlas inte till en hattifnatt när du surfar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in