Ta bort variatorringen.
Byt avgassystem.
Fixa rtt variatorvikter.
Byt kopplingsfjdrar till hrdare, d kommer kopplingen greppa p hgre varvtal, och de flesta sm 2-taktare har ju effekten p hgre varv.
Plana/svarva toppen s d fr rtt squish och hgre kompression. Det r inget krav och ger dessutom mer vrme, men det r att fredra om squishmttet r helt t helvete.
Ska du ha hgre kompression s br du anvnda ett NGK b8es stift (eller om ngon annan har ett bttre frslag) och tanka 98 oktan.
P med ett bra luftfilter (UNI skumfilter r sjysst men vet ej om det passar.) och byt munstycke till ett strre. (Gud vet hur stort egentligen?)
Det r vl typ det ett spdbarn klarar av utan att gra ngot fel, men det finns givetvis mer att gra.
Du kan bredda utblset och hja det. Helst nr du har effektrr. Man brukar egentligen forma rret efter utblset och de andra portarna i cylindern, slaglngd och cylinderdiameter osv. Men man kan g bakvgen ocks, bara det att det r mindre proffsigt.
Bredden ska helst inte verstiga cylinderdiametern gnger 0,6. Det gr givetvis, men d r det strre risk fr motorras.
En del originalcylindrar r redan ver rekommenderad hgsta bredd och jag misstnker att det beror p hur hrt/lst kolvringarna fjdrar ut. Sen fr man vara uppmrksam p kolvringarnas ppningar, s att inte utblset blir s brett att det gr emot kolvringsppningarna. De flesta ppningarna sitter iofs mitt emot utblset, men ibland sitter de mot utblset.
Porta
lite, och stt p cylindern och testa. Gr den bttre s porta
lite till och testa igen, och fortstt s tills du inte mrker av ngon mer frbttring, eller nr du mrker att den brjar g smre.
Du ska allts bara porta ngon halv millimeter t gngen, helst mindre d hjden p utblset kan gra s att motorn gr skitdligt d avgasrret inte lngre fungerar till utblsets duration. (Tiden/graderna som utblset r ppet.)
Glm inte att vara noggrann med portens kanter. De skall fasas av pyttelite och slipas mjuka med sandpapper s att inte kolvringarna tar i s ltt. Mnga gr inte detta, och de fr oftast motorras frr eller senare.
Det du behver fasa av (Nu menar jag allts inte att fasa av s mycket att det ndrar portarnas hjd, bara ta bort det vassa) r de vgrta linjerna. De lodrta linjerna kan du lta vara kvar fr de pverkas inte direkt av kolvringarna.
Utblset behver inte vara polerat men en del fredrar det. Jag brukar sllan gra det, bara sandpappra bort det vrsta efter skrverktyget eller vad det heter.
Du ska ven vara noggrann med utblsets nde, dr cylindern mter avgasrret.
Ibland r de strypta dr med och d r inte utblsets hl runt och passar drmed inte bra till rrets mynning. S frsk f en jmn vergng dr men akta s att du inte portar igenom materialet. Jag har sett cylindrar som har ganska lite material dr och d kan man ju inte g hela vgen, fr d kan det bli fr tunnt eller i vrsta fall g hl.
Reedventilerna kan du exprimentera lite med. Det sgs att styva flrpar r bra fr hga varvtal och slappa r bra fr mer bottendrag. Du borde testa med lite styvare om de som sitter p original knns lite slappa.
Nu orkar jag inte skriva mer. Jag har en massa ider och lsningar som jag skulle kunna bertta, men det knns lite riskabelt att sga det med tanke p att det r vldigt ltt att gra fel p vissa saker.
Dessutom har jag redan berttat det som ger mest effekt (frutom en sak som jag hller fr mig sjlv

) om man bara hade tnkt sig lite bonnatrim. Ska du g fullt ut och bygga hyper s finns det en hel drs med delar som du kommer behva men det kostar ju en slant ocks. Ngra exempel r variator, rem, cylinder och topp, vevparti, slutvxel, koppling, reedventiler, frgasare och insug, tndsystem, och en massa avancerad portning.
Antar att du bara r ute efter lite mer kls s d borde det jag sagt rcka. Dessutom kommer hojen fortfarande vara relativt driftsker om du bara r noggrann med det mekaniska och bestyckningen. Bestyckning r allts att ha rtt munstycke och nlen p rtt plats osv.
Frresten, mste bara pminna dig.
Porta fr helvete inte utblset nert!