2012-11-15, 17:56
Medlem
coffeshops avatar
Det blir dyrare om du ansöker om körkortstillstånd efter du har förlorat körkortet, tror det kostade 1670 kr.
Citera
2012-11-15, 23:15
Medlem
Tagen av tullen påväg från cristiania

Hej fb! För 7 månader sedan så åkte jag i klistret påväg från cristiania och tullen haffa mig och en polare på tåget. Jag hade ca 0,5 gram gräs på mig och fick 2500 i böter. Jag fick hem boten för ca 3 mån sedan och betalt den. Jag har haft körkortstillstånd i ca 2 år. Min fråga är kommer det att komma någon påföljd av detta? Dem har varken skickat brev eller hört av sig är det lugnt? Kan jag ta mitt körkort som jag tänkt införskaffa inom 3 mån?

Tacksam för svar!
Citera
2012-11-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsPeter
Tagen av tullen påväg från cristiania

Hej fb! För 7 månader sedan så åkte jag i klistret påväg från cristiania och tullen haffa mig och en polare på tåget. Jag hade ca 0,5 gram gräs på mig och fick 2500 i böter. Jag fick hem boten för ca 3 mån sedan och betalt den. Jag har haft körkortstillstånd i ca 2 år. Min fråga är kommer det att komma någon påföljd av detta? Dem har varken skickat brev eller hört av sig är det lugnt? Kan jag ta mitt körkort som jag tänkt införskaffa inom 3 mån?

Tacksam för svar!

Det är inte intressant med innehav. Du kan ta körkort så länge du inte åker dit på eget bruk.
Citera
2012-12-06, 17:25
Medlem
coffeshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffeshop
Hej,

I år 27 januari blev jag av med körkortet för jag körde med 0.48 promille i blodet, dom satte en spärrtid på 1 år för att få ta det igen, men skulle nu börja smått med de andra grejerna så som risktutbildningar osv. Skickade in ansökan om att få ta körkort igen men dum som jag är åkte jag fast den 27 oktober för LOB med över 2.3 promille. Nu står det på transportstyrelsens lapp om denna händelse att jag har till den 27 november på mig att yttra mig annars kan dom avslå min ansökan.

Hur yttrar man sig bäst?

Fick 1 år påback på körkortet för en så jävla liten grej som det här, det är fan sjukt vilket äckligt samhälle vi lever i
Citera
2012-12-06, 17:46
Medlem
Citat:
Fick 1 år påback på körkortet för en så jävla liten grej som det här, det är fan sjukt vilket äckligt samhälle vi lever i

Så sluta supa ner dig och kör.

Lite ansvar får man ju ha.
Citera
2012-12-06, 18:16
Medlem
coffeshops avatar
Ja men har ju redan fått mitt straff, att man ska få 1 år till för man hamnar i fyllecell är ju bara cp.
Citera
2012-12-06, 19:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ja men har ju redan fått mitt straff, att man ska få 1 år till för man hamnar i fyllecell är ju bara cp.
Att få körkortet indraget räknas inte som straff. Det (och tillståndet) dras in för att transportstyrelsen gör bedömningen att du är olämplig som förare i trafiken.
Citera
2012-12-07, 17:28
Medlem
scontris avatar
Citat:

Hur vet du att du hade 2,3 promille när du blev lobad?
Citera
2012-12-07, 18:42
Medlem
Citat:

Transportstyrelsen delar inte ut straff. Dom bedömer bara lämplighet.

Svenska LOB är internationellt ökänt för just hur stor inverkan det har på en person i kombination med det låga kriterierna för att hamna där. Man skall göra allt i sin makt för att undvika det.
Citera
2012-12-07, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Transportstyrelsen delar inte ut straff. Dom bedömer bara lämplighet.

Svenska LOB är internationellt ökänt för just hur stor inverkan det har på en person i kombination med det låga kriterierna för att hamna där. Man skall göra allt i sin makt för att undvika det.
Internationellt ökänt? Jag har aldrig någonsin hört talas om någon icke-svensk som uttalat sig i ämnet. Däremot vet jag att t.ex. våra grannar i väst dessutom tar betalt när man hamnar i fyllecell, och du har ingen större chans att överklaga där än här.
Citera
2012-12-07, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Att få körkortet indraget räknas inte som straff. Det (och tillståndet) dras in för att transportstyrelsen gör bedömningen att du är olämplig som förare i trafiken.

Det är ju bara semantik. Det kallas "vård" när folk spärras in på dårhus istället för att få fängelse, men de får naturligtvis ingenting som är vårdande där. På samma sätt är detta givetvis ett straff, även om det inte kallas för det.

Det är förbluffande hur lätt människor tror på något för att man sätter en viss etikett på det.
Citera
2012-12-07, 19:50
Medlem
Problemet med den är i praktiken att en enskild polisman, Utan prövning i domstol eller ens några bevis kan orsaka enorm skada en person. 2 LOB räcker för indraget körkort fastän du inte körde påverkad. Något som man enkelt kan åstadkomma om man har en uppkäftig attityd och stöter på fel polis.

Det är ett riktigt problem. Ett bättre alternativ hade varit om polisen bara tog in personen och det sedan skulle göras en bedömning av vårdpersonal på förvaringen om personen behöver stanna över natten eller om dom kan släppas direkt. Alternativt lämnas över till anhöriga om den intagne vill det.

Jag hade en väninna som jag praktiskt taget fick brotta ut händerna på polisen för att hon hade blivit lite högljudd på fel plats och dom mer en gärna ville bjuda på övernattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in