2012-12-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ju bara semantik. Det kallas "vård" när folk spärras in på dårhus istället för att få fängelse, men de får naturligtvis ingenting som är vårdande där. På samma sätt är detta givetvis ett straff, även om det inte kallas för det.

Det är förbluffande hur lätt människor tror på något för att man sätter en viss etikett på det.

Transportstyrelsen gör en egen bedömning och den är lika mycket ur polisens händer som polisens bedömning om brott är ur transportstyrelsens händer.
Citera
2012-12-07, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Problemet med den är i praktiken att en enskild polisman, Utan prövning i domstol eller ens några bevis kan orsaka enorm skada en person. 2 LOB räcker för indraget körkort fastän du inte körde påverkad. Något som man enkelt kan åstadkomma om man har en uppkäftig attityd och stöter på fel polis.

Det är ett riktigt problem. Ett bättre alternativ hade varit om polisen bara tog in personen och det sedan skulle göras en bedömning av vårdpersonal på förvaringen om personen behöver stanna över natten eller om dom kan släppas direkt. Alternativt lämnas över till anhöriga om den intagne vill det.

Jag hade en väninna som jag praktiskt taget fick brotta ut händerna på polisen för att hon hade blivit lite högljudd på fel plats och dom mer en gärna ville bjuda på övernattning.
Varför skall vårdpersonal bedöma om någon har en tillräckligt taskig inställning för att hamna i fyllecell? Kriterierna är

Kan inte ta hand om sig själv (ligger och dreglar i diket, springer planlöst runt på vägen)
Fara för sig själv, kan röra sig om snarlika saker som ovan
Fara för annan, taskigt ölsinne, aggressiv och retar omgivningen.

De två senare handlar ofta om att man riskerar att hamna i bråk, antingen genom att man har en aggressiv inställning eller att man på annat sätt genom sitt beteende riskerar hamna i bråk - typ står och pissar på folks bilar på en parkering. Tycker du man skall lasta en sådan person och åka till akuten och berätta för dom hur det ligger till för att få en bedömning?

Sedan finns även en regel som säger att den som stör den allmänna ordningen (gapar och skriker) istället för att omhändertas enligt PL 13§ skall lobbas om personen kan tänkas fylla kriterierna för detta omhändertagande istället. PL13 handlar om störande beteende samt för att förebygga straffbelagd gärning.

Eller som en konstapel uttryckte det - "En vandrande anmälan skall inte ges möjlighet att skapa ett K-nummer". Ett K-nummer är diarienumret på en anmälan.
Citera
2012-12-07, 20:48
Medlem
Nej jag tycker inte dom ska till sjukhus. Jag tycker att det ska göras en oberoende undersökning när dom kommer till polisstationen om deras förmåga och fall för att sedan bedöma om fyllecell är nödvändigt.

Vi kanske till och med skulle kunna rädda livet på några diabetiker om vi kunde designa ett system där okunnig personal inte loggar deras insulin sprutor under "personliga ägodelar" följt av att slänga dom på ett betonggolv tills nästa morgon.

Dock är detta inte en tråd för längre LOB diskussioner så vi får nog packa ihop den här debatten innan någon annan gör det för oss.
Citera
2012-12-08, 18:59
Medlem
Lindisfarnes avatar
Jag har en fråga angående hur lång tid som är "normal" tid att körkortet ryker efter ett rattfylleri.
Låt oss ta exemplet 1,6 i promille, det är grovt rattfylleri.

Enligt trafikjuristen.se ska det ge 24 mån enligt deras mall.http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse2.htm
Men enligt Ebrid.se ger det endast 12 mån.
http://www.ebrid.org/default.asp?path=25031%2C25219%2C25250&pageid=3715 1

Detta är ju en markant skillnad. Någon kunnig människa som kan komma med en rimlig gissning vad som är rimligast straff för 1,6 promille.

Vad är det förressten mer än promillehalten och ev. olycka som transportstyrelsen tar i beaktning vid beslut om körkortåterkallelse?
Citera
2012-12-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindisfarne
Jag har en fråga angående hur lång tid som är "normal" tid att körkortet ryker efter ett rattfylleri.
Låt oss ta exemplet 1,6 i promille, det är grovt rattfylleri.

Enligt trafikjuristen.se ska det ge 24 mån enligt deras mall.http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse2.htm
Men enligt Ebrid.se ger det endast 12 mån.
http://www.ebrid.org/default.asp?path=25031%2C25219%2C25250&pageid=3715 1

Detta är ju en markant skillnad. Någon kunnig människa som kan komma med en rimlig gissning vad som är rimligast straff för 1,6 promille.

Vad är det förressten mer än promillehalten och ev. olycka som transportstyrelsen tar i beaktning vid beslut om körkortåterkallelse?

24 mån är spärrtiden för grovt rattfylleri. Den andra skalan är den som gällde till förra årsskiftet.
Citera
2012-12-13, 00:38
Medlem
smutsig-medborgares avatar
Möte hos SOC ang. fortsatt körkortslämp.

Drygt ett år efter att jag blivit arresterad för ringa narkotikabrott blev jag, på initiativ av Transportstyrelsen, kallad till Socialstyrelsen för en utredning om jag är lämplig för att ha körkort. Jag gav ett städat uttryck och mötet gick bra. Min handledare sa iallafall att hon inte kommer att föreslå vidare påföljder.

Jag vet att det inte är upp till Socialstyrelsen att bestämma om jag är lämplig för körkort eller inte. Jag är medveten om att oavsett vad SOC föreslår så är det mer eller mindre ett lotteri när det kommer till Transportstyrelsen.

Men jag har fortfarande några funderingar:

* Från det att Socialstyrelsen skickat vidare sin bedömning, hur lång tid kan det ta innan Transportstyrelsen hör av sig till mig?

* Om dom anser att jag fortfarande är lämplig för körkort, kommer dom ändå att höra av sig?

* Hur kommer det gå till om dom anser att jag inte är lämplig? Får jag en bokad tid hos en läkare inom en kort tid, eller hur funkar det?

Må väl!
Citera
2012-12-13, 00:47
Medlem
Jag är väldigt säker på att du får ett handläggningsnummer hos transportstyrelsen som du kan ange när du ringer för att höra hur långt dom har kommit med ditt ärende.
Citera
2012-12-13, 01:34
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2012-12-13, 16:13
Medlem
smutsig-medborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Jag är väldigt säker på att du får ett handläggningsnummer hos transportstyrelsen som du kan ange när du ringer för att höra hur långt dom har kommit med ditt ärende.

Var eller av vem får jag ett handläggsningsnummer?

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Tråd infogad.

/MOD

Tackar!
Senast redigerad av smutsig-medborgare 2012-12-13 kl. 16:25.
Citera
2012-12-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smutsig-medborgare
Var eller av vem får jag ett handläggsningsnummer?

Här är en bra start

http://www.korkortsportalen.se/kontakt/Kontaktformular-for-korkort-och-forarbevis/
Citera
2012-12-13, 19:53
Medlem
hur vet man om man måste ta prover eller inte?
Citera
2012-12-13, 21:52
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem